Bukefalos 28 år!

Sadel tips till svår häst!

Tjockisina

Trådstartare
Jag börjar få brist på sadelfunderingar nu och frågar därför er om tips.
Hästen är halvblod/arab med jobbigt sadel läge.

Överbyggd, rak/bred rygg, stora bakåtliggande bogblad, sadelläge ganska långt bak o sadelgjords läge långt fram samt kort rygg.... ja ni hör ju själva haha, känns helt omöjligt att hitta rätt sadel.
Är ute efter en dressyr sadel då jag trivs bäst i dem.
Största problemet vi har är o hitta en sadel som inte åker fram vilket alla sadlar gör vid arbete, förmodligen för att han höjer ryggen o puttar fram sadeln med sin överbyggda rumpa antar jag.


Har provat hittills: (dressyrsadlar)

Jacson Arthur de lux
Albion Style
Albion K2
Crown Tonisha
Crown ?
Wintec
Cliff Barnsby Kanter
Bates Cair
mfl..säkert missat några:)

De flesta ligger bra i början men efter en stunds ridning åker sadeln fram o låser hela hästen *suck*

Vad ska jag prova härnäst? Tips tack!
Läst att Close contact sadlar ska va bra på överbyggda hästar..nån som kan tipsa om en bra sådan som skulle kunna passa?
 
Sv: Sadel tips till svår häst!

Låter ungefär som ryggen på min häst. Vi fastnade till slut för Amerigo CC.
 
Sv: Sadel tips till svår häst!

Kan tipsa om Jeremy Rudge eller Prestige dressyrsadlar, de har flera modeller som passar hästar av den typen du nämnt. Ring någon bra sadelprovare och be dem ta med ett gäng som du kan provrida. Dessutom finns både JR och Prestige ofta begagnade.
 
Sv: Sadel tips till svår häst!

Det jag har fått lära mig är att ha en Rundbossad sadel om hästen är överbyggd.

Rak rygg, kanske en Cobra? Svanskappa är också ett hjälpmedel om sadeln åker fram, eller antiglid pad
 
Sv: Sadel tips till svår häst!

Skulle också tipsa om Jeremy rudge.

Har provat en J rudge.. tror de va en jeremy rugde pace... den låg inget bra alls.
andra modeller gör kanske de dock men svårt o hitta några jag kan prova.

Amerigo är jag sugen på o testa då jag inte gjort de ännu, men verkar även där va svårt o hitta en sadel o prova och i rätt strl.. 17tum och vid- xvid GGRR

Har idag testat en Bates Innova då min Bates Caprilli jag haft senast nu legat bäst hittils. Hästen gilla den o jag älska den men efter ett litet pass åkte den fram kraftigt.. synd på en härlig sadel som hästen kunde röra sig fint i annars:(

Prestige har jag inte hittat nån där jag hört att de ska passa en kort o rak rygg.. va på Sharpman idag som säljer dem o de kunde inte rekomendera någon av prestige sadlar till min häst från min beskrivning.=(
 
Sv: Sadel tips till svår häst!

Om han inte är alltför överbyggd kanske en Amerigo Vega skulle passa. Min pålle stämmer på pricken in på din beskrivning (förutom överbyggdheten) o på honom ligger Vegan bra.
 
Sv: Sadel tips till svår häst!

Prestige golden star eller T6 jump från hööks? Båda är förstås hoppsadlar men dom ska ligga bra på överbyggda hästar enligt min sadelutprovare
 
Sv: Sadel tips till svår häst!

Har för mig att han haft en Prestige några år innan du tog över honom och det passade inte alls.
 
Sv: Sadel tips till svår häst!

Prova islandssadlar?

De är ju som en vanlig dressyrsadel numera och dessutom ofta gjorda för korta platta överbyggda ryggar...

Jag har en ST island och tillsammans med en antiglidpad och tixeratgjord så är det överlägset bäst av allt annat jag provat...
Glider inte en mm längre inte ens i de värsta nedförsbckar där typ ALLA andra sadlar sitter frame vid öronen annars...
 
Sv: Sadel tips till svår häst!

En Amerigo Vega eller en Dj alt Alto borde passa enligt deras beskrivning på Ridin..men som sagt svårt o få tag på..köper ju inte utan o testa:)

Har en Amerigo DJ inte långt ifrån mig nu som ska säljas så hoppas jag kan få prova den av säljaren :) HOPPAS!
 
Sv: Sadel tips till svår häst!

Håller tummarna! :) Annars har du ju t ex S*delma*as*net som säljer beg, de brukar ha en del Amerigo inne. De skickar sadlar och du får ha dem på öppet köp.
 
Sv: Sadel tips till svår häst!

Jag har aldrig ridit han med en prestige.. men tror de hade en innan på han men tror inte de va Nemos utan en som Nemo hade ibland.

Isabelle Werthen red vi i idag.. åkte inte fram speciellt mycket (trots röda järnet i) o Nemo gilla den först men sen balla han totalt ur o blev hel knas så hoppade av o avslutade för nått va fel..kändes lite som han inte kom igenom med ryggen.... jag själv fick endå skitont i ryggen av den, för hög baktill o slog mig i baken konstant..
Men f*n va fin o mjuk han vart i kroppen förövrigt =)

Kanske borde testa Innovan med röda järnet..får känslan av att jag har för vida järn inte för smala, så vida så de inte får nått stopp förens vid bogbladen hmm *snurrar i huvudet*
 
Sv: Sadel tips till svår häst!

Jo jag har slängt en hel del frakt pengar i sjön då jag beställt från dem innan utan o hitta nå passande :)

Såg de hade en Vega inne nu i +2,5..kanske borde funka hmm
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 302
Senast: LiviaFilippa
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 754
Senast: Mogge
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 336
Senast: Oknytt
·
Utrustning Söker en allroundsadel till min överbyggda Paintkorsning. Har försökt läsa på om olika märken men tycker inte att jag hittar något :meh...
Svar
4
· Visningar
1 191
Senast: Anemone
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp