sadel till kort, överbyggd c-ponny

skorpannorpan

Trådstartare
Ponnykunniga! Eller sadelkunniga... :) Jag kollar lite efter sadlar till en liten c-ponny, väldigt kort rygg och lite överbyggd. Just nu lite åt det fetaste hållet men det ska snart vara borta. Hon är väldigt platt på ryggen. Ryttaren är en vuxen person som är pytteliten så hon får nog lungt ner rumpan i en 15 tum men benen skulle nog behöva i allfall 15,5-16 för säkerhetens skull. Just nu är nog ponnyn 115-120 gr men kommer nog vara 105-110 när hon ser ut som hon ska. Dressyr ska det vara, får vara konstläder men inte syntet, typ av bom är ägaren öppen för, liksom stoppning så länge det är kvalite så klart :)
Hon hade tänkt lägga runt 10 papp, bryr sig inte om ny eller beg.
La på en Morris and nolan å på lägsta punkten fick jag in flera fingar mellan häst å sadel. Så en del sväng är det på henne även om hon nog kommer resa sig lite när hon bantat å fått muskler.

Vad har ni för ideer? Vilka märken ska man kolla efter? Hästen står i kronobergs län. Ni som vet någon duktig utprovare i den trakten får gärna PM:a!

Tacksam för hjälp!!
 
Sv: sadel till kort, överbyggd c-ponny

Jag hade tittat på islandssadlar.

De är ofta, breda, korta, och överbyggda och sadlarna tillverkade därefter.

En islandssadel är ju så gott som en dressyrsadel.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
948
Utrustning Jag ska hjälpa en kompis att få hens c-ponny inriden, så den kan säljas. Har insett att jag inte har någon sadel som passar ponnyn...
Svar
8
· Visningar
1 908
Senast: Görel
·
Utrustning Ny ponny = ny sadel Kort, svängd, bred. Har en bomlös som barnen rider i. Känns mer som en barbacka sadel. Super duper mjuk och mysig...
Svar
6
· Visningar
1 079
Senast: MaRomer
·
Utrustning Finns det? Har en irish cob som jag mest lufsar i skogen med, men då vi ibland går till ridhuset, eller tränar lite dressyr i skogen så...
Svar
7
· Visningar
2 368
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp