Bukefalos 28 år!

Sadelhjälp...

Centaur

Trådstartare
Är det farligt om sadeln inte ligger helt åt mot ryggen längst bak? Det är en latex-stoppad flatback, alltså väldigt mjuk, så när jag sätter mig i den så ligger den jämnt.... Vad tror ni??
 
Hur menar du?
Om det är så att den glappar, ligger inte mot vanligt men om du sätter dig så gör den det så ligger den nog och glapppar i tex lättridning och då du hoppar.


Inte bra, borde leta efter ny sadel isåfall för så ska den inte göra.
 
Vet inte om den gör det, min tyngd är ju fortfarande kvar.... Men har också funderat på det! Det är inte min sal än, måste köpa ny. Innan ni säger att jag skall ta ut duktig sadelutprovare, så finns det inga såna här omkring.... :smirk:

Min andra sadel,till andra hästen och av samma märke gör också så nu när jag tänker efter, om man spänner gjorden, så går den upp lite baktill. Han har inte ont i ryggen, men rids inte så mkt...

Kanske dom är så??? :confused:
 
Om bakvalvet åker upp när du spänner sadelgjorden så är nog sadeln för smal... När sadeln ligger utan press på ryggen så ligger den i bakvikt eftersom den inte är tillräckligt vid för att lägga sig ner riktigt på hästen. När du sedan spänner gjorden tvingar du ner ortspetsarna(koppjärnen typ) i hästens rygg :crazy: då tippar sadeln framåt och bakänden åker upp...
Var bor du då? Jag vet flera diplomerade sadelinprovare runt om i landet (mig själv inräknad :o) som iaf kan titta på din sadel och se hur det ser ut..
Egentligen kan man inte säga mycket utan att se ekipaget i verkligheten...
 
Men min andra hästs sadel är ju en 37a!! (prestige) Och den gör så ändå! Sååå bred kan väl inte gammelpållen vara?? :confused:
Den jag provade på unghästen är en 34a.. Bomvidd 37 är alltför vid för honom....

Funderar på om det kan ha nåt att göra med att gjordfästarna är ganska långt fram?

Den ligger likadan på min kompis häst (var hans sadel jag provade, och den är sadelmakareutprovad.) Han har inga ryggproblem....
Känner mig lite förvirrad...

Bor i Strömstad....
 
Jag såg när min kompis red att min nya (beg) flatbacksadel glappade lite bak när hon red lätt. Det är också en Prestige storlek 34. Vet inte om den är aningen för vid eller smal eller om det är något annat fel. Provade 33:an innan men den var definitivt för smal.

Jag kommer att lägga in en mjuk skumgummipadd under, så slutar det nog glappa.
 
latex? Har ingen erfarenhet av latex, men det går vell inte att stoppa om? Jag har iaf personligen bara hört dåliga saker om latexstoppningar.
Glappar sadeln ligger den inte an ordentligt, inte ens när du rider och just på engelska sadlar är det väldigt viktigt att få så stor fördelningsyta eftersom fördelningsytan är relativt liten endå.
Går det att stoppa om sadeln så gör det! Ev. så kan sadeln vara för trång och måste kommer ner lite i bak men det kan också vara så att stoppningen behöver flyttas lite.
 
Ja, han kan definitivt inte ha smalare, han kommer ju säkert att brädda sig också..... :crazy:
Vet inte hur jag ska göra, vill gärna ha en Prestige, men om min nya häst inte passar i dom så.....
 
Hmm.. om sadeln inte är för smal... ja, då kan den antingen vara för mycket bananformad för din häst... eller så sitter gjord/stigläderfästena inte i sadelns balansläge...
Nja, det låter ju inte precis som om modellen passar din häst..
 
Den ska inte glappa utan ligga slätt oavsett om du drar åt gjorden eller ej, eller sitter i den för den delen, har jag lärt mig.
 
Jag har liknande problem och har också varit inne på att sadel kanske är för trång i bomvidden. Men om den nu ligger i bakvikt och sedan drar jag åt gjorden så att ortspetsarna trycks in i ryggen på hästen, så borde den väl hamna "lagom" långt ned över manken (att hästen har ortspetsarna i ryggen är ju en annan historia). Om den nu ligger lagom långt ned så borde den ju ligga an bakåt lika bra som en sadel med rätt bomvidd gör, eftersom framvalvet är på samma ställe (om än pga yttre krafter i första fallet). Eller??
 
det här har jag fått lära mig:
Om sadeln ligger i bakvikt och åker framåt, då är den för trång i bommen( då sätter många en kil pad eller något så sadeln ska ligga rakt, då trycker den istället fram).
Då bomen är för vid, lättar sadeln bak och trycker bakom bogbladen och hästen kan inte röra sig utan att det gör ont, det blir korta och stötiga rörelser.
 

Liknande trådar

Utrustning Nu när det är kallt ute hade jag behövt något varmare på fötterna när jag rider än mina vanliga jodphurs. Jag har sedan tidigare ett par...
Svar
13
· Visningar
843
Utrustning Nya ridskoleponnyn har bara en hoppsadel och jag funderar på att kosta på oss en egen dressyrsadel om jag hittar något begagnat. Men hur...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 001
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 692
Senast: caballus
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
814
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp