Sadeldjungeln- Hur hittar jag rätt sadel med utbytbart koppjärn?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Doll
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 571
D

Doll

Jag har ett sto som är en mästare på att få sadlar att ligga för trångt eller glappa. Därför har jag nu bestämt mig för att köpa en sadel med utbytbart koppjärn så att jag enkelt kan byta bomvidden själv och slipper köpa sadel stup i kvarten. Men såklart ska även det vara en gåta, vilken sadel är egentligen bäst. Har hittat en hel del olika märken som tillverkar denna typen av sadlar, de jag har funnit är: Wintec, Griffin, Knight Lady Hawk, Globus och Daslö. Har du erfarenhet av någon av dessa sadlar? Vilka är bra och vilka är helt och hållet inte värda att titta på? Det jag söker är en allroundsadel till en häst med normal manke och normal rygg.

Sv: Sadeldjungeln- Hur hittar jag rätt sadel med utbytbart koppjärn?

Normal manke och rygg? Finns det. bild underlätta. Men i vilket fall skrota globus och dalsö (om det är syntet modellerna du menar) Men wintec, bates (läder varianten av wintec) Griffin och KLH ska hålla bra standar.

Vad jag vet är iaf wintec rätt svängd i bommen, blir med sväng ju vidare järn man sätter i. Så det är inte den ultimata sadel för dig tror jag (hästen blir ju oftast inte direkt svankigare när den bygger muskler eller lägger på sig)

Griffin passar rakare ryggar. =) Finns ju för lite olika hästar, allt från smala med hög manke till breda med låg.

KLH tycker jag personligen inte om. Men det kan vara mycket för att den inte passade någon av hästarna riktigt bra och verkligen inte mig.

Hej!

Wintec passar hästar som är raka i ryggen. Har själv en Wintec Isabell Werth som jag måste sälja för att min häst är lite svängd i ryggen.

//Mvh Anja

wintec 500 passar inte raka ryggar utan mer svängda. Isabellen är den rakaste.

Det finns inget som heter * normal* va är normal??

Globus och Daslö tycker jag du kan plocka bort från listan för Griffin, Wintec och KLH har mycket högre kvalité och är värda sina pengar även som nyköpta.

KLH passar hästar som är smala och raka i bogarna och åt rakare rygg.

Wintec har alla olika modeller, allrounden passar raka till mer fylliga bogar och svängd rygg.

Griffin modellerna som finns nu på Hööks passar båda bogvarianterna och svängda ryggar. Den Griffinmodell som passar raka/re ryggar är cobmodellen som inte finns här längre.
Young ridern fungerar också åt det raka håller om man inte är perfektionist i sitt sadeltänk.

Om jag kan gissa va du menar med ordet normal, så skulle jag iförsta han kika runt på en griffin cob allround med fish och därefter en KLH allround.
Har du rakare rygg så kan du ju kika på hoppmodeller då har du ju Wintec hopp, Griffin hopp och även Bates hoppmodeller.

Liknande trådar

Utrustning Som så många andra sitter jag också fast i sadeldjungeln. Jag fick hem min häst (12 år, valack, 168 hög, 75% Trakehener 25% Eng...
Svar
5
· Visningar
2 006
Senast: ameo
·
Utrustning Jag har redan tagit hjälp av två olika sadelutprovare och har även en del kunskap själv. Problemet är att det inte finns någon butik...
Svar
3
· Visningar
2 027
Utrustning Hej! Har letat sadel ett tag nu till min ponny, men tyvärr utan framgång. Haft problem med en skum hälta hela hösten (som visade sig... 2
Svar
31
· Visningar
5 540
Utrustning Har en treåring under inridning och har som säkert många andra det delikata problemet att jag hittar inget vettigt att lägga på hans...
Svar
9
· Visningar
1 798
Senast: oki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka