sadel till ung häst som skall ridas in

Rotterö

Trådstartare
Jag undrar vad ni använder för sadel till era unga hästar som skall ridas in.
Han är 2,5 i höst svenskt halvblod
Köper ni billiga sadlar . De växer ju kanske ur sadeln fort.
Måste ju ha för inridningen.

Ge tipps på hur ni gör :confused: :confused:

Sv: sadel till ung häst som skall ridas in

Vi har tre,gamla men hela sadlar som vi använder vid all inridning. Någon av dom brukar passa, annars får man använda paddar. När hästen sedan är tillräckligt stadig i ridningen så går vi över till mera bekväma(för ryttaren ;) ) sadlar.

Detta började vi med efter att en häst lyckats knäcka bommen på en nästan ny saldi, och min gamla JH,som jag älskade.... :crazy:

Har köpt en något för vid bättre begagnad stübben till min häst som ska ridas in, 4500 kr kostade den, sköter man den bra så kan man sälja den för samma pris då stübben är ett bra märke.

Det finns även billigare stübbensadlar ute på annonssidorna. Eller syntet. Wintec kan man ju ändra bomvidden på. Finns även lädersadlar som man kan värma om bommen på ex Prestige.

Lånade en passande sadel av kompis!

Jag har 4 sadlar, så jag provar ut nån av dem. Just nu använder jag en Henri de rivel till min 2,5-åring och hon har acceptert den. Ska kanske sitta upp i samma sadel, men när jag ska rida mer kommer jag nog prova ut en annan.

Försök hitta en begagnad märkessadel... När de är så unga behöver de oftast normal bom eller liknande, och det finns det ju gott om...

Diabolical_Kitten skrev:
Försök hitta en begagnad märkessadel... När de är så unga behöver de oftast normal bom eller liknande, och det finns det ju gott om...

Instämmer ang. begagnad märkessadel, men se till att få den kollad och omstoppad. Dock är min 3-åring så välväxt att hon redan behöver vid bom. Fick köpa en helt ny sadel eftersom jag vägrade kompromissa med passformen. Nästa steg blir förmodligen bomlös! :)

Jag har använt valackens dressyrsadel (Harry Dabbs True Brit) när jag sadelvant. När jag skulle sitta upp första gången så gjordes det också i den, men med polypad under. Samma sak för första skritturerna. Längre har vi inte kommt iom konvalescensen =/

Men jag har ju turen att ha hästar av samma ras och HYFSAT lika i ryggen. Valackens TB är dock lite för vid för unghästen, därav polypaden. Hon får ha den så länge den passar, när den inte passar så ENDERA får hon väl låna valackens bomlösa ¨då *hehe*, eller så kommer jag satsa på att köpa Griffin syntetsadel till henne. Alt är att skaffa en begagnad märkessadel, det där beror lite på hur mkt jag tror hon kommer ändra sig, vad JAG sitter skönt i och så vidare.

Jag ger INTE avkall på hur JAG sitter när jag rider in en unghäst - då om någonsin är det ju superviktigt att JAG sitter rätt. Och det kräver sin sadel.

När hon är färdigväxt får hon en 'riktig' (läs dyr, ny märkessadel). Om jag inte lallar in i bomlösträsket med henne med då och istället filar på dispensansökan för att komam runt TR:s utrustningskrav då ;)

Så, endera bestämmer jag mig för att rida in henne i bomlöst och då får hon ju ha den tills JAG lessnar påd en elelr tills det ska tävlas och inte går att få dispens, eller så fortsätter jag med TB:n sålänge den passar och sen en ny syntet eller en begagnad märkessadel. Dvs i prisklassen 4 - 6000 kr.

Jag ger *tjat* INTE avkall på hur jag sitter i den hur väl den än passar hästen, och jag ger INTE avkall på hur den sitter på hästen, utan jag kanta att få padda den för den är lite för vid, men inget annat.

Glömde - jag passar på att prova så många sadlar jag kan på unghästen (som är snart 2½), när jag nu provat en massa sadlar på valacken så oavsett hur de passar honoms länger jag dem på unghästen med (men sitter inte upp i dem), för att få ett hum om vad hon passar i. Skulle en kompis komma förbi med en sadel skulle jag slänga på den med. Helt enkelt för att samla på mig lite erfarenheter om hon behöver rak eller svängd bom, vilka bomvidder i resp märken som nu ligger bra/inte bra. För att den dag det är dags att leta annan sadel till henne ha lite att gå på redan innan =)

Jag lyckades hitta en begagnad sadel till min häst för bara 3000:- som han hade i drygt ett halvår innan den inte passade längre, och då blev jag också tvungen att köpa en ny för 9000, och nu, knappt 1½ år efter jag köpt den måste jag än en gång köpa en ny...... Det är dessutom den vidaste bomvidden, så växer han ur den jag ska köpa är hopept ute för mig med och får nog köpa bomlös....

Jag tycker det är svårt med sadlar
Min dam har en zaldi 17 32
Den är stor
vad tror ni man skall kolla på ?? Han är inte så hög i manken som hun är.

köpte en äldre countysadel som pga omstoppningsbehov och en liten spricka i lädret kostade 2000:-, men när jag nu suttit in henne och skall försöka hitta lite fart vill jag hellre använda en allround/hoppsadel så då lånar jag en stübben siegfried av en kompis. dressyrsadeln lägger jag på spar! min 2,5 åring drar fit 4 på countyn och 31 på stübben.

Liknande trådar

Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
897
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 225
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
651
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 395

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka