Sadelgjord till sadel som glider fram?

Aleel

Trådstartare
Min ponny var på sadelutprovning för ca en månad sen och vi köpte en Globus Esperanza. När den ligger där den ska ligger de. Jättebra och det känns verkligen att han trivs i den. Han jobbar ordentligt och har inga problem att gå i form. MEN, den glider fram. Jag sadlar om och den glider fram rätt fort igen. Det märks så tydligt att han blir irriterad och vill inte alls jobba. Jag tror att hans sadelgjordsläge helt enkelt är längre fram än hans sadelläge, så sadelgjorden åker fram och drar med sadeln. Är jag ute och cyklar eller kan det fungera så? Finns det i så fall nån typ av sadelgjord som får den att ligga still? Tänkte ifall det finns nån typ av svängd. Har för mig att den vi använde vid utprovningen inte var helt rak som den jag använder är. Ska ändå ringa dem i morgon men det kan vara skönt att ha lite kött på benen när jag pratar med dem :)

Sv: Sadelgjord till sadel som glider fram?

Det är inget ovanligt att gjordläget är längre fram än sadelläget. Den överlägset bästa gjorden för att slippa att sadeln glider fram är en H-gjord. Jag har själv provat svängda och div anatomiska gjordar utan bra resultat. H-gjorden funkar bra även när hästen är betesfet och är bra på känsliga hästar. Den ger bättre stabilitet åt sadeln så man behöver inte spänna gjorden hårt och sadeln ligger ändå helt still (trots hoppträning eller ridning i skog och kuperad terräng).

Såhär ser den ut:

3.jpg

jag har samma problem med min tös, sadeln ligger superbra men kanar fram. Vart får man tag på dessa?

Jag vågar nog nästan påstå att den korrekt utprovad sadel inte ska glida någonstans, åker sadeln fram så är min spontana tanke att sadeln är för vid framtill. Jag tycker du borde prata med de som provade ut sadeln åt dig och säga att den inte ligger bra för att höra vad de kan göra.

Det är i många fall sant. Men det finns också hästar vars gjordläge inte överensstämmer med sadelläget och då blir det problem. Framförallt t.ex. araber brukar ha problem då de har en väldigt välvda revben samt inte så markerade bogblad vilket gör att sadeln helt enkelt glider fram trots att den passar.

Jag vågar nog nästan påstå att den korrekt utprovad sadel inte ska glida någonstans, åker sadeln fram så är min spontana tanke att sadeln är för vid framtill. Jag tycker du borde prata med de som provade ut sadeln åt dig och säga att den inte ligger bra för att höra vad de kan göra.

Försök få en sadel att ligga still på denna utan att mixtra med svängda gjordar och glidpaddar. ;)
32606454.jpg

Det skiljer 2,5dm på sadelläget och sadelgjordsläget. Du kommer aldrig få en sadel att sitta där den ska med en vanlig gjord oavsett hur bra sadeln ligger. Man måste ibland inse att alla hästar inte är stöpta i en perfekt form. Som denna ;) Han stöptes i formen som avvek från allt som heter perfekt. :D Då måste man vara smart och trixa lite för att få det att funka. Så det är inte alltid just sadelns fel om den passar i övrigt.

Jag håller absolut med om att alla hästar ser olika ut, det var lite det som var min poäng :) Men som bilden på hästen ovan, där måste ju en sadelutprovare se att det inte funkar med en vanlig sadelgjod?! Min poäng var mer att jag inte tror man ska mixtra själv, utan ta hjälp och blev det inte bra får man säga det eller ta hjälp av någon annan.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 861
Senast: valpköpare
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Vårens ljuvligaste dag sitter jag inne nästan hela dagen och känner mig bara frustrerad. Jag har en deadline för att lämna in...
Svar
2
· Visningar
943
Senast: cassiopeja
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 367
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 198
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025