A

Agraff

jag har en fråga. Jag läste i boken "Dansa med hästar" att våra vanliga engelska ridsadlar tydligen har tyngdpunkten alldeles för långt fram. Katastrofal var ordet som användes. Jag ska köpa en sadel att ha för att rida in min unghäst i, och nu blir jag så osäker. Westernsadlar är i och för sig väldigt bekväma, men känns för tunga på unghäst. Det kanske finns lättare modeller? Hur gör ni? Är det här något ni tänker på? Finns det andra sadlar som t ex används inom barock som är bättre? Jag vill ju inte hamna för långt fram...Synpunkter jättegärna! Är våra engelska sadlar rentav skadliga? :confused:
 
Nja...dom är nog inte skadliga.
Men dom ska ligga bra på hästen, och gör dom inte det....
:)
 
Det finns en sorts bomlös sadel som är väldigt lik en westernsadel, bara mjukare och lättare. Just den här typen av bomlös sadel fördelar också ryttarens tyngd precis lika bra som en bomsadel. Ryttaren får en mer lodrät sits och mycket bra balans. Den lämnar en bra kanal för hästens ryggrad och det blir inget kläm på ryggen som kan hindra unghästens muskelutveckling.
 
En bomlös sadel kan kanppast fördela tyngden lika bra som en bomsadel.

Däremot finns det ju andra fördelar med en bomlös. Den följer med i hästens ryggarbete, vilket en bomsadel knappast kan.

Vilken sadel menar du?
 
Fördelen med en bomlös är att viktfördelningen är ungefär densamma hela tiden. Som barbacka, men trycket får flyta ut en aning med hjälp av en bra pad, ryggraden går fri, och man har tillgång till stigbyglar, fram- och bakvalv. En sadel med bom fördelar visserligen vikten jättefint om den är bra tillpassad - ända till den stund den kommer ur balans, då punkttryck uppkommer.

En annan fördel med bomlös (i alla fall Torsion) är att bogarna får arbeta helt ostört, musklerna runt manken får utvecklas i fred, och länden har full rörelsefrihet oavsett hur kort rygg hästen har. Jag har hittills inte sett någon bomsadel som ger den friheten.
 
Jo, det var det jag menade ungefär... :D

men en bomlös ger ju aldrig lika stor viktfördelning som en bomsadel, när hästen står still. När hästen kommer i rörelse blir det ju en helt annan sak och det är ju i rörelse vi har användning för sadel... :smirk: :D

Hmm, jag önskar jag hade gåvan att kunna uttrycka det jag menar i text... :smirk:
 
Intressanta inlägg. Jag funderar på att ställa om bommen på min kieffer för att rida in henne i, men sen ska jag köpa en ny sadel, kanske bomlös vore något? Vad heter den?
 
Jag tycker nästan det skulle vara bättre att börja i bomlöst (ska jag göra), för bomsadeln lär du inte kunna använda länge :smirk: :D En bomlös "bom" följer ju med i hästens ommuskling och främjar maximal muskeltillväxt, eller vad man ska säga. En bomsadel får man ju byta ut väldigt ofta på en häst som börjar muskla/muskla om.
Jag vet itne exakt vilken det syftas på här ovanför, men jag tror det är http://www.sportsaddle.com/noflash/index.html
Det finns ju även andra bomlösa, sök här i forumet så hittar du fler länkar!
 
Jag har faktiskt fått uppgifter om att Fitform har testats (på något sätt nånstans) och att resultatet var att trycket fördelades precis lika bra som en bomsadel... Kanske bäst att fråga försäljaren av Fitform, hon lär ju veta...
 
Den bomlösa modellen som jag tänker på, som är lite western-inspirerad, finns i flera olika märken: Fitform och Torsion finns idag i sverige, de är ju lite dyrare, sen är det ett till märke på väg hit...

Sen finns det ju flera modeller av bomlösa sadlar som är mer lika en vanlig sadel...
 
Nej, det är inte SS-sadeln jag tänker på.. fast den är ju också ett alternativ, fast superdyr förståss :o

Den jag tänker på kallas ibland Cheyenne eller Barefoot...
 
Nej, jag ska sy en egen barbackapad. Iaf till att börja med (vid inridningen). Om jag märker att det inte räcker när jag börjar rida honom mer så blir det väl att punga ut "the big bucks" :D
www.ridkonst.se/forum har vi diskuterat lite om det (under utrustning-schabrak).
 
Heh, läste diskussionen... vore det inte enklare (och kanske tom billigare) att köpa en sån där vojlock från Grandeur? De kostar ju inte mer än en tusenlapp typ, åsså har du ju redan en vojlock att ha under den ev bomlösa sadeln sen...
 
Jag var nyfiken på bladsadlar förut, och ville ju såklart ha en så billig som möjligt så jag började titta efter begagnade... Då visade det sig att det finns MASSOR med beg. Montsegur och Hector, som dessutom alla är hyfsat nya... skumt tänkte jag och började ringa runt, då visade sig detta:

Man beställer dessa sadlar enligt hur hästen ser ut, sadeln ligger alltså perfekt på hästen och de stora bladen avlastar maximalt. Detta är ju superbra, tyvärr är det så superbra att hästarna då satte igång att bygga muskler som värsta tyngdlyftarna, och växte ur sin nya fina sköna sadel på 3-6 månader...

Det innebär ju att om man har otur så kan man behöva köpa ett flertal nya dyra bladsadlar, innan hästen musklat sig till max. Det kan bli DYRT.. Jag tappad iaf lusten efter bladsadlar... Alla sadlar med bom är stumma, och anpassar sig inte efter hästen när den blir tjock, smal, får mycket päls osv...
 
I precis det läget är jag

min sadel är för smal

men jag har skickat den till frankrike på breddning

den måste ju vara bra om hästen breddar sig.. nu kommer den förhoppningsvis tillbaka bred som attans och då får jag rida med renskinn instoppat i filtpadden tills hon är mer färdig i kroppen

jag gillar min bladsadel
 
Ah!
Missförstå mig inte nu!! Jag tror också att bladsadeln är SUPERBRA för hästen! Självklart ska hästen ha möjlighet att bygga muskler, och att den gör det visar att sadeln inte trycker och hindrar hästen!

Min aversion mot bladsadlar stammar ur plånboken, det blir inte billigt att byta/bredda sadeln en massa gånger... Därför tycker jag att bomlöst är lite bättre, för mig OCH hästen...

Men när jag mjha bomlös sadel fått min häst superfärdigmusklad så kanske jag köper en bladsadel att ha på längre turer... kanske :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 423
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
1 966
Senast: MiniLi
·
Utrustning Är på jakt efter ny dressyrsadel och har efter mycket provande kommit fram till att min häst tyvärr behöver en ganska speciell sadel...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
13 932
Senast: super
·
Utrustning Finns det? Har en irish cob som jag mest lufsar i skogen med, men då vi ibland går till ridhuset, eller tränar lite dressyr i skogen så...
Svar
7
· Visningar
2 259
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp