Sv: sadel till ung häst som skall ridas in
Jag har använt valackens dressyrsadel (Harry Dabbs True Brit) när jag sadelvant. När jag skulle sitta upp första gången så gjordes det också i den, men med polypad under. Samma sak för första skritturerna. Längre har vi inte kommt iom konvalescensen =/
Men jag har ju turen att ha hästar av samma ras och HYFSAT lika i ryggen. Valackens TB är dock lite för vid för unghästen, därav polypaden. Hon får ha den så länge den passar, när den inte passar så ENDERA får hon väl låna valackens bomlösa ¨då *hehe*, eller så kommer jag satsa på att köpa Griffin syntetsadel till henne. Alt är att skaffa en begagnad märkessadel, det där beror lite på hur mkt jag tror hon kommer ändra sig, vad JAG sitter skönt i och så vidare.
Jag ger INTE avkall på hur JAG sitter när jag rider in en unghäst - då om någonsin är det ju superviktigt att JAG sitter rätt. Och det kräver sin sadel.
När hon är färdigväxt får hon en 'riktig' (läs dyr, ny märkessadel). Om jag inte lallar in i bomlösträsket med henne med då och istället filar på dispensansökan för att komam runt TR:s utrustningskrav då
Så, endera bestämmer jag mig för att rida in henne i bomlöst och då får hon ju ha den tills JAG lessnar påd en elelr tills det ska tävlas och inte går att få dispens, eller så fortsätter jag med TB:n sålänge den passar och sen en ny syntet eller en begagnad märkessadel. Dvs i prisklassen 4 - 6000 kr.
Jag ger *tjat* INTE avkall på hur jag sitter i den hur väl den än passar hästen, och jag ger INTE avkall på hur den sitter på hästen, utan jag kanta att få padda den för den är lite för vid, men inget annat.