Sadelhjälp?

Moggie

Trådstartare
Postar en ny tråd, har tidigare kommit fram till att min nuvarande syntet-allroundsadel inte passar min häst.

Ju mer jag läser och funderar, desto mindre vet jag vilken typ av sadel jag vill ha. Hoppas ni kan ge mig lite tips.

Hästen är ett varmblod, 170 cm, lång rygg, relativt hög manke, relativt dåligt musklad nu efter sommaren (jag räknar med att hon kommer bygga mer muskler under en längre tid, allt eftersom vi kommer längre i träningen).

Jag är 185 lång och har långa ben.

Vi brukar rida i skogen nio gånger av tio, där emellan lättare dressyrträning på bana för att mjuka upp. Jag har tränat lite western och inspireras av NH och försöker rida så mjukt och avslappnad som möjligt. Jag har trivts bra med westernsadel när jag rider på bana, men tycker det är jobbigt när vi rider ut, eftersom man inte har något stöd för knäna. Efter att ha ridit nerför ett brant berg i westernsadel så hade jag jätteont i knäna länge, eftersom jag fick parera vikten där. Och vi klättrar mycket.

Jag har lätt att bli stel och få ont i rumpan. Vi vill ha en bekväm rida långt-sadel med stöd för knän som passar hästen och inte kostar multum. Någon? :bump:
 
Sv: Sadelhjälp?

wintec kanske?
de är ju billiga och går att byta bomvidd på också :)
 
Sv: Sadelhjälp?

Hon har rak rygg. Har en wintec cair nu men den är för svängd.

Vilka sadlar passar hästar med lång, rak rygg, hög manke och x-vid bom?
 
Sv: Sadelhjälp?

Vad är x-vid i grader? X-vid säger ju inte så mycket, i vissa märken är det 105 grader, andra 125 grader och nästa 96 grader.
 
Sv: Sadelhjälp?

Det vita på wintec är 100-105 grader läser jag på nätet. Har inte mätt själv.
 
Sv: Sadelhjälp?

Ja precis.

Sen kombinerat med hög manke + lång rygg. Några förslag?
 
Sv: Sadelhjälp?

Hade det inte varit för det där med den höga manken så hade jag solklart rekommenderat Crown, som är löjligt vida i bommen. Men den sadeln är framtagen för raka ryggar med LITE manke, så det blir ju inte gjutet. Snubblar du över en kan du ju prova, men annars låter det inte som en hit.

Kieffer brukar funka på hajfenor med raka ryggar, men de är för smala. Pfiff kanske har någon modell som kan vara värd att prova?

Just detta med manken utesluter ju de flesta bomlösa. Å andra sidan är rak rygg lättare att hitta alternativ till än svängd (tycker jag själv) och har hästen ett långt sadelläge ger ju även det en fördel i o m de alternativen som finns med kilbossa.
 
Sv: Sadelhjälp?

Tack för bra svar. Verkar inte vara den lättaste kombon att hitta bra sadel till. Men jag ska leta vidare :)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 054
Senast: Aifos
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 783
Senast: lillamy73
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 689
Utrustning Då min häst byggt på sig fram så började gamla allround/hoppsadeln tryckas längre bak. Letade runt efter beg sadel eftersom jag tyckte...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 397

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp