Sadellista BOMLÖS

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare FiaPiaLisa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 706
  • Visningar Visningar 229 153
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellista BOMLÖS

....Men tydligen passar alla hästar inte i bomsadel.
// Linda

Vilket jag kan instämma i.

Efter att ha kämpat i nio år med bomsadel till min ena häst så gav jag till slut upp och skaffade en bomlös. Och nu äntligen är hästen fullt ridbar ... Jag (ska jag erkänna) har tidigare fnyst åt bomlöst och envist fått utprovat den ena bomsadeln efter den andra till hästen (ett halvblod med extremt hopplöst sadelläge, medfödd oliksidighet och fetmaproblem). Men ingen har fungerat riktigt bra. Nu först, med den bomlösa, har vi äntligen kunnat komma till "riktig" ridning. Och då är detta en häst som mycket klart visar om hon har problem - vilket hon alltså tydligen inte har nu längre. Och jag måste säga att jag är sur på mig själv för att jag dröjt så länge med att byta.

Men min andra häst går alldeles utmärkt i sin bomsadel, så till henne har jag absolut ingen anledning att byta till bomlöst.

Kl*

Har nu funderat ett tag på att skaffa en bomlös sadel, då jag ahr ett kraftigt kallblod(haflinger) Och tycjer det är svårt att hitta en som passar.

vad finns det då för, för och nackdelar med det?
Hur stora rek de att de ska va, ska man ha en som är i samma storlek som i den vanliga sadelen?
vad finns det för olika sorter som är bra?

är det någon av er med bomlöst som provat ut den med hjälp av tryckmatta?

Med tanke på hur grovt min häst markerar och protesterar mot illa liggande sadlar, litar jag mer på henne och min ET :p . Damen markerar ordentligt vid fel på utrustningen.

Lägger in en bild på min dam, hon är en relativt kraftig haflinger, vilken sadel rek ni?

Som jag förstått det finns det en hel djungel med olika sorter och så.

Tacksam för hjälp.

den första bilden är från i sommras, man ser hennes manke och det ganska bra, den andra bilden är från nyligen.

20702011.jpg

26757082.jpg

Har du läst igenom hela tråden? Gör det annars, det står mycket nyttigt här om många olika modeller.

Vad trivs du själv i för sadlar? Vill du sitta brett eller smalt? Mycket eller lite stöd för säte/skänklar? Vilken prisgrupp är du intresserad av? Vill du kunna tävla dressyr? Hur långt sadelläge har hästen?

Jag personligen trivs bäst i Startrekks sadlar, har berättat om dem i denna tråden - flera ggr tror jag. och rekommenderar dem starkt.

Polly> Jättetack för dina svar! Jag trodde nästan inte jag skulle få svar på dem :-)
Ver 2...Är det den de börjat producera igen?

Är lite i sadelköpartankar och funderar på en Barefoot Cheyenne.. Dock brukar min häst ha bred, enstaka tillfällen normal mot bred (det där varierar ju alltid jättemkt) och det framvalvet som följer med är ju normal? Har din häst ngn manke? Ger det mjuka framvalvet ngn frihet alls? Använder du pad under din sadel?

Är lite i sadelköpartankar och funderar på en Barefoot Cheyenne.. Dock brukar min häst ha bred, enstaka tillfällen normal mot bred (det där varierar ju alltid jättemkt) och det framvalvet som följer med är ju normal? Har din häst ngn manke? Ger det mjuka framvalvet ngn frihet alls? Använder du pad under din sadel?

Honey har inte vad jag skulle kalla hög manke, men rätt lång.
Honey+011.jpg

Valvet som följde med tyckte jag var mycket smalt :eek: Det kommer aldrig i sadeln på min häst, säger jag bara.. Men mja, det är säkert normal, bara jag som är van vid att det mesta är för smalt på min tjej ;)
Har det mjuka valvet nu, och tycker att det funkar bra så långt, men det är inte så mycket "upplyft", nej. Ska prova det vidste valvet nån gång om jag får tillfälle, så får vi se om det blir jätte-skillnad. Har det dock inte hemma...

Använder pad under sadeln, panelerna som finns under är endast lite stötabsorberande och ger frihet till ryggraden. Men pad skall användas enligt ÅF.
Jag har HAF-pad till min.

Honey+006.jpg

H, jag har läst en del, men det är så himla mycket nytt att man blir helt full proppad med info, därför tänkte jag att de nog e lättast om jag skriver och frågar vad ni anser vara bäst för en häst med ganska bredrygg.

Jag Använder endast min häst till så kallat"skogsmulle" tränar en del, hoppning och så, men tävlar inte.

Jag vet egentligen inte hur jag vill sitta, men tror inte jag vill ha en mot dressyrhållet. Mer en som är allround.

Vilka märken rek du till en kraftig häst?

Till hoppning rekommenderar jag INTE bomlöst, då bör du ha en bomsadel. Jag har mest erfarenhet av Startrekks bomlösa, de är utmärkta att rida dressytr i men jag använder mina till all ridning utom hoppning. Barefoot osv bör funka utmärkt till skogsridning.

Vidare - vad är en ganska bred rygg? Min travare mäter 115 grader... strax över det när han är maxmusklad eller betesfet. De flesta bomlösa passar breda hästar, de är just bomlösa.

Startrekks sadlar har fördelar att de har paneler undertill så att man slipper en specialpad under sadeln. Sadlar utan paneler (bossor) måste användas med en avlastande specialpad. och då bör man investera i en dyrare pad av bra mäske - de billiga från t ex hööks och börjes är inte bra. Deras bomlösa sadlar är ok men paddarna fyller inte sin funktion.

Hoppar in här med en fråga till dej, du verkar ha erfarenhet av ST-sadlar. Vad tycker om du kvalitén på dem helt allmänt? Känns det som en 'riktig' sadel att rida i? Funderar på deras allroundmodell, rider mest ut och dressyrar lite halvseriöst, så den känns som ett bra alternativ.

Skulle vilja att det fanns en sadelutprovare med diverse bomlösa...De som finns har ju bara bomsadlar..Men , om man planerar in det hela riktigt bra , och med hjälp av förhoppningsvis hjälpsamma distansare runtom i landet , kanske man på nån tävling/träning kan samla ihop några olika bomlösa sadlar-ta med en sadelutprovare o få testa några.

Ska prova en ss, som en bekant har.
Men har ju egentligen inte en aning om hur den ligger..
Har provat : pfiff , knights, någon torsion , barefoot. pfiff verkade ligga bra o hästen trivdes väl , men den kasade o va stor o klumpig.Vill inte ha den stora pommeln fram.. den gör ont o slå i , vilket jag gjort i alla bomlösa i varje steg ja ställer mig upp i traven..

Finns det annars någon som har nån bra bomlös som rekommenderas till just min häst? Jag kommer ju vara på diverse tävlingar i år o all hjälp tas ju tacksamt emot - tips , prova sadlar mm..

Nu har jag en bomsadel som ligger perfekt , men , vill ju ändå se om en bomlös kan ligga bra på honom..

Okej, hm jadu just graderna vet jag inte på henne, därför jag frågar för att lära mig, men har sett en PFIFF sadel, är de något vettigt?

Nej Just hoppning har jag kanske inte tänkt, men enstaka hinder i skogen el dylikt, har just henne till skogs/strand ritter.

Pfiff har jag ingen erfarenhet av men den har fått helt ok betyg verkar det som, finns en del här på buke som har en sådan. Men viktigt är då att komplettera med en bra avlastande pad, den kommer kosta lika mkt som sadeln...
Någon enstaka pinne i skogen kan man skutta över ned bomlöst men inte mer än så.

Jag tycker om kvalitén på em. Kanske inte den absolut bästa läderkvalitén men bra. Sadlarna känns stadiga och stabila. Som en bomsadel fast med bättre känsla. Jag ska aldrig ha någon annan sadel igen. Har haft mina ST-sadlar i två och tre år...

Pfiff har jag ingen erfarenhet av men den har fått helt ok betyg verkar det som, finns en del här på buke som har en sådan. Men viktigt är då att komplettera med en bra avlastande pad, den kommer kosta lika mkt som sadeln...
Någon enstaka pinne i skogen kan man skutta över ned bomlöst men inte mer än så.

Kan och kan... Problemet är ju att det blir tryck på ryggraden i landningen, och att det kan bli en ordentlig "stöt" som de mjuka bomlösa inte är gjorda för att dämpa. Å andra sidan är det illa med en illa passande bomsadel också.
Bland de fastare sadlarna med bra bossor finns det säkert sadlar som går bra att hoppa med (finns ett par märken som går ut med att det går bra) bland de mjukare skulle jag se det från fall till fall, vet man med sig att man ska hoppa regelbundet och höga hinder eller att det ibland händer att man råkar dunsa i sadeln ja då borde man leta en annan sadel.
Själv har jag tränat lättare banhoppning upp till ca 60cm i mjuk bomlös, hoppat små terrängskutt med mera utan något som helst obehag visat från hästen. Och tro mig - den hästen hade sagt till! :)

Vill inte ha den stora pommeln fram.. den gör ont o slå i , vilket jag gjort i alla bomlösa i varje steg ja ställer mig upp i traven..

När du rider lätt i en bomlös så lyft inte så högt. Lätta bara de ädla delarna från sadeln o låt "låren" vara kvar. Res dig rakt upp istället för framåt.
De flesta bomlösa har sina stigläderfäste längre bak än i en bomsadel o då går det lättare att resa sig rakt upp när man väl lär sig det.
Att man sen slår i pommeln vid tvärnit o liknande är ju inte skönt precis :grin:

// Linda

Okej, vad har du erfarenhet av då? Vill som sagt gärna veta vad ni anda använder, hade en person ute som va och tittade på mitt sto och hon sa att Hon nog hade en relativt låg manke och va bred över ryggenn, hon är kallblod.

Har tittat en del på olika sadlar, men tycker som sagt det är jätte svårt och veta vilken man ska ha.

(finns ett par märken som går ut med att det går bra)

det säger Torsion också om en av sina sadlar, Trekking. Men sadeln är likväl en "soffkudde-sadel".
Anledningen till att man inte bör hoppa i bomlöst är ju delvis hur stiglädren är fästa (plocka av sitsen så syns det). Det riskerar att bli för mycket tryck.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
125
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 075
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
533
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
495
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka