Bukefalos 28 år!

Sadelfråga m bilder, vad tror ni?

Sv: Sadelfråga m bilder, vad tror ni?

Jag ska visa ridbilder såfort jag har några, det är det där att hitta en fotograf dock :crazy: (Ibland skulle det onekligen vara händigt med en pojkvän... :angel: )

Men jag kommer verkligen försöka, för det är en av de saker jag 'sörjer' ang Blå, att jag i princip inte har några ridbilder förutom 'joggpasset' på sadelutprovningen =/

Men som sagt, nån måste hålla kameran med, tyvärr.

(och just ha bilder 'hela vägen' uppskattar jag för personlig del med, att kunna se utvecklingen och kunna titta tillbaka och se hur det var 'då' jmf med 'nu' och så).

Och ja, jag säger ju att det kliiiiiiar i ridfingrarna =)
 
Sv: Sadelfråga m bilder, vad tror ni?

Jag tror nog inte att jag hade ridit i den sadeln... Det hade nästan varit bättre med en svängd bom t ex en Prestige eftersom den nog legat bra i skritt utan jobb iaf... Sen hade den nog lättat bak och åkt fram vid jobb men då hade man ju iaf kunnat ut o skritta.
Men den här sadeln ser ju ut att trycka bak och det är ju stor risk att han får ont i de två punkterna. Padd hjälper inte heller tror jag eftersom den inte kan ändra sadeln till en mer svängd bom...
Den kommer ändå att ligga på där bak.

4 veckor ja...hoppas de flyger förbi!:)
 
Sv: Sadelfråga m bilder, vad tror ni?

Jag hade ju inte bara tänkt skritta (det kan jag ju göra barabacka isf). Och det är ju där det komemr in hur rak han blir, och hur mycket det 'varierar' under turen (det brukar ju på de flesta hästar skilja en hel del mellan fri form och på tygeln t ex).

Om man rider ett lättare pass så har man ju sen STOR hjälp av schbrakavtrycken, är de då åt skogen så gör man ju helt enkelt inte om det. Men jag velar ju om jag ens törs testa för att se avtrycken.

Men ska lägga på hoppsadlarna idag, och ta bilder, så får vi se om det ser annat ut. Grundproblemet är ju likadant - raka bommar, men de är ju kortare och lite annorlunda uppbyggda, så får se om det ser annorlunda ut (och åt vilket håll). Men frågetecknet om man vågar skapa schbrakavtryck är ju kvar..

En prestige skulle nog fungera fint i skritt i fri form, men sen blir de för svängd är jag rädd (med tanke på hur Wintecten blev)
 
Sv: Sadelfråga m bilder, vad tror ni?

Tillfälligt kan du lägga en fårskinnspadd med skumgummi baktill.
Mattes har såna.
 
Sv: Sadelfråga m bilder, vad tror ni?

Jag hade provat att rida en lite lugn tur och sett hur hästen reagerade och om han blir rakare vid arbete.
 
Sv: Sadelfråga m bilder, vad tror ni?

Men kunde inte denna häst ha Wintec?

Det borde han kunna. SÅ rak tror jag inte han blir. Jag tror Prestige skulle kunna passa. Han är rätt svängd i ryggen i utgångsläget så en rak sadel tror inte jag kommer att passa alls. WIntex är ju lite mellan.

Men jag tror inte han ska ha kilbossor heller, med den ryggen.

Hur passade hoppsadeln?
 
Sv: Sadelfråga m bilder, vad tror ni?

Men kunde inte denna häst ha Wintec?

Det borde han kunna. SÅ rak tror jag inte han blir. Jag tror Prestige skulle kunna passa. Han är rätt svängd i ryggen i utgångsläget så en rak sadel tror inte jag kommer att passa alls. WIntex är ju lite mellan.

Men jag tror inte han ska ha kilbossor heller, med den ryggen.

Hur passade hoppsadeln?


Wintecen släppte bak i trav och ruggade (trots padd). Ingen aning vad det var för modell på den (om det skiljer mellan modellerna), men någon av hopp eller allr mot hopp-varianterna.

Inte provat mina hoppsadlar än, blir ikväll.

Synd det är så kass kvalitet på bilderna från provridningen, för där syns det rätt tydligt annars hur ryggen ändras i rörelse. Men bäst syntes det ju vid longering. Sen är det ju väldigt formberoende, högt huvud = svankigare, i 'unghästform' = mycket rakare.
 
Sv: Sadelfråga m bilder, vad tror ni?

varför måste man till vilket pris som hellst rida på en häst som uppenbarligen behöver musklas före????

Det är alltid bättre och framförallt för hästen trevligare om den får muskler så att den orkar bära ryttaren.
Sedan så gissar jag att om du är hos sadelprovarn om ca 1 månad så behöver du nog ändå en ny sadel till våren då hästen förhoppningsvis musklat sig mer.
Så varför inte markträna hästen och hjälpa den bygga sig innan du provar ut en ny sadel?

varför måste man som sagt rida till varje pris, är det inget kul med häst om man måste arbeta den på annat vis?
detta inte bara menat åt trådskaparen utan mer generellt

/låppis
 
Sv: Sadelfråga m bilder, vad tror ni?

varför måste man till vilket pris som hellst rida på en häst som uppenbarligen behöver musklas före????

Det är alltid bättre och framförallt för hästen trevligare om den får muskler så att den orkar bära ryttaren.
Sedan så gissar jag att om du är hos sadelprovarn om ca 1 månad så behöver du nog ändå en ny sadel till våren då hästen förhoppningsvis musklat sig mer.
Så varför inte markträna hästen och hjälpa den bygga sig innan du provar ut en ny sadel?

varför måste man som sagt rida till varje pris, är det inget kul med häst om man måste arbeta den på annat vis?
detta inte bara menat åt trådskaparen utan mer generellt

/låppis
 
Sv: Sadelfråga m bilder, vad tror ni?

varför måste man till vilket pris som hellst rida på en häst som uppenbarligen behöver musklas före????

Det är alltid bättre och framförallt för hästen trevligare om den får muskler så att den orkar bära ryttaren.
Sedan så gissar jag att om du är hos sadelprovarn om ca 1 månad så behöver du nog ändå en ny sadel till våren då hästen förhoppningsvis musklat sig mer.
Så varför inte markträna hästen och hjälpa den bygga sig innan du provar ut en ny sadel?

varför måste man som sagt rida till varje pris, är det inget kul med häst om man måste arbeta den på annat vis?
detta inte bara menat åt trådskaparen utan mer generellt

/låppis

Man måste ju ingenting här i världen, om man inte vill. Och en häst som är väldigt muskelfattig, där börjar man företrädelsevis från marken. Men en häst som inte är så muskelfattig, men behöver öka sin muskulatur, där anser jag, personligen, att nyckeln sitter i allsidig träning. Dvs ridning, tömkörning etc. Det är ju samma läge som med en unghäst. Den behöver också få ridmuskler och lära sig bära ryttare etc.

(Sen, lite ot men inte helt irrelevant, jag är betydligt mycket bättre på att få hästar att jobba rätt uppsuttet än på töm, vilket inverkar)

Och han kommer byta sadel, eller allraminst vidd iaf, ett par ggr innan han är klar. Det bekymrar mig inte speciellt, det räknar jag med. Det är där sadelmakarens trevliga inbytesgaranti kommer in =) (Jag tror dock inte man står sig till våren utan att minst modifiera sadeln.. )
 
Sv: Sadelfråga m bilder, vad tror ni?

Helt klart är allsidig träning det bästa finns inget som slår det är helt enig..

men denna häst har ju uppenbarligen inte mycket till muskler just över manken, vilke främst torde bero på fel sadel från början av dennes karriär.

Jag menar inte att vara så sur och punken som jag låter

Visst är det enklare att muskla hästar på det sätt man bäst behärskar, enklare för oss inte hästen dock.
Men du kanske rider 2 gg/veckan och resten är mer markarbets inriktat med div övningar som där ingår.

Den rygg som jag ser på hästen är dock alltför vanlig, hög spretig manke utan muskler.
Nånstans har det uppenbarligen gått fel när man haft för avsikt att träna hästen, då den är mer nedbruten än musklad.

Förutom förtrång sadel, är nog tränings metoder, foder och utevistelse en faktor som även det spelar in.

i mina ögon så är den hästen muskelfattig, men alla ser vi med olika ögon ut i världen.

ang sadeln om den passar; så länge manken går helt fri med minst 3 fingar åt alla håll, sadelns bomben följer hästens vinkel, bossorna ligger i fas med ryggens sluttning och kurva
samt att den inte ligger som en brygga på hästen eller på något annat sätt klämmer,detta då utan pad så är den fullt ridbar annars inte.

/loppis
 
Sv: Sadelfråga m bilder, vad tror ni?

Jag hade utan problem ridit lättare pass i sadeln. Reagerar han negativt hade jag givetvis slutat.

Fungerar det hyffsat så hade jag växlat mellan sadlarna som ligger minst illa tills jag provat ut en sadel.(då blir det iallafall olika punkttryck när man byter sadel:crazy:)
 
Sv: Sadelfråga m bilder, vad tror ni?

Jag tycker gott du kan prova en liten vända, för att kolla avtrycken.

Tror dock att du behöver ersätta musklerna som inte finns framtill med något som bygger upp där. När de ser ut som han gör är det lätt att man tror att det ska gå bra på när man kikar på gången, men blir lätt att den åker ned för nära när man väl satt sig, särskilt om den är för rak och vid tippar den ju ännu lättare och trycker. Sadeln är väl knappt inriden den heller så den har ju "formningspotensial".

Fårskinnspad + något extra fram skulle jag rekommendera.
Crown är rätt vida i hela kanalen jämfört med många andra sadlar (antar att det gäller din med?) och då kan det behövas paddning hela vägen eftersom han är så pass tunn över hela ryggen nu.

Nu vet jag ju att du är liten och lätt o det är ju en fördel och ska man tro en viss sadelmakarmästare så kan man rida "på en planka" om man bara rider en kort stund (max 15 minuter enl. honom!) så jag skulle nog inte oroas.

Om han rörde sig lätt framåt i Wintecen som var för trång så kommer han att kännas ännu trevligare med denna som är något för vid om du får till paddning så den känns i balans.

Vad jag förstått så blir han rakare under ryttare och Crownen är rak men INTE det rakaste som går att få tag i.
Jag tittar även på hur han ser ut där bossorna ska ligga an, inte bara på rygglinjen - där ser han mycket rakare ut men är ändå lite oroad över att de stora kilarna kan orsaka tryck, men det ser du ju direkt om du provar uppsuttet en stund.

Hur bred är han i grader? Vilken bomvidd har sadeln?
*sorry för nördfrågor*

(Har fö ej spikrak fbl med Crownsadel...)
 
Senast ändrad:
Sv: Sadelfråga m bilder, vad tror ni?

Tror dock att du behöver ersätta musklerna som inte finns framtill med något som bygger upp där. När de ser ut som han gör är det lätt att man tror att det ska gå bra på när man kikar på gången, men blir lätt att den åker ned för nära när man väl satt sig, särskilt om den är för rak och vid tippar den ju ännu lättare och trycker. Sadeln är väl knappt inriden den heller så den har ju "formningspotensial".

Mmm, det är mycket möjligt att när jag sätter mig i den sjunker den. Fårskinnspadd, och ev (beroende på vad som krävs) tunn 'fuskpolypad' alt fårskinnsvojlock är vad jag tänkte prova padda med. Det blir ju dock jämn paddning, men mycket möjligt man får höja extra fram (synd jag för många år sen sålde TL Tricopadden som var uppbyggd just så).

Sadeln är väl ganska precis inriden, eller 'strax därinnan'. INte räknat exakt antal ridturer i den, det är för deprimerande.. Men 15 - 20 ggr max, och då är typ 50% av dem enbart i skritt..

Crown är rätt vida i hela kanalen jämfört med många andra sadlar (antar att det gäller din med?) och då kan det behövas paddning hela vägen eftersom han är så pass tunn över hela ryggen nu.

Mm, den här är ju i övrigt väldigt lik Jessican, men kanalen skiljer sig lite i vidd. Nu kan jag för mitt liv inte komma ihåg om kanalen är vidare eller smalare (vi kom iaf till att det var det som var skillnaden som gjorde att hästen hatade Jessican men dyrkade WB:n).

Om han rörde sig lätt framåt i Wintecen som var för trång så kommer han att kännas ännu trevligare med denna som är något för vid om du får till paddning så den känns i balans.

Han rörde sig helt okej i Wintecten, blev en väldigt trevlig herre med trevlig gång när han slappnade av och släppte genom ryggen (i trav, galoppen blev mest osorterade byten, huvudet i vädret och skutt). Dock insåg jag ju vid longeringen vid vetbesiktning att det finns betydligt mycket mer gång att hämta där, så jag tror du har helt rätt.

Hur bred är han i grader? Vilken bomvidd har sadeln?
*sorry för nördfrågor*

Nörda på du. Jag har faktiskt inte mätt honom så ingen aning :o. Det är en MW-bom i sadeln, dvs motsvarande vid i 'normalmärket' (Samma häst hade en M&N, nya modellerna, lite vidare än de gamla, i vidd 32).


Och jag fastnade framför Lyxfällan isf att prova hoppsadlarna idag :angel:
 
Sv: Sadelfråga m bilder, vad tror ni?

men denna häst har ju uppenbarligen inte mycket till muskler just över manken, vilke främst torde bero på fel sadel från början av dennes karriär.

Början av dennes karriär är ju i galoppsadel, så ;) Hur länge/mycket han haft mindre väl passande sadel kontra passande sadel låter jag bli att spekulera i. Jag kan spontant känna som dig, samtidigt har jag både sett hur SNABBT det kan gå, och även hur även lång tids sadelfrihet och sen välpassande dito inte behöver göra så stor skillnad som man trodde, vissa hästar är helt enkelt 'takigare' över manken än andra. Vilken kategori den här herrn tillhör får man ju svar på med tiden.

Jag menar inte att vara så sur och punken som jag låter

Ingen fara =)

Visst är det enklare att muskla hästar på det sätt man bäst behärskar, enklare för oss inte hästen dock.
Men du kanske rider 2 gg/veckan och resten är mer markarbets inriktat med div övningar som där ingår.

Nej, kunnigt markarbete är i sammanhanget enklare för hästen. Samtidigt så om realiteten är halvkasst markarbete eller bra uppsuttet arbete, så är ju inte halvkasst markarbete speciellt gagnande för hästen heller. Men i en ideal värld så..


Den rygg som jag ser på hästen är dock alltför vanlig, hög spretig manke utan muskler.
Nånstans har det uppenbarligen gått fel när man haft för avsikt att träna hästen, då den är mer nedbruten än musklad.

Förutom förtrång sadel, är nog tränings metoder, foder och utevistelse en faktor som även det spelar in.

Där det 'blivit fel' om man vill använda ordet fel, är i ren okunskap. Helt enkelt mindre kunskap om sadeltillpassning, ridning och foder. Dvs där vi alla varit en gång i tiden. Jag vill alltså INTE på minsta vis lasta/kritisera någon för t ex ryggen och sadeln. Han har i sitt förra hem varit HÖGT älskad, och där de gjort allt de kunnat för honom, och ffa haft en genuin vilja och intresse av att han ska må så bra som möjligt. Men det har funnits mindre kunskap. Och jag tänker inte kasta några stenar i glashus, för det fanns en tid då JAG gjorde exakt samma okunskapsrelaterade misstag, men med en annan häst. Jag, liksom de, rådfrågade de mer kunniga, men som man lärt sig med ökad egen kunskap så de som man tror är mer kunniga är inte alltid det.

Men ja, det är flera faktorer som samverkat.

i mina ögon så är den hästen muskelfattig, men alla ser vi med olika ögon ut i världen.

Visst är ryggen muskelfattig, men jag anser inte det är sådan art att jag anser att den absolut inte bör ridas/far illa av att ridas med en passande sadel.
 
Sv: Sadelfråga m bilder, vad tror ni?

Tips!
Om extra lyft behövs framtill så är det enklast o billigast är om du tar en vanlig benpadd och viker den så det blir som trappsteg och har den mellan fårskinnspad och framvalv för att lyfta lite extra.

Till alla: Obs! Inte avsett att användas istället för passande sadel, men väl för provridning alt. begränsad uppmusklingsperiod.

Med rätt foder kommer kusen att ändra form en del, så det kanske är bra att du inte får prova ut sadel förrän till jul.

Funkar det med denna tillsvidare att lulla i några dar i veckan och ge uppbyggande mat och arbeta från marken så är det ju kanon!
 
Sv: Sadelfråga m bilder, vad tror ni?

Ah, tack för tipset.

Vad gäller käk står han ju på en kvot på dryga 8 nu. Samtidigt är jag rädd han kommer tappa lite, han äter himla krattigt med silage i hagen, det finns ju gammalt äckligt gräs :crazy:

Men, det borde hända en hel massa med ryggen närmsta halvåret =)
 
Sv: Sadelfråga m bilder, vad tror ni?

Tänker du ge extra tillskott för att den ska bygga muskler? (Nyfiken)


Nej, eftersom det inte finns några mirakeltillskott som bygger muskler om foderstaten är balanserad och hästen får vad den behöver.

Vad tänkte du på för tillskott?
 
Sv: Sadelfråga m bilder, vad tror ni?

Ja, jag fick rådet av en tränare att ge E-vit, selen, och av en vet att ge extra B-vit, när mitt sto behövde muskla upp sig. Och naturligtvis protein.
Så jag tog till motsvarande tokosel, lusern och någon näve soja. Tror foderjästen tillsgodoser behovet av B-vit.
Svårt att veta då man inte har utbildning, man får gå på vad i mitt tycke trovärdiga människor säger.

Hon musklade på bra, men nu tycker jag det står still...
 

Liknande trådar

Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 465
Senast: Fiorano
·
Utrustning Har en treåring under inridning och har som säkert många andra det delikata problemet att jag hittar inget vettigt att lägga på hans...
Svar
9
· Visningar
1 674
Senast: oki
·
Utrustning Jag skulle behöva lite hjälp, eller kanske snarare lite åsikter då det lär gå isär. Jag rider dagligen i dressyrsadeln men min häst...
Svar
0
· Visningar
1 014
Utrustning Min nya häst har inte fått någon egen sadel ännu, så jag rider henne med en wintec cair allrond med blått järn i. Eftersom hon är ganska...
Svar
2
· Visningar
795
Senast: Lill76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp