Sadelgjordstryck

Cillaramsa

Trådstartare
Min häst har börjat få tryck av sadelgjorden. Hon blir öm och något svullen efter ridning. Jag har en anatomisk (svängd både bakåt vid armbågarna och lite fram mellan benen, om ni hajjar) med resår i båda ändar. Värre blir det när vi har haft en annan smal lädergjord utan resår.

Min kompis sadelmakare hade tipsat om att prova en så där gammal snörgjord som ska fördela trycket lite mer och dessutom släpper den ju in luft. Jag har aldrig ens ägt nån sån, och kan inte hitta nån, men håller utkik.

Någon som vet var man kan hitta nån, eller har nåt annat tips på gjord att prova? Har en Röösli med korta stroppar, och hennes sadelgjordsläge är ganska långt fram.
 
Sv: Sadelgjordstryck

Ok, tack, tittade på den gjorden, och det verkar som om många tycker att den är bra. Får kolla på en sådan.
Ingen som har tips på var man hittar en snörgjord på 120-130 cm?
 
Sv: Sadelgjordstryck

Snörgjord kan du beställa av Stübben Sverige, ring och prata med honom ang vilken återförsäljare som kan ta hem den till dig. Det är ytterst sällan någon butik har dem hemma. Trevira heter gjorden och det är en hederlig gammal snörgjord. Jag har köpt 3 (!) st i olika längder till min welsh cob som är väldigt känslig för tryck och jag har den även till ponnyerna - denna gjord är helt outstanding när det gäller att fördela tryck.

Priset är överkomligt dessutom.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 355
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
18 026
Senast: sorbifolia
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 518
Senast: Exotizc
·
Hästvård Dag 1, 10:00: Min häst och hagkompisen mår prima. Dag 2, 09:00: Hovslagaren ska verka, då är min häst svullen båda fram, samt varm där...
Svar
6
· Visningar
1 414
Senast: Krystalline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp