Sadel till islandshäst?

Sv: Sadel till islandshäst?

Hoppas på en snäll tomte i år.Velar mellan eqippen & den nya Hrimnir.:confused:
 
Sv: Sadel till islandshäst?

Låter ju som en trevlig sadel, men har du ingen dansk/isländsk/whatever sida där man ens kan se en bild på sadeln då?

Hur kan du ha en om den inte finns på marknaden?:confused:

Det var ju ngn som skrev att det var en topreitersadel så därför sökte iaf jag på det, och hittade inget.

Vad kostar den? Vars har du köpt den? Kan du inte lägga upp bilder?
Passar den raka eller svängda ryggar?

Har tyvärr inte hittat någon sida där den finns på bild. Det är i Sverige den inte etablerat sig på marknaden än, men finns några återförsäljare tror jag. Jag tror bla Haffi säljer den, vet inte säkert dock.
Den ligger runt 14500 kr i pris. Vet inte vad den passar för ryggar. Den passar min häst utmärkt men hon har oxå 9 för rygg så det mesta passar henne. :)
 
Sv: Sadel till islandshäst?

Jag började med en Baldur, tyckte jag satt väldigt skönt i den med rejäla bossor som stöd för knäna men sannolikt redan efter 3 månader for hästen illa av sadeln. Det tog mig mycket lång tid att förstå vad som var fel med många behandlingar av kiropraktor/veterinär som egentligen aldrig ledde någon vart utan varje gång jag började rida med sadel igen fick hästen problem igen. Till slut åkte jag till Mustang och fick en Jeremy Rudge dressyrsadel utprovad av Per. Fantastisk utveckling av hästen sedan dess. Vad sadeln heter spelar mindre roll tror jag, viktigast att den är utprovad på hästen av en duktig sadelutprovare så att den passar både hästen och ryttaren om man inte själv är mycket duktig på sadlar och det är inte jag :confused: (än!).
 
Sv: Sadel till islandshäst?

Var de där till mig eller??

För om de var de så förstår jag inte.. Jag struntar i vad sadeln heter.. hittar jag en välpassande sadel till min häst och den råkar kosta 1500 så köper jag den.

Eller om den kostar 30 tusen den ska passa HENNE i första hand sen mig!
 
Sv: Sadel till islandshäst?

En sadel måste passa både häst OCH ryttare i första hand.

Om sadeln passar häst men inte ryttare så kan inte ryttaren inverka på ett korrekt sätt då man själv inte kan prestera maximalt.
Samma sak tvärtom, om sadeln passar ryttare men inte häst så kan inte hästen prestera maximalt.
 
Sv: Sadel till islandshäst?

Nej här har du å jag inte samma åsikt och de får man ju ha;)

Jag anser att sadel skall i första hand passa hästen för det är ovanligt att en sadel inte passar en ryttare vad är de som inte ska passa??

Stora eller små knästöd går att fixa till djup eller icke går också att fixa till om man vill de.. Kostar såklart lite extra men vad gör de om man nu barar hittar EN sadel som passar hästen??

Jag har bytt 4 sadlar på mindre än 1 år för inga passar min häst...
Hon är inte lätt att hitta en passande sadel till.
Så hittar jag en som passar tar jag den sedan får jag acceptera stora knästöd om nu sadeln har det.
Det ä en vanesak bara
Alltför många köper en sadel bara för den är så skön å rida i sen passar den inte hästen alls.

Min häst går före allt och hittar jag en sadel som passar HENNE och inte till 100% mig kommer jag köpa den iallafall för jag kan lära mig vid sadel utan att jag tar skada.
Men Jorunn kan inte lära sig att ha en felanpassad sadeln på sig!
Jag vill inte ha monsterknästöd men passar sadeln jorunn och det är monsterstöd så köper jag sadeln och lämnar i sadeln och fixar om knästöden bara!
 
Sv: Sadel till islandshäst?

En sadel kan faktiskt vara helt fel för en ryttare också... Allt beror inte på knästöd, storlek, djup och kåplängd.
Min gamla sadel är ett strålande exempel på det. Den låg jättebra på hästen (utprovad), men jag hamnade i framvikt och spände mina axlar nåt kopiöst i den. Trodde att allt berodde på mig.... Hästen hamnade såklart också på framdelen och blev spänd och passaktig.
Nu har vi hittat en sadel som passar oss båda och vips så sitter jag lodrätt utan ansträngning och utan att axlarna åker framåt/uppåt. Och det helt naturligt och utan ansträngning från min sida.
Som av en händelse jobbar hästen bättre och har hittat tillbaka till den rena tölten :angel:
 
Sv: Sadel till islandshäst?

Här går tiden snabbt ;) Tack så mycket för du la ut bilden, har inte hunnit svara förräns nu... Men då kan jag tala om att den iaf ser lite lite mindre ut på Jorunn än vad min torsion ser ut på Flipa ;) Men jag tycker det är rätt skönt att rida utan knästöd hihi Hur gick det hos sadelprovaren?
 
Sv: Sadel till islandshäst?

kopierar lite :angel:

Letar ny sadel, men hittar inget direkt som är perfekt. Barki behöver något som är ca 110 grader brett, inte längre än ca 46cm i anläggningsyta (16,5" funkar om sätet inte är för djupt). Och som är något böjd bom på. Eller rättare sagt; han är bred runt manken och överbyggd, så en sadel med inte för grova rundbossor fungerar perfekt, även om bomen i sig inte är särskilt böjd.

Just nu lånar jag en Hrimnir med näst vidaste järnet i tror jag och den ligger jättebra! Den är bara ca 106grader, men formen gör att den ligger perfekt efter hans rygglinje. Så jag vet ungefär vad som passar, men vill ha fler alternativ! Är inte gjord av pengar heller tyvärr, så antingen skall det vara billigt eller på avbetalning. Har funderat på Prestige och kanske gamla modellerna av Kieffer (de är ganska så böjda)? Det känns riktigt skönt om man kan värma om bommen på dem, så det lockar en hel del att skicka efter en att testa...

vad tror ni, har ni något tips på modeller? Eller någon bra firma antingen på västkusten eller internet?

Kan slänga ut lite bilder på ryggen om någon är intresserad...
 
Sv: Sadel till islandshäst?

Låter som mitt sto.
Provade en County dressyr, som låg kanonbra på hästen men var lite liten för mig. Den var ganska kort och fint svängd, men då ska det vara en XXW.
Till slut tänkte jag att det inte fanns ngt som passade mig och hästen, men så tog tränaren med en Barefoot London som jag fick prova, och hästen visade klart att detta var skönt för ryggen, och jag sitter som en smäck i den - underbart...
 
Sv: Sadel till islandshäst?

Det låter spännande! Skall kolla upp county, verkar dock inte finnas några begagnade xxw ute...Bomlöst aktar jag mig för, utav de jag testat är det inte en enda som har lämnat ett jämt tryck efter sig. Kanske att det är hans typ av rygg som bara inte passar bomlöst..? Hur som helst tänker jag inte ge mig på dem igen på ett tag.

Men det jag råkade snubbla in lite på nu var pioneer, de verkar vara perfekta i formen för honom, och det finns en del ute på marknaden. Någon som vet om det är en bra eller dålig sadel? Har hört mycket positivt för dem.

Här är föresten lite halvbra bilder på ryggen om någon får fler tankar då kanske.
DSC01294.jpg

DSC01293.jpg

DSC01296.jpg
 
Sv: Sadel till islandshäst?

Zaldi classic är ju rätt kort och finns rätt breda har jag för mig. Lite knepigt att hitta nån som faktiskt säljer den numera dock, tycker jag. Är lite sugen på den till min unghäst som faktiskt ser ut lite som din, hon har väldigt kort och rakt sadelläge men direkt bakom sadelläget svänger det uppåt. Jag klurar också på globus clic till henne men är rädd att den är för lång och rak, dessutom är kvaliteten lite varierande på de sadlarna verkar det som.

Usch, jag blir så less på dessa sadlar! Ska ta ut en sadelprovare som provar ut Amerigo till min andra häst och undrar om hon inte ska få kolla på unghästen också, risken är väl dock att det blir liiiite väl dyrt att köpa två Amerigo.
 
Sv: Sadel till islandshäst?

Tack för svar!!
Zaldi classic...hmm..Ser ut som en trevlig sadel, men det känns som att den är för rak? Den har ju rundbossor, men grova sådana tycker jag, så känslan jag fick direkt var att den skulle trycka bak, eller åka fram...Men det är ett bra tips! Skall kolla upp det närmare och kolla om jag kan se en IRL.

Globus älskar jag själv, men de är jag 99% säker på att de blir för raka. Det är ju som du säger, problemet är att de egentligen inte är så svängda över ryggen, men får en liten skjuts bak mot virveln. Det är svårare att hitta en sådan sadel, än en med "vanlig" svängd bom.

Det är just därför jag blev hemskt nyfiken på Pioneersadeln nu igen, för den allmänna uppfattningen verkar vara att de ligger bra på just den typen av hästar pga deras lite nättare bossor.

Amerigo vore inte helt fel nej! Vaddå dyrt att köpa två, köp tre, en åt mig också :angel:

Tack för hjälpen!
 
Sv: Sadel till islandshäst?

Puttar upp lite och hör hur det har gått för er som letade sadlar? Vad blev det tillslut?
 
Sv: Sadel till islandshäst?

Nu så hittade ajg ÄNTLIGEN en sadel tillslut... det vart en globus gloi 17,5 i sitsen och 38 i bomstorlek till Jorunn.
Den sitter verkligen så bra på henne följer hela ryggen och när man sadlarav är det ett gämt tryck längs hela ryggen och sadeln ligger ann mot hela ryggen.

Förra sadeln gav ju nästan bara avtryck bak eftersom den var för rak och för lång!
Den ligger så bra glider ingenting varken fram bak eller åt sidanoch då har sadelgjorden några gånger nästan hängt dinglandes när jag hoppat av(glömt och dragit åt):o

Så den sitter verkligen bra=)

Så här ser den ut..:love:
 

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver en ny sadel till min unghäst. Hästen har jättekort, rund rygg och är åt det vidare hållet ca 95-105 grader. Jag vill ha...
2
Svar
36
· Visningar
5 563
Senast: pink_angel
·
Islandshäst Eller är de för långa? Har googlat anläggningsyta på alla möjliga sadlar nu och läst alla sadeltrådar på buke. Jag är lite rädd för att...
2
Svar
20
· Visningar
5 988
Senast: Nielaa
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 307
Senast: mackan
·
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 366
Senast: Rimfaxe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp