Bukefalos 28 år!

Sadel till sväng rygg

L

Lillan09

Har letat och letat efter en sadel som kan passa min häst, han har hög lång manke och något sväng rygg. Det han har nu är en märkeslös sadel som sitter jätte bra bak men är för stor i bommen. "rider barbackar" för tillfället. Har hört med olika affärer t.ex hööks. Men känner inte att jag har lust att slänga ut flera tusen på en sadel som kanske inte passar efter ett halvår eftersom vi håller på och tränar upp honom just nu. Nån som har ett bra förslag vad som skulle kunna passa honom? Ute efter en dressyrsadel, syntet eller läder spelar ingen roll. Bomlös vill jag inte ha, hört mycket att det stänger "in" ryggraden och är väldigt svårt att hitta en sadel som verkligen sitter perfekt till just den hästen.:devil:
 
Sv: Sadel till sväng rygg

Stubben scandica de lux‏ skulle de kunna passa? Säjaren säger att den passar hästar med svängd rygg. :p
 
Sv: Sadel till sväng rygg

Du kan prova ut en sadel som passar perfekt på den här hästen - Just nu!
Några månaders vila, lite sommarmage mm så kommer den inte att passa perfekt.

Om du istället för att tro på allt du hör faktiskt tittar på en BRA bomlös sadel så kommer du att bli glatt överaskad...!
 
Sv: Sadel till sväng rygg

Gold Medal flatback celeste är en jättebra sadel för hästar med lite svängd rygg och hög manke :D
(har en sådan, är väldigt nöjd)
 
Sv: Sadel till sväng rygg

flat kan jag inte ha, det glappar bak då. Hade en flat och han började ömma bytade till en med större bossor blev super. Men nu blev manke för stor istället. Hatar sånt här:(
 
Sv: Sadel till sväng rygg

Det han har nu är en märkeslös sadel som sitter jätte bra bak men är för stor i bommen.

Provat att fylla ut under sadeln fram? Om den passar bortsett från att den är för vid är inte det ett stort problem om du kan padda upp den så länge, då kanske sadeln även passar när han musklat sig och paddningen borta.
 
Sv: Sadel till sväng rygg

Har testat att padda upp men den är soppas för vid att den ändå är i manken. Haft ut en som är lite mer kunnig och hon sa att det inte funkar med den sadel. Men att ja skulle ta med den sadel och visa och se om det går att fixa så manken får plats
 
Sv: Sadel till sväng rygg

okey...

wintec 500-serien är relativt svängda i bommen. De blir dock mer svängda ju bredare järn det sitter i. Tappar snabbt värdet som nya men verkar hålla sig på 2-3000 kr som begagnade.

har du ingen sadelutprovare i närheten som kan hjälpa dig? jag provade ut en sadel till min häst trots att han var smal och omusklad, viktigast var för mig att han kunde få bygga upp muskler utan att bli störd av sadeln. värt en liten funderare..

Mer än så kan jag nog inte hjälpa till, har inte jättebra koll på märken, bommar osv.
 
Sv: Sadel till sväng rygg

Ska komma en sadelutprovare nästa vecka tror ja=)
 
Sv: Sadel till sväng rygg

Jag har en knights hoppsadel och en Albion (slk tror jag) till min ena som har samma "problem" Albionsadeln är heeeeelt underbar att rida i... MMMMMMM
 
Sv: Sadel till sväng rygg

En bates isabell werth är ett bra allternativ om hästen skall musklas och har svängd rygg då du kan byta ut bomvidden.MIn har jag använt på 4 hästar under samma tid jag haft den både arab,fjording,nordsvensk och halvblod och den har legat perfekt:) skall ev sälja min då jag har kommit i ett skede i min akademiska ridning där en vanlig dressyrsadel ger problem:)
 
Sv: Sadel till sväng rygg

Jag hade hemma griffin som mankunde byta ut, men den satt inte heller testa även Wintec satt inte heller bra:s Är det stor skillnad med bates?
 
Sv: Sadel till sväng rygg

Provade en wintec isabelle werth på min häst som har en svängd rygg och den var alldeles för rak för henne och då var det rött järn i den sadeln. Bossorna är ju inte något svängda och väldigt hårda. Hade en sadel utprovare i stallet förra veckan som sa att wintec sadlarna är ganska raka, även att bates sadlarna är det.
 
Sv: Sadel till sväng rygg

Har haft wintec cair 500 nu ett tag, jätte skön att rida i och hästen rör sig bra. Men som vanligt börjar han få ont precis bakom bakvalvet. Ska testa padd under annars får ja forsätta ut i djungel......
 
Sv: Sadel till sväng rygg

Ja, kan ju kolla om det finns nån att låna i stallet:) hur är dom att rida i?
 

Liknande trådar

Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
995
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
371
Senast: Fiorano
·
Utrustning Fast i träsket med att hitta sadel till vår nyinköpta häst. Han har svängd och kort rygg och hög manke. Sadlarna som följde med honom...
Svar
3
· Visningar
733
Senast: Fiorano
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 760
Senast: Mogge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp