Sadelkunnig?

• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare CeciliaAndersen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 1 715
C

CeciliaAndersen

Hejsan. Jag sitter här och kan verkligen inte sluta tänka på vad det är för fel på min häst. För att göra en lång historia kort: Schess är 6 år, 158 cm hög, halvblod/new forrest. Ägt honom i 2 år. I vintras så har han antagligen busat och gått omkull i hagen, han blev jättehalt på höger bak och höger fram samt öm i hela ryggen. Han fick vila och vi tog ut veterinär 3-4 veckor senare för att få friskförklaring, och det fick vi. Jag började rida igen och allt var som vanligt, dock var han inte lika fin att rida, men jag trodde det bara var en svacka.. Nu ska han säljas och jag har hittat köpare och han skulle besiktgas i onsdags. Dit kom vi och veterinären började att känna och sa att han var lite spänd i höger sida av ryggen, sedan böjde vi benen och han var ren på alla utom höger bak, besiktningen avbröts och vi rötgade höger bak och det visade sig att han hade 2 små kotledsinflammatoner.. Så nu börjar jag fundera på om det kraffset han hade i vintras inte är borta? Eftersom han är spänd höger sida av ryggen samt kotledsinflammation höger bak. Men så okunnig kan väl veterinären inte vara så hon friskförklarade honom fast han inte var frisk. Men nu börjar jag fundera på om sadeln är boven? Den är utprovad hos sadelutprovare och är en Prestige Paris D, 17 " och 33, 34 eller 35 i bomwidden, jag minns inte.. Men i alla fall så tog jag kort idag på sadeln.. Så om ni skulle kunna säga hur ni tycker sadeln ligger? :angel: En ryggbild med röda fläckar det visar där han är öm..

luthien89

luthien89

luthien89

luthien89

luthien89

luthien89

luthien89

Sv: Sadelkunnig?

Solklart att det är sadeln som är boven.. Sadeln ligger ju något fruktansvärt i bakvikt och är ALLDELES för smal, hur en utprovare kan ha godkänt den är helt sjukt. Din häst har förmodligen ont i ryggen där bak för att sadeln trycker mycket där.
Arbeta hästen från marken i 1-2 månader (efter ev behandling av vet) och anlita sen en annan utprovare så du får en bra sadel....

hm, okej :) Fast jag ska nog inte skylla på sadelutprovaren för sadeln blev utprovad nov -05, och då var Schess bara 4 år, men jag tycker inte han har ändrat sig alls så mycket i ryggen, fast det kanske han har.. Men han ska ju vila nu fram till 11/7, så får vi se vad veterinären säger på återbesöket, är han frisk och kan ridas igång får jag försöka låna en sadel som passar av nån, eftersom Schess ska säljas så känns det inte lönt att köpa ny sadel..

Uppenbarligen har han ändrat sig rejält, har du inte känt heller att du suttit i bakvikt?
Bättre att du rider honom barbacka om du inte hittar en sadel som ligger riktigt bra, annars blir han ju halt igen.

Nääe, jag tycker jag har suttit jättebra ;D Men jag har ju inte ridit med nån annan sadel på honom så kanske därför jag inte känt att den ligger i bakvikt.. Men jag har 2 andra sadlar en Hubertus allround och en Santa Cruz, hoppsadel.. Ska se imorgon om nån av dem ligger bättre, hade ju vatt jätte bra isåfall :) Kan knäppa några bilder också, så du och ni andra kan säga vad som tycks om dem sadlarna :angel:

Jag har nu varit ute och provat en hoppsadel, Santa Cruz, ingen aning vad det är för bomwidd eller " på sitsen, och en allround, Hubertus, inte heller här har jag nån aning vad det är för bomwidd, men jag vet att den är 17,5 " Bilder här nedan först 4 på Hubertusen och sedan 4 på Santa Cruzen ;) Nån av dem som ni tycker är rid-duglig? Själv tycker jag Hubertusen ligger bra :) Fast jag tycker inte bossorna riktigt ligger an på ryggen..

luthien89

luthien89

luthien89

luthien89

luthien89

luthien89

luthien89

luthien89

Jacsonsadeln har alldeles för smal kanal och är också alldeles för smal.
Hubertusen ligger också i bakvikt och är för böjd. Jag hade inte använt någon av dom sadlarna.

Har du nån sadel att rekomendera? :angel: Hopp eller dressyr spelar ingen roll :angel:

Senast ändrad av en moderator:

Såja, nu var jag ute och tog lite kort på Schess rygg.. Btw så är han ganska trött på mig nu, haha xD Men i alla fall så kan jag ju säga att han har väldigt liten manke, och rund rygg!!
Men jag hade tänkt såhär att jag säljer min Prestige sadel nu och den får jag väl 10.000:- för så en sadel får inte kosta mer än det, gärna dressyrsadel, behöver inte vara det bästa märket eller välrdens snyggaste, huvudsaken är att den passar och är någonlunda skön, ska ju bara rida i den i 4 veckor om han nu är frisk 11/7.. Men här är bilderna;

luthien89

luthien89

luthien89

luthien89

luthien89

luthien89

Glömde skriva att han är ganska rund över manken också..

Sådär, nu har ja tagit bilder ;) Tror dessa ska duga;

luthien89

luthien89

luthien89

luthien89

luthien89

luthien89

kan du inte värma om din prestige sadel till en vidare bomvidd och prov? kostar ju inte lika mycket som att köpa en ny sadel.

det är inte så enkelt som det låter med prestige sadlarna tyvärr, dom blir mer böjda i bommen när dom blir vidare, TS häst ser ut att ha väldigt rak rygg så det ser ut som den ska ha en sadel med rakare bom.

Liknande trådar

Hästvård Har ett sto som för ca 1år sen blev skrämd och skenade på blå is. Efter det tog hon vid ridning för första gången fel galopp, men kunde...
Svar
8
· Visningar
493
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 162
Senast: AraSlei
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 381
Kropp & Själ Jag har de senaste veckorna dragit på mig en ny åkomma. Mitt ena ben börjar från ingenstans göra ont. Det känns som en pulserande smärta...
Svar
4
· Visningar
1 318
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka