Sadel till rak rygg; behöver nya infallsvinklar

Aleel

Trådstartare
Ny häst och nya sadelproblem :angel: Har haft honom i snart ett år och han har fått använda den andres sadlar, vilket funkar okej men nu börjar det bli dags för en egen. Jag sitter lite fast i vad som passat på den andre men även om de har liknande ryggar så är de ju inte helt lika. Så jag behöver nya infallsvinklar och förslag, beskriver vad jag vill ha ut av sadeln så får ni väldigt gärna bomba mig med märken och modeller :)

Ska passa rak och ganska bred rygg, men det behöver inte vara supersuperbred kanal. Något takformad, är överbyggd men blir väldigt rak i rörelse. Normal manke, ganska stora och rörliga bogblad. De sadlar han har nu åker gärna fram (inte lika stort problem när hullet var mindre än det är nu dock).
För min del får det gärna vara lite bredare sittyta, har älskat de Crown/Ideal jag suttit i men då har inte de passat den andra hästen och jag har dålig koll på deras modeller. Har haft en Jeffries Elite en gång i tiden som jag också satt gudomligt bra i.
 
Min med, vad som låter som lite liknande rygg och problem med att sadeln åker fram (dock är hennes rygg inte takformad utan rätt platt), har nyligen fått en Lippo Vanessa inpassad. Tillsammans med en ELT--gjord har vi för första gången en sadel som ligger helt still och en häst som kan röra sig obehindrat. Om det är dressyrsadel du är ute efter, alltså.
 
Ny häst och nya sadelproblem :angel: Har haft honom i snart ett år och han har fått använda den andres sadlar, vilket funkar okej men nu börjar det bli dags för en egen. Jag sitter lite fast i vad som passat på den andre men även om de har liknande ryggar så är de ju inte helt lika. Så jag behöver nya infallsvinklar och förslag, beskriver vad jag vill ha ut av sadeln så får ni väldigt gärna bomba mig med märken och modeller :)

Ska passa rak och ganska bred rygg, men det behöver inte vara supersuperbred kanal. Något takformad, är överbyggd men blir väldigt rak i rörelse. Normal manke, ganska stora och rörliga bogblad. De sadlar han har nu åker gärna fram (inte lika stort problem när hullet var mindre än det är nu dock).
För min del får det gärna vara lite bredare sittyta, har älskat de Crown/Ideal jag suttit i men då har inte de passat den andra hästen och jag har dålig koll på deras modeller. Har haft en Jeffries Elite en gång i tiden som jag också satt gudomligt bra i.
Jag skulle absolut prova både Jeffries och ideal. De passar raka, breda ryggar rent generellt. Jag har en ideal arwen som jag älskar. Hade förrut en Jeffries Elite Dressyr, hästen växte ur den och nu har han en Frank baines elegance som är bekväm för oss båda. Min har inga problem med att sadeln glider fram men däremot spikrak rygg. Om de glider fram, kan det vara så att det behövs en kortare anläggningsyta?
 
Jag tänkte just säga Lippo Vanessa :-).

Det hade min, med ELT, och det funkade bra till vi testade en Equiline och hästen på et mycket tydligt sätt uttryckte att en SÅN skulle hon minsann ha :-)

/Lavinia, som lyder sin kräsna prinsessa

Min med, vad som låter som lite liknande rygg och problem med att sadeln åker fram (dock är hennes rygg inte takformad utan rätt platt), har nyligen fått en Lippo Vanessa inpassad. Tillsammans med en ELT--gjord har vi för första gången en sadel som ligger helt still och en häst som kan röra sig obehindrat. Om det är dressyrsadel du är ute efter, alltså.
 
Jeremy Rudge Dressage MF. Gjord för raka, breda och korta ryggar som är lite överbyggda. Fin bogfrihet. Vet dock inte hur en takformad blir

Det och ELT gör min röda fröken utmärkt nöjd och jag kan sadla precis där jag vill och det stannar kvar.
 

Liknande trådar

Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 694
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
731
Utrustning Hej alla ni med Equipe-sadlar! Jag har en häst med rak och bred rygg som jag så gärna skulle vilja hitta en Equipe hoppsadel till. Han...
Svar
0
· Visningar
685
Senast: Scs
·
Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
2 243

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp