Sadel till 3-åring.

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Panikie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 510
P

Panikie

Hej!

Jag har en 3åring som jag rider, just nu rider jag henne med en sadel som jag rider/tävlar min d-ponny i, den passar väldigt bra och ligger perfekt på henne. Jag vett att hon kommer att bredas och musklas om, vilket gör att jag är lite fundersam angånde sadel, till henne, jag valde först att köpa en hoppsadel i syntet från hö*ks för 4000, men den passade verkligen inte, jag har fått råd av folk runt om kring att lägga pengarna på en bra märkes sadel som (Prestige) för att sedan längre fram kunna forma om den, i samma takt som hästen ändrar sig och musklas, hur skulle ni ha gjort?

(nu pratar vi inte om pengar) :idea:

Sv: Sadel till 3-åring.

jag skulle byta sadel efter hand som hästen växer, dvs. köp o sälj begagnade kvalitetssadlar tills hästen är större. Sedan när man beräknar att hästen kommer ändra sig väldigt lite, då skulle jag satsa på en nyare, dyrare sadel.
Så kommer jag att göra, har också en 3-åring.

problemet är bara att jag tycker inte det finns så mkt snygga och bra begagnade sadlar, vill ha en hoppsadel, och det är väldigt viktigt att den ligger bra på henne. Om jag köper här på bukefalos kan jag troligen inte bytta tillbaxs sadeln om den inte pssar hästen, har varit emd om det förut, och är lite tveksam över det, finns heller inte så många häromkring med bewggnade sadlar sär man kan åka och testa osv, funderade lite på att ta hästen och åka till Sharpman för att testa en bra sadel, men reftersom jag har en 3 åring, så kommer hon troligen inte att uppskata resan ennu, vi måste träna mer på att åka vanlig transpiort, det var därför det skulle vara så bekvämt att köpa sadel av min tränare som äger en stor häst affär. Men som sagt det viktigaste är att sadeln ligger bra och att jag tycker den ger rätt stöd osv. :) fler tisp? :idea:

Okej, jag är nog bortskämd med en affär här i stan som har över 50 begagnade sadlar, jämt. Bara att åka dit och byta när man behöver typ. :)
Så jag skickar inte efter några sadlar...

Skulle ta ut sadelutprovare som kan säga märke å bomvidd den passar i just nu å köpa en begagnad märkes sadel, då får man ut ungefär samma summa tillbaka när man säljer den sedan igen. Hästen kommer ju ändra form på ryggen och bomvidden. Å att ändra om en sadel som är omvärmningsbar går ändå på cirka 2000 kr elelr lite mer per gång. Bättre att köpa splitterny sedan när hästen har format sig klart i rygg å kropp. Köper man begagnat så slipper man även den där dryga inridningstiden på sadeln vilket jag håller på med för tillfället :mad:

Mitrolle skrev:
Okej, jag är nog bortskämd med en affär här i stan som har över 50 begagnade sadlar, jämt. Bara att åka dit och byta när man behöver typ. :)
Så jag skickar inte efter några sadlar...

om du menar t*ll h*st så brukar jag oxå köpa sadlar där! Det är super:D

okej, så ni tycker jag e "dum" om jag väljer att köpa en prestige för 12000 kr, till min 3 åring, jag vet att sadlen passar henne perfekt, den e snygg, skön, och lätt, hopp, svart, och jag Älskar den! :) antar att det inte kommer skada pollen någe? utan det blir mer fatigt för mig med en sådan sadel som jag ibland måste lämna in pga av att hästen formar om sig o sadeln måste ändras för att passa? :idea:

Har du råd, så visst, men det är inte bara bomvidden hästen kan ändra storlek/modell på. Sadlar kan sluta passa på ryggen på dem också. Det går inte att göra något åt.

Jag hade en sadelprovare ute hos min 3-åring innan jag började rida honom. Nu var jag ute efter en dressyrsadel, så jag frågade vad hon tyckte, hon tyckte absolut att jag skulle satsa på en Wintec med Cair system som man kan byta kopparjärn på vartefter hästen breddar sig eftersom det rör sig om justering av sadeln i flera steg under en period av 1-2 år. Som tur var så låg Cair sadeln bra för övrigt, så det blev en sådan, och jag är jätte nöjd med den både kvalitets och prismässigt ( hittade en nästan ny för 4000:-). När hästen blir 4,5-5 år kommer jag att se mig om efter en annan sadel helt i läder, men så länge man behöver grovjustera sadeln vartefter hästen breddar sig kommer jag att kunna göra det själv med denna sadel. Sadeln finns även i hoppmodell.

Bomvidden är bara EN variabel i konsten att prova ut en sadel... Hästen kan ändra sig i ryggen på en mängd andra sätt och då hjälper det inte att justera bomvidd.

Betänk även att sadelns passform ändrar sig då du byter koppjärn. Vidare järn = mer svängd bom

Visst är det så att bomvidden bara är en parameter vid sadelutprovning. För min del hade jag tur att sadeln för övrigt passade, och sadelutprovare sa att det är det bästa jag kan ha till just den hästen just nu och en tid framöver om jag inte tänker byta sadel varje halvår de närmaste åren. Sadelutprovaren kommer att komma ut en gång i halvåret för att kolla om den fortfarande ligger som den ska och om det är dags att byta kopparjärn eller inte, hon kommer även då att kolla den övriga passformen på sadeln. Som sagt är jag mycket nöjd med denna lösning då jag inte känner för att lägga 10-15000 på en sadel som inte passar hästen om ett halvår.

När du tar beslut om ny sadel skall du boka till hos en duktig certifierad sadelutprovare. Att det sedan kostar får man ta. Att ha fel sadel på sin häst ung/gammal kan stå sig väldigt dyrt. Eller börja med en beg. som du sedan kan sälja och köpa ny för efter hästen musklat på sig mer. Det är hästen som skall bära dig i den så den ska passa din pålle först och främst framför ditt eget favoritmärke.

självklart ska den passa hästen, det var det jag skrev, sadeln ligger perfekt på min häst, vilket gör att jag känner att sadeln e bra för hästen min, hon är 3 år och väldigt smäkert halvblod, folk som har kollat på henne nu, säger att hon nog inte kommer bredda sig mkt över ryggen, hon är inte den modellen, men visst man ska aldrig säga aldrig, men det känns som att sitta o köpa o sälja sadel ,kosstar pengar det med? o jag vill att sadeln ska vara säker och ligga bra från början, alltså måste jag köpa en bra begagnad sadel, oh det måste vara från någon med kunskap och rätt att bytta/lämna tillbaxs om den inte passar hästen. jag satt nyss ine och kollade på bukefalso annonser angånde sadlar, herregud, hur många sadlar säljs det inte? och jag ser sadel efter sadel ligga kvar utan att bli såld...... känns som att bara det är ett elände? du ska ha lite tur också att få sadeln såld o gärna i ett likande pris du sålde den! Därför känns det som att en sadel som prestige dom ligger väldigt bra nu, om det skulle bli att hon inte kan ha den efter ett halvår även fast jag fixat om bomen osv, så får jag ta det då, alltså sälja den och en sådan sadel tapar inte sitt värde efter sådan kort tid, det är en märkessadel! :D

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
441
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Håller på och provar ut ny hoppsadel till min häst och hon trivdes superbra i en Prestige Roma Jump. Vi fick den ändrad till rätt...
Svar
12
· Visningar
1 104
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket... 6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 955
Senast: Fibusen
·
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är... 2
Svar
25
· Visningar
12 617
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Dalmatiner
  • Valp med diarré?