Sadellista BOMLÖS

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare FiaPiaLisa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 706
  • Visningar Visningar 229 153
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellista BOMLÖS

Har tittat en del på olika sadlar, men tycker som sagt det är jätte svårt och veta vilken man ska ha.

Du måste prova för att se vad du o hästen trivs i.
Skippa Hööks o Börjes billiga.
Något som är viktigt på de bomlösa som inte har bossor är en bra pad. Låt den kosta.
// Linda

Okej, nej jag har förstått dt med att man ska skippa dem, så de ddhar jag inte ens tittat på.

Jo jag får väll försöka, brukar där vara öppet köp på dem om man köper en ny?
Man måste ju trotts allt testa dem och se så de passar och fungerar för just min häst.

Är som sagt helt ny på detta området, men tror att en bomlösa kan vara bra för mitt sto.

Olika för olika försäljare. Se deras respektive hemsidor för köpinfo.
Du kan också leta beg lokalt. Då har du kanske bäst chans att prova innan köp om du tar dig till säljaren eller säljaren till dig.
Det finns en som säljer Star trekk i södra Sverige som provar ut sadlar hemma hos dig. Kolla annonserna här på Buke.
// Linda

Okej, hm jadu just graderna vet jag inte på henne, därför jag frågar för att lära mig, men har sett en PFIFF sadel, är de något vettigt?

Nej Just hoppning har jag kanske inte tänkt, men enstaka hinder i skogen el dylikt, har just henne till skogs/strand ritter.

åhhh jag kan varmt rekomendera PFIFF bomlösa!! Jag har lagt in bilder på den i ett tidigare inlägg i denna tråden :).. Jag har en Skito dryback under min pfiff bomlösa och både hästen och jag trivs med den!!! Den är så j*vla skön!!!!!! :D:D:D:love: I love it!!!!:love::love:

Okej, var hittar jag en sådan padd? Vilken pfiff sadel ahr du? finns väl både billiga och dyrare.

vad har du den på för häst?

tack såg det:9 haha har nu en Barefoot Cherokee på g, men får se om deen verkligen kan passa min dam, fick iallafall prova den först:)

vad tror ni? kan den passa henne? en kraftig haflinger, men inte mycket manke och relativt rak i ryggen?

Jag har en Cherokee på mitt vbl.sto. Hon är bred och rak i ryggen (har dock lång och normalhög manke), funkar finfint. Har mjukt framvalv i den, då jag tycker att det man får med (Medium) är väldigt smalt - på tok för smalt för min häst iaf.. Hästen tycks trivas bra i den, jag håller på att töja ut mina ljumskar - men det ger sig nog (sadeln är bredare än westernsadlar och bladsadlar jag suttit i :p) !

haha okej, hm hur gör man så framvalvet blir mjukt då? tar man bara bort det eller måste man köpa till något?

KL

Nu har jag läst HELA tråden...tog ett tag ;)

Men, såg inte något om Fhoenix Vogue!

Så, är det nån som har erfarenhet av den?
Hur är sitsen? Kvalitén? Undersidan? Stötdämping? (såg bra ut på bild..)
Stigläderfästena/ stropparna? Placering av dessa...?
Passform på häst?

Min dam har en normla och lång manke och jag är dressyrtant som är petig med sitsen och itne kan sitta för brett, så funderar på en sån.
Masterbacken tror jag inte blir bra med hennes manke tyvärr, och ST dressyr är jag lite skeptisk mot för att då måste jag hålla på med koppjärn ändå ju.

Ta en handduk, rulla den till en korv. Öppna o ta ur framvalvet ur den bomlösa och stoppa i din rullade handduk istället.
// Linda

*kl*

Fick hem min Hip Saver Pad idag :laugh:
Den är i Barefoot modell, men passade fint på min Torsion endurance från 2004. Har bara provsuttit padden på sadelbocken. Den kändes något hård, mest troligt för att den inte var uppvärmd. Mellersta sitsdelen är betydligt tjockare än orginalsitsen. Tyvärr stämmer inte materialet riktigt mot min sadel.. men förhoppningsvis löser padden liiiite av mina höft problem :)

Bilder finns på
fossig.pixbox.se

Aha, tack för alla svar, har ingen sadel än men vill mer än gärna lära mig alla knep, kan man öppna sdlen fram vid valvet då?

är alla bomlössadlar så hårda framtill?

Jag tycker att du ska söka på bomlös här på Buke. Läs igenom de längre trådarna. Allt du undrar över finns redan skrivet. Du kommer att hitta massor!!!!
// Linda

tänkte höra med er, jag har funderingar på att skaffa bomlös till min fjording. Har tidigare haft barefoot och jag älskade den sadeln men fick i ett ögonblick för mig att sälja den och köpa en annan dyrare och finare. Nu är jag tillbaka på ruta 1 igen. Har tydligen en väldigt konstig rumpa för jag får ont i typ alla sadlar jag testat, förutom min gamla barefoot.
Vi kommer mest ägna oss åt att rida i skogen, nån långritt då och då. Jag är inte av den tuffa typen så jag gillar att sitta "fast" i sadeln, som man gör i barefoot. Tipsa mig om nån vettig! Kan hända jag köper en likadan som den jag hade men tänkte att det måste ju ha utvecklats en del på dessa åren.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
125
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 075
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
533
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
495
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Husky från USA, tips och råd m.m
  • Valp 2025