Bukefalos 28 år!

Sadelfråga m bilder, vad tror ni?

Sv: Sadelfråga m bilder, vad tror ni?

Ja, jag fick rådet av en tränare att ge E-vit, selen, och av en vet att ge extra B-vit, när mitt sto behövde muskla upp sig. Och naturligtvis protein.
Så jag tog till motsvarande tokosel, lusern och någon näve soja. Tror foderjästen tillsgodoser behovet av B-vit.
Svårt att veta då man inte har utbildning, man får gå på vad i mitt tycke trovärdiga människor säger.

Hon musklade på bra, men nu tycker jag det står still...

Det du nämner har betydelse på muskling, OM den bristande musklingen beror på brist på något av det. Att om behovet är täckt med lite råge lägga på det gör tyvärr ingen skillnad.
 
Sv: Sadelfråga m bilder, vad tror ni?

Visst är ryggen muskelfattig, men jag anser inte det är sådan art att jag anser att den absolut inte bör ridas/far illa av att ridas med en passande sadel.

Håller med. Klart du kan rida på den ryggen, och du väger väl inte mycket dessutom:idea: Finns ingen anledning att du inte skulle kunna träna den genom att rida, så himla farlig tycker inte jag heller att ryggen ser ut.
 
Sv: Sadelfråga m bilder, vad tror ni?

Varför inte rida lite o se om den passar dig nu under prövotiden?

En halvtimme om dagen lär den klara av. antar att du är betydligt lättare än förra ägaren.

Tänk om du blir rädd för den om den inte är riden på en mån.
 
Sv: Sadelfråga m bilder, vad tror ni?

Om sadeln ligger an bra mot hela ryggen, så att den inte guppar framåt/bakåt, dvs när du lagt på sadeln o trycker på fram/bakvalvet och sadeln inte rör sig uppåt/neråt, så tror jag inte det ät någon fara att rida med den tills du hittat en som ligger bättre. Om den rör sig på det sättet förändras inte det av tex fårskinn.

Hoppas du förstår vad jag menar! Det går inte heller att se om den ligger fel genom att titta på stillbilder utan du får lägga på sadeln o prova! Lycka till!
 
Sv: Sadelfråga m bilder, vad tror ni?

*KL*

Del två, M&N ponnyflaten.

Kändes, antagligen för den är kortare, som den låg bättre, dock samma 'traggel' ang manken & muskler, fick 'bråka' lite med den för att få bak den där jag ville (bilden med uppvikt kåpa är för att visa var bogbladet är, då överkåpan är så himla framskuren). För vid - givetvis - i övrigt svårt säga så himla mkt, ligger an hela vägen men tycker det är lite högre tryck, men samtidigt står jag ju verkligen och leeetar efter det.

Tycker dock den visuellt hamnar rätt mkt i bakvikt, men kan inte riktigt räkna ut vad det beror på. (Sadelgjorden är bara spänd så den ligger kvar, herrn är ju milt sagt skeptisk och anti 'nakna' sadlar på ryggen, och vill/e inte 'störa' honom mer än nödvändigt)

(Och ja, den ser ut som en liten PLUTTsadel på honom, den tillhör dock en liten pluttmatte, så *s*)

https://lagring.storegate.se/user/share.aspx?id=9395d0bc-99dc-4e23-8bdf-1f86681a399e
 
Sv: Sadelfråga m bilder, vad tror ni?

Tycker den ser bra ut, tycker dock den hamnar lite långt bak.
Blir väldigt tajt mot länden.

sen blir det alltid lite skumt visuellt pga deras speciella skärning.
 
Sv: Sadelfråga m bilder, vad tror ni?

Jag tycker att den ser smal ut? Bakvikt...

Men sen vet man ju inte hur det ser ur när han rör sig och rätar ut ryggen.
 
Sv: Sadelfråga m bilder, vad tror ni?

Jag tycker att den ser smal ut? Bakvikt...

Men sen vet man ju inte hur det ser ur när han rör sig och rätar ut ryggen.


Ja den hamnar i bakvikt, och som sagt kan jag inte riktigt räkna ut varför, kan ju ha med bomformen att göra, eller att den är stoppad för helt annan häst än honom. Men den är för vid för herrn, syns kanske inte på bild, men syns irl, tomt vid manken, för bred kanal med.
 
Sv: Sadelfråga m bilder, vad tror ni?

Fel modell för hästen?

Jag tror jag hade provat lägga Prestige på den faktiskt!
 
Sv: Sadelfråga m bilder, vad tror ni?

Fel modell för hästen?

Jag tror jag hade provat lägga Prestige på den faktiskt!

Jo, det jag menade med bomformen.

Prestige blir för svängd när han rör sig, kan jag nästan ta gift på (möjligen om de har några modeller som är lite rakare?). Tyvärr, jag är annars vääldigt förtjust i Prestige :love:

Men med tanke på att Wintecen han hade blev för svängd i arbete, så.. =/
 
Sv: Sadelfråga m bilder, vad tror ni?

Har inte läst riktigt hela tråden, är det dressyr eller hoppsadel du vill ha?

Prestige Doge har kilbossor och är rätt rak, Leonardon går också att få med kilbossa. Tycker att Wintecen svänger upp så mycket baktill, det gjorde inte Dogen på min häst (som tyvärr är för tjock för Prestige, grät nästan blod när jag var tvungen att sälja den...)
 
Sv: Sadelfråga m bilder, vad tror ni?

Frågan är om kilbossor blir så bra`Men ska ha dem i åtanke! Som jag jag gillar Prestige (och saknar fortfarande min gamla Venezia =)

Ska ha både hopp och dressyrsadel. 'Bara' 3 v kvar nu..
 
Sv: Sadelfråga m bilder, vad tror ni?

Tycker det även ser ut som att den kan hindra bogrörelsen lite.
Sadlar är verkligen knepigt!
Hörde en tjej säga
- nästa gång jag köper häst är kravet att min sadel ska passa, annars får det va!!!:D
 
Sv: Sadelfråga m bilder, vad tror ni?

Haha, jo jag var inne på det faktiskt, köpa häst efter sadeln. Men sen sa det ju klick med den här och tja, vad gör man..

Hursom har jag faktiskt provat rida lite försiktigt idag, dressyrsadeln med fårskinnsvojlock under. Han verkade inte misstycka, dock fanns ju inga avtryck att kika efter, men det fanns inget rugg eller pälsrufs någonstans utom vid manken men jag fick göra två synnerligen klumpiga uppsittningar från mark och sen trampa tillbaka sadeln rätt, så..

Så fortsätter 'smyga' lite med dressyrsadeln och fårskinn tills sadeluprovningen. Bara en vecka kvar nu =)
 
Sv: Sadelfråga m bilder, vad tror ni?

testa någon rakare prestige, leonardo, doge eller top dressage med gg-panel. även paris w hoppsadel.
 
Sv: Sadelfråga m bilder, vad tror ni?

Vi får se vad sadelmakaren kan hitta på, han släpar fram, jag provrider, och när vi hittar ngt som passar mig och hästen brukar jag fråga vad det är jag rider i =)

Men vad är gg-paneler? *nyfiken*

Jag gillar som sagt Prestige, så får gärna bli det.
 
Sv: Sadelfråga m bilder, vad tror ni?

AH, oki, och varför kallar Prestige inte dem för kilbossor? *nyfiken*
 
Sv: Sadelfråga m bilder, vad tror ni?

det är prestiges variant av kilbossor. dom ser ut om rakare rundbossor kan man säga. kolla på equalityline.se
 

Liknande trådar

Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 489
Senast: Fiorano
·
Utrustning Har en treåring under inridning och har som säkert många andra det delikata problemet att jag hittar inget vettigt att lägga på hans...
Svar
9
· Visningar
1 682
Senast: oki
·
Utrustning Jag skulle behöva lite hjälp, eller kanske snarare lite åsikter då det lär gå isär. Jag rider dagligen i dressyrsadeln men min häst...
Svar
0
· Visningar
1 015
Utrustning Min nya häst har inte fått någon egen sadel ännu, så jag rider henne med en wintec cair allrond med blått järn i. Eftersom hon är ganska...
Svar
2
· Visningar
796
Senast: Lill76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Beta slagen mark
  • Måla på häst

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp