Sadel tråd igen!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare MartinaN
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 45
  • Visningar Visningar 3 298
Sv: Sadel tråd igen!

Globus kan jag tänka mig ligger bra på honom...
Annars kan du prova:
Frank Baines
Clincher
Passier
Albion k2 hopp
Cliff Barnsby
Crown/Ideal
Pessoa
Lemetex (de med kilbossor, inte de permanentstoppade bossor)
M&n
Kentaur

NÅGON av de märkena bör faktiskt passa, och förmodligen så passar en hel del av dom...

Diabolical_Kitten skrev:
Globus kan jag tänka mig ligger bra på honom...
Annars kan du prova:
Frank Baines
Clincher
Passier
Albion k2 hopp
Cliff Barnsby
Crown/Ideal
Pessoa
Lemetex (de med kilbossor, inte de permanentstoppade bossor)
M&n
Kentaur

NÅGON av de märkena bör faktiskt passa, och förmodligen så passar en hel del av dom...

Vilka prisklasser ligger dessa sadlar i??
Usch, känns inge kul att behöva åka dit där jag köpte sadeln...för det känns som att dom kommer försöka få mitt sadelproblem till att det är mitt fel. Kan berätta hur det har gått i morgon.

CB + Ideal från 10 000
Lemetex ca 10 000 för en Stylist (om du beställer från tillverkaren får man den för 900 euro + frakt på ca 500)
M&N från 15
Kentaur från 8
Globus från 5
Pessoa från 12
FB från 13 om du beställer från England (pma om du vill ha adress)
Likadant med Albion, kostar 10 000 i England, här från 15 och upp
Passier från typ 16, på hippomarket.com är det billigare
Clincher från 10-12500

oki, suck vad det ska vara dyrt med sadlar. Är välldigt sugen på stubben om det finns nån hopp modell som passar!
Dels för att det är en kvalitets sadel uppbyggd på riktigt stålfjäderbom och dels för att stoppningen är bra och dom flesta kan stoppa om en stubben.
Har läst lite trådar här på buke och det verkar som att artus kan vara ganska rak och sigfried.
Om nån av dom skulle passa är bara nästa fråga hur jag sitter i sadeln!?
Enligt stubben själva så har dom sadlar som passar de "flesta" hästar. Vi får hoppas att min häst tillhör dom!

Tycker att dom på mustang kan vara lite väl tvära. Bara för att jag klagade på att jag gled i den globus sadeln jag provade så var jag sne i ryggen! Men så satte vi upp min kompis och hon kände oxså hur hon gled till höger, och då kunde dom inte säga nått!
JAg tycker inte jag är speciellt jobbig kund, är lungn och sansad, frågar miljoner frågor om allt mellan himmel och jord som har med sadlarna att göra, men jag menar frågar man inte så får man inget veta! Är oxså glad och trevlig oavsett om jag kokar inombords.

Det är så frustrerande att jag bara vill börja gapa och skrika och få tillbaka mina 7500 och åka nån annan stans och prova sadel...eller helt enkelt prova själv.(började så...men man är ju lite bekväm av sig och vill ha det serverat!)

Jo, Artus och Siegfried är relativt raka, men Edelweissen är betydligt rakare.

Men jisses... När jag har pratat med Mustang över telefon har de varit väldigt trevliga. Men de hade gått med på att hjälpa mig med sadlar, så jag skickade över bilder och mankmallar och allt och sen slutade de höra av sig... Och sen så sa de bara till mig att jag skulle kontakta en utprovare här i närheten och lyssna på dom. Dom fattade tydligen inte att ingen kan hjälpa mig här, och att Mustang har märken som ingen tar in i södra Sverige. Vilket gjorde mig jävligt pissed off (då jag hade väntat i 3 veckor på svar och de sa varje gång jag ringde att de skulle återkomma inom ett par dagar.... vilket de aldrig gjorde.) men inte trodde jag att de behandlade kunder så p plats!

Borde du inte kunna få tillbaka alla pengarna? Något öppet har du väl?
Det ska du ha...

Edelweissen har halvbossa...vad menas med det??
Hmm, undrar vad dom sadlarna kostar...dom borde väll ligga runt 11000kr tycker jag!?

Jag uppfattar dom som lite tvära, korthuggna i sina svar...jag ahr bara haft den ena som provat ut...vill inte nämna namn.
Dom frågade i vilken prisklass jag letade sadel i och jag sa runt 10.000...fick nästan enbart provrida sadlar i 15.000-18.000 kronors klassen. Tycker inte det är runt 10.000. Kändes som att hanbara ville sälja på mig en dyr sadel. Vissa märken fick jag inte ens prova för att han sa att ex. stubben hade sitt säte långt bak=mer stolsits. OCh ett annat ex. på dumt svar var att har man provat en prestige så har man provat alla=du sitter lika dåligt i alla!
Men knä och vadstöd spelar ju oxså in och hur sätet är...halvdjupt, djupt eller flat sits.

Hos Mustang så får man inte pengarna tillbaka utan är du inte nöjd med sadeln inom 3månader så tar dom tillbaka sadeln och provar ut nya sadlar för att se om man hittar en annan. Men jag undrar vad som händer om dom inte hittar nån som passar eller uppfyller kundens krav?? Får man pengarna då..eller ska dom vara där innestående tills dom hittar en sadel??

Det här med att jag tycker att dom är lite tvära kan bero på att jag jobbar inom ett service yrke och jag träffar massor med människor varje dag...och kunden har alltid rätt, tyvärr...vad du än tycker om det!

Senast ändrad av en moderator:

förresten såg att Edelweissen bara fanns i mahogny, och jag kan inte ha det. Måste ha en sadel som främst är svart.:)

Nu har jag åkt mina 22mil fram och tillbaka, denna gång körde vi inte fel en enda gång...men då har vi ju oxså åkt samma väh tre gånger.

Fick prova en goldenstar(bomvidd 35) på engång och den tyckte han låg bra så jag provred den...och mina knän nådde inte fram till knästöden...visserligen hade jag ganska långa läder...när jag kortade upp dom hamnade benen bättre.
Dom hade tydligen inga stubben...bara en enda en begagnad sigfried som jag verkligen satt åt helsike i. KNäna helt bakom stöden vilket resulterade i att mina skänklar hamnade långt bakom hästen.
Därefter så fick jag prova en golden star 34:a som låg bra på hästen...35 fattades det stoppning i så 34 var bättre. Av nån konstig anledning så satt jag bättre i den. Skulle sedan ta ett skutt över ett hinder. Hästen la på en tvärnit(brukar aldrig stanna) Därefter så blev han som förbytt...började hoppa och försöka stegra sig och visade allmänt att han hade ont nånstans. Tänkte att det måste vara sadeln...så vi la på globusen som han inte haft ont av och en tjej som jobbade i butiken ville prova honom...och han höll på hela tiden...sedan så blev han jätte halt v.bak och verkligen sänkte bakdelen så som i en korsförlamning.
Så det var slutet på den sadlutprovningen...utprovaren var inte heller intresserad av att prova ut nått annan innan heller.
Köpte iallfall presigen då jag absolut inte ville ha en felsydd sadel och man inte har öppet köp hos mustang...står nog tilloch med på deras hemsida.
Dom tycket det inte var tillräckligt med fel på sadeln för att dom skulle reklamera den till globus=dom kommer sälja den vidare!

Är så trött på dom på mustang...tyckte inte dom frågade vad jag letade efter, och inte heller instruerade dom om nått när dom kollade om sadeln låg bra. Bara hopp eller dressyr!?

Angående att jag köpte globusen...var just för tat han sa att den och JR var den enda sadeln som passade till min häst. Och eftersom globusen låg bra och jag satt bra i den så köpte jag den. Sen att jag såg att den var sne...gjorde att jag inte ville ha ´den...tycker inte man ska behöva betala fullt pris för en felsydd sadel.
Hade sadln inte vart sne så hade jag haft kvar den.

NU är det bara att hoppas att det inte är nå allvarligt med pollen min. Han har inte bajsat sen kl.12.45 och då var han ganska lös i magen. Så detta plus hältan och att han blev helt personlighets förändrad känns inte så jäkla kul. När jag kom hem så tog jag honom på magen och han sparkade bakut...han brukar aldrig sparka och så lägger han öronen bakåt. VAr ute och gick med honom i 45min...men fortfarande inget.

Men VARFÖR köper du en sadel som hästen uppenbarligen inte trivdes i? När hästen dessutom blir halt under ritten skulle jag aldrig köpa en sadel, för du vet ju inte om hästen kommer bli frisk eller när den blir det.

Sen så fattar inte jag hur en GS kan och Globus kan passa samma häst. GS är betydligt mer böjd i bommen.

Okej, jag trodde att du hade sett att den var sned från början men att du sen abra ångrade dig.
Då förstår jag att du är purken när de inte vill ge dig pengarna tillbaka för en felsydd sadel!

Om jag vore du hade jag åkt till en veterinär imorgon bitti.... Det låter inte bra...

Men jag tycker att du ska begära en ny Globus istället. Mustang ska inte kunna hålla på och lura på folk sadlar. Du fick ju ingen ärlig chans att prova den ju! En vettig sadelutprovare hade inte sålt en sadel till dig om hästen beter sig så.
Om du inte klarar av att göra det själv så be dina föräldrar (jag har fått för mig att du är under 18? Men det kanske inte stämmer?) för det är orimligt att de gör så.

Eftersom jag inte får mina pengar tillbaka var jag tvungen att köpa en annan sadel och jag vill ha en presige och den låg bra och sådär. Dessutom så är en prestige 100gånger lättare att sälja en en globus och globusen kunde jag inte få en ny bara för att dom inte tycket att det var tillräckligt stora fel på den för att skicka den till globus. OCh jag vill inte behöva stå med en felsydd sadel. Red i presigen från början och då sa han inget det var sen när vi bytt lite fram och tillbaka som han plötsligt blev knäpp och då provade vi ju även globusen och han var lika knäpp då om inte värre!
Och den har det inte vart nå problem med!

Tydligen så passade prestigen hästen...men däremot stubben sadln var för böjd.

Helst skulle jag ha velat ha mina pengar...men det kunde jag inte få då dom inte tillämpar öppet köp. SÅ antingen hade jag fått gå hem med en sne sadel eller en annan. Och eftersom jag inte han prova nån annan så tog jag golden star då den låg bra på hästen...plats för bogarna och låg still på hästen.

Om inte annat så får jag sälja prestigen, om den inte skulle passa.

Det jag börjar fundera på med på hästen är att dom brallade runt i hagen i onsdag...dom var välldigt upprörda då det endast var min häst och hagkompisen som inte kommit in. OM det hände nått då. Red honom aldrig i onsdags och så stod han inne på morgonen idag och så åkte han transport, så första gången han fick röra på sig var just under sadel utprovningen.

Men tydligen så kunde jag inte få pengarna tillbaka även då jag aldrig kunde slutföra denna sadelutrpovningen...tro mig jag frågade och påpekade! Men dom lämnar aldrig ut pengar!

Är snart 21år och mina föräldrar kan inte ett dugg om häster. Är välldigt rakt på så jag har ju sagt vad jag tycker till mustang...men deras policy är att man INTE har öppet köp...utan dom provar vidare tills dom hittar en annan sadel. Så även fast min häst blev halt och jag inte kunde slutföra så tyckte han att jag ahde provat tillräckligt första gången!!

Får se hur det går med hästen...ringer självklart till vet. direkt i mogon bitte och hör hur jag ska göra med hästen om han inte blivit bättre och om det behövs så åker jag in med hästen!
Är så konstigt, man undrar ju vad det kan vara...han beter sig precis som vanligt brummar och vill ha mat så fort man plockar med mat. Mne jag menar...äter man så måste det komma ut och det har det inte gjort. Jaja, vi får hoppas på det bästa.

Betalade du för sadelprovningen?! Hur mkt då?!

Jovisst, Prestige är ju lättare att sälja.
Du kan inte lägga in nån bild på den här då?

Men jag tycker det är jävligt dålig stil av Mustang... Fy fan... Dom kan ju inte räkna med mig som kund om de behandlar folk så. (och de borde vilja ha mig som kund med tanke på hur mkt pengar de hade kunnat tjäna på mig med mina sadlar... ;) )

Dessutom så är dom mycket dyrare i pris på alla sadlar...mot många andra ställen som jag har setat och kollat vad dom tar för samma sadlar!

Oki, men då vet mna vem man ska leta efter...Synd bara att bidermans var så sega på att bestämma när han skulle komma. hon ringde nu i veckan och sa att han kommer på lördag...hade hon ringt för 3veckor sen som hon sa..hade jag kunnat vänta och provat hos dom. Men men, gjort är gjort. Synd bara att det blev så fel!! Man känner sig välldigt frustrerad.
Mne just nu är jag mest orolig över hästen. Har inte hört nått från stallägaren så han mår väll bra änså länge!

Okej...
När jag har varit på utprovning har dom sagt att jag betalar inte (450) om de inte hittar en sadel till mig. Det tycker jag är en bra policy, men problemet ör ju att jag ahr varit med om att har godkänt sadlar som ligger sådär bara för att få sina pengar...

Jo, jag känner till deras hemsida, men jag hittar ingenstans där det står att det inte är något öppet köp?

Men ta kort med mobilen då och lägg in, ta i bra ljus då annars blir bilderna så suddiga och mörka.

Men akta dig för nytt folk. Om det är en person som nyss har blivit godkänd har de nog inte mycket erfarenhet. Men om det är en person som har provat ut sadlar länge men som bara har gått två dagarskursen (för att bli godkänd) så kan det ju vara värt att prova.
Men för att slippa göra om allt igen hade jag pratat noga med personen och frågat vad de kan...

Fast de är nog dyrare för att de är i Sthlm... Haglunds i Göteborg är också dyrare på många sadlar, Hästbiten i Sthlm är också betydligt dyrare. Det är nog pga lokalkostnader osv (+ att de tar så mycket betalt för att man kan ta så mkt betalt i storstäderna)
Här ute i ingenstans är det billigt ;) Förutom Hööks då... De är ju typ 1000:- dyrare än alla andra på Stubbensadlar.... Dessutom ahr de sämre köpvillkor.

Diabolical_Kitten skrev:
Okej...
När jag har varit på utprovning har dom sagt att jag betalar inte (450) om de inte hittar en sadel till mig. Det tycker jag är en bra policy, men problemet ör ju att jag ahr varit med om att har godkänt sadlar som ligger sådär bara för att få sina pengar...

Jo, jag känner till deras hemsida, men jag hittar ingenstans där det står att det inte är något öppet köp?

Men ta kort med mobilen då och lägg in, ta i bra ljus då annars blir bilderna så suddiga och mörka.

Men akta dig för nytt folk. Om det är en person som nyss har blivit godkänd har de nog inte mycket erfarenhet. Men om det är en person som har provat ut sadlar länge men som bara har gått två dagarskursen (för att bli godkänd) så kan det ju vara värt att prova.
Men för att slippa göra om allt igen hade jag pratat noga med personen och frågat vad de kan...

Oki, det står inte på hemsidan...men det säger dom sen när du är där eller ringer. Vet iallafall att dom har plast kort framme där man sitter och väntar på vad dom har för vilkor. Det framgår iallafall tydligt att man har 3månader på sig att känna om sadeln känns bra för både ryttare och häst...annars byts sadeln ut. Öppet köp tillämpas ej! Det står inte i dom orden...då jag förkortade det lite.

Men om man hittar en bättre sadel som är billigare än den man köpte innan då?

Men jag har ju ringt till dom... Dom har ju gått med på att skicka sadlar till mig på öppet köp...

Hoppas det löser sig för dig med dina sadelproblem...
Var bara aktsam, för som fler sagt i tidigare inlägg verkar det mkt konstigt om en prestige skulle passa en häst med rakare rygg. Dom är ju ganska rejält svängda i bommen.

Själv kan jag rekommendera att du provar Morris & Nolan hade en sådan ( gold collection med gelsits:love: ) till min förra valack ( med rak rygg) och den va verkligen super! Du hamnar definitivt inte i stol sits!Tror att dom är rätt så lätta att hitta beg eftersom dom är så pass populära. Jag gav ca 15000:- för min, men då va den ny och detta va 3 år sedan. (Har bytt häst sedan dess och det va lätt att sälja M&N sadeln)

En kompis i stallet har en Frank Baines och den är aningen mer svängd än M&N (men absolut inte så svängd som en stübben cs eller en prestig ..som är ännu mer svängd)

Lycka till!

Liknande trådar

Utrustning Med ny häst så är jag tillbaka till sadelträsket igen.. suck! Har läst runt på olika trådar här på buke och fått en hel del nya...
Svar
13
· Visningar
13 364
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31