sadel till travare

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Isidor
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 87
  • Visningar Visningar 11 009
Sv: sadel till travare

Min pärla har en ganska kort & smal rygg med väl markerad manke. Har en Wintec allround mediumjärn som ligger bra med en padd under. har oxå en Kieffer... 16½" / normal mot smal bom, cutback. Ligger bra med och utan fårskinnspadd.

om jag bara får påpeka en sak, så köper inte ALLA billiga sadlar till sina varmblod :eek: ! Jag köpte helt enkelt den som passade bäst ( utprovad och allt ) och den gick på 16.000:-
så kom inte och generalisera nu bara för att en del har billiga sadlar till sina hästar!

oops sorry ! Madeleen det var inte riktat mot dej ! ny här :P

Henri de Rivel hoppsadel i kalvskinn.
17" och vid bom. Går att byta ut bommen vid behov.
Är väl normal i ryggen.

Min pålle är kort i ryggen med normal manke, har varit klen men är under muskeluppbyggande :d
Har en Stübben Romanus dressyrsadel 16½ tum (är max vad han kan ha i längd... :crazy: ), bom vet jag ej då jag köpte den via en bekant och den passade. betalade underpris, 4000:- och den var lite använd i utmärkt skick. Är bara lite rädd för att han ska muskla sig så mycket så han växer ur den... :crazy: Har dratt på sig rejält med muskler sen jag köpte den.

519335164LkRUxb_ph.jpg

Pållen med sadel, om den ej syns

Letar efter en dressyrsadel åt mitt varmblod och har 5000kr att röra mig med...då återstår inte så mkt mer än att skaffa en syntet eller ngt liknande och jag funderar på en Wintec 500 dressyr cair eller Griffins dressyr. Främs för att man kan ändra bomvidderna på båda men griffin sadeln har syntetull och har hört att det kan knöla sig efter ett tag , så då ligger wintecen bättre till med sina luftbossor...
ngt råd?
Vågar inte köpa en bättre begagnad iom att han förmodligen kommer muskla upp sig och då måste man punga ut med pengar igen. HAr visserligen en Olympic Jessica som jag kan testa om jag vill(en kompis sadel) men den kan jag inte å tillgång till förrän hon sålt sin häst(som hon har försökt sälja i ett år nu drygt):smirk:

Sv: Re: sadel till travare

Rejält_felskapad skrev:
Problemet är att det där inte stämmer alls. Varför rider inte då alla runt i syntetssadlar?

Absolut inte. Men rent generellt så är de dyrare sadlarna bättre.

Varför döda ett djur för att ett annat skall få en sadel? hästarna kanske är mer värda?

Min är kort i ryggen, låg bred manke och bred rygg. Det enda som passat hittills är
* Griffin flatback, gammal modell ser ut som robert whitaker. XW i bommen.
* County äldre modell bom 4. De nyare i strl W passar inte riktigt lika bra.
* Griffin Haflinger Cob W var ngt för smal

Liknande trådar

Utrustning Har sökt men hittar inte.. En Simco Western sadel med en stämpel 2 uppe under fender, är det bom storlek och vad är det för storlek? Dom...
Svar
0
· Visningar
117
Senast: Puh
·
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
186
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
641
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 157

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka