Sadelfunderingar

Jepp, jag pluggar på Axelsons :D
Jag tar 4:an i Mars och håller på masserar mina 75 st GRATIS nu.
Ang bomlösa så är det lite "lustigt" där, inte på alla men de flesta jag sett, att de faktist har en bom.
Längst fram finns en "träbåge" vid framvalvet som man fortfarande måste passa in och man sätter även de sadlarna för långt fram så "träbågen" trycker bakom bogbladen.

EX: Jag masserade en Islänning som hade ont bakom bogbladen och jag bad ägaren lägga på den bomlösa sadeln, hon lade den för långt fram så den låg på skulderbladen, med exakt samma resultat som med en vanlig sadel. Måste tillägga att hela sadeln såg för stor ut :confused:.
 
Mmm.. den modellen bomlösa sadlar som har en träbåge fram och bak kan naturligtvis klämma lite på skulderbladen, men aldrig som en bomsadel, eftersom på en bomsadel så läggs även ryttarens vikt på skulderbladen :crazy: och dessutom är de modellerna ganska stora på islänningar ja... Fast de är inte skadligt för stora, det ser bara ut som det är lite mycket sadel :smirk:
Sedan finns det andra bomlösa sadlar som har en sorts mjuk platta istället för bom, så att sadeln inte ska fläka upp sig helt :crazy: dessutom hjälper den plattan till att fördela vikt och tryck från sadelgjord och stigläder.
Man säger att de är bomlösa eftersom de inte har någon "riktig" bom, så som den traditionellt ser ut, men man kanske borde kalla dem flexibla istället för bomlösa, för namnet antyder ju att de är helt tomma och utan styrsel :crazy:

Jag ska trean i vår hade jag tänkt, så jag håller också på med "praktiken" nu :p
 

Liknande trådar

Utrustning Nu har jag letat sadel så länge att hästen tappat muskler och inte alls ser ut som han gjorde när jag började leta. Jag är...
Svar
2
· Visningar
1 115
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 171
Senast: Liten
·
L
Utrustning Har letat och letat efter en sadel som kan passa min häst, han har hög lång manke och något sväng rygg. Det han har nu är en märkeslös...
Svar
16
· Visningar
2 903
Senast: Lillan09
·
Utrustning Hej på er! Håller på att leta sadel till min arabkille och vi har provat en hel del sadlar, ingen har passat så bra att jag ridit i...
Svar
12
· Visningar
1 737
Senast: Limaha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp