Sadelgjordstryck

Cillaramsa

Trådstartare
Min häst har börjat få tryck av sadelgjorden. Hon blir öm och något svullen efter ridning. Jag har en anatomisk (svängd både bakåt vid armbågarna och lite fram mellan benen, om ni hajjar) med resår i båda ändar. Värre blir det när vi har haft en annan smal lädergjord utan resår.

Min kompis sadelmakare hade tipsat om att prova en så där gammal snörgjord som ska fördela trycket lite mer och dessutom släpper den ju in luft. Jag har aldrig ens ägt nån sån, och kan inte hitta nån, men håller utkik.

Någon som vet var man kan hitta nån, eller har nåt annat tips på gjord att prova? Har en Röösli med korta stroppar, och hennes sadelgjordsläge är ganska långt fram.

Sv: Sadelgjordstryck

Ok, tack, tittade på den gjorden, och det verkar som om många tycker att den är bra. Får kolla på en sådan.
Ingen som har tips på var man hittar en snörgjord på 120-130 cm?

Sv: Sadelgjordstryck

Snörgjord kan du beställa av Stübben Sverige, ring och prata med honom ang vilken återförsäljare som kan ta hem den till dig. Det är ytterst sällan någon butik har dem hemma. Trevira heter gjorden och det är en hederlig gammal snörgjord. Jag har köpt 3 (!) st i olika längder till min welsh cob som är väldigt känslig för tryck och jag har den även till ponnyerna - denna gjord är helt outstanding när det gäller att fördela tryck.

Priset är överkomligt dessutom.

Liknande trådar

Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 287
Senast: Lavinia
·
Hästvård Lägger ut mina funderingar här. Min häst har fått känslig hud. Hon var skavkänslig i vintras men det hölls kontrollerat med bogskydd... 2 3
Svar
49
· Visningar
6 013
Senast: Ketrawzc
·
M
Träning Nu får ni hjälpa mig tänka. Jag har stött på lite trassel i ridningen och jag kommer inte riktigt på vad jag ska göra. När jag sitter... 2
Svar
38
· Visningar
4 319
Senast: mackan
·
Ridning Har ett stort problem med att dressyrsadeln åker fram när hästen börjar använda sin rygg och sina bakben bättre. Annars tycker jag...
Svar
17
· Visningar
1 957
Senast: Primula
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • GVFÖ 2025
  • Ung kille

Hund, Katt, Andra Djur