Sadellista BOMLÖS

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare FiaPiaLisa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 706
  • Visningar Visningar 229 157
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellista BOMLÖS

Jopp typ en skito eller så, men, dom finns ju så att dom ser ut som vanliga vojlockar så för utseendes skulel hämmar det ju inte.

(men ajg kanske missade om hon var ute efter en som hade 'vanliga' bossor? sorry isånna fall, men Sensation G4 är ändå värt att kika på för jag hade heller inte tänkt nån med pad, men den var så bra för övrigt att jag ändrade mig haha)

alltså poängen med min fråga var inte alls att jag letar efter en tävlingssadel.. Hästen är under långsam inridning så det är ingen brådska med tävlingsbiten alls.

Nej men vad dum jag är, en annan som är en REN dressyrsadel är ju Fhoenix Vogue, finns också på soft saddles ihop med Sensation, den är riktigt fin och behövs ingen padd under, men, kostar ju lite mer, fast ändå normalt eller billigt om man jämför med vanlig bom-dressyr sadel, så allt är ju relativt.

Oj ursäkta då fattade jag fel där nånstan haha!

Men jag rekommenderar ändå att du kikar på föreslagna sadlar, jag vil ha båda men det får bli en G3 för den kan jag ha till allt, och Voguen blir ltie för dyr för att ha till min lilal unga pålla, den får väl bli senare isånnafall om hon blir nån dressyrhäst som är tänkt.

min häst trivdes mkt bra i espanolan. Enda kruxet är väl att den inte kändes helt "säker"..

den kändes lite "vinglig" (unghäst..), och är ju inte så mkt till stöd för benen. Är inga större problem om man har en cool häst..
Och så kändes det lite läskigt att det var så mkt fram o bakvalv, inte lika lätt att ta sig i/ur liksom.

Fick just veta att utbildaren som ska ta emot henne i maj är van med iberisk ridning etc så han lär vara van med liknande sadlar. Så då behöver jag inte tänka på den biten iaf utan "bara" vinglighet/stöd-biten..

Har iaf bokat tid till bomsadelutprovning så jag kan åka och prova ut sadel om det inte blir bomlös..

Jag kör med min gamla invanda Espaniola på unghästen jag rider in.
Funkar kanon och än så länge tycker jag att jag får det stöd jag behöver.
(Är väl ifs van med den efter att ha ridit i den på gamla hästen i 5 år)
/T

ja, det tar ju ett tag att vänja sig ;)
Ica är rätt "rörlig" och kvick (men oftast lugn), hade varit skillnad om det vore en "långsam" häst också. Eller om jag inte hade haft riduppehåll i flera år i princip :angel:

Men det lutar åt en espanola.. Får se om Ka**re tänker svara på mitt mail.. :crazy: men de har kanske påsklov..?

Knapplån

Ser att några här skriver om Sensation-sadlarna. Jag köpte en G4 till mitt halvblod för ett par månader sedan (och en skito-pad). Hon är en kraftig häst med kort rygg och normal manke.

estelle2.jpg

Måste säga att det har funkat över förväntan. Visst - den är bred att sitta i, betydligt bredare än en bomsadel - men ändå väldigt bekväm. Den ligger mycket stadigt på hästen och jag sitter mycket stadigt i den. Den sätter mig "rätt" och det känns lika bra i alla gångarter. Jag har haft stora problem med bomsadlar till min grymt oliksidiga häst, men denna bomlösa funkar som sagt riktigt bra.

men jag som är van att rida ganska mkt barbacka klarar av att sitta i den? :)

Någon som kan säga något om Masterback? Tänker lite på skillnaden mellan MB Espana och ST Espaniola.

affären svarar fortfarande inte.. :(

Åker nog till Mustang iaf så jag får min dressyrsadel "bedömd" med passform osv, så jag vet varför hon inte gillar den lika bra som espanolan..

Skickade ett sms igår om att de hade mail (jag hade inte möjlighet att ringa just då), och så har jag ringt 2 ggr idag varav att jag pratat in på telesvar en gång.
Typiskt när jag har bråttom att få svar :p

Då fungerar den verkligen inte för mig :( Inte om den är bred...

Att den känns så bred för mig beror nog på att hästen är breeed över ryggen. Utan bom så känns hon ju då betydligt bredare än med bomsadel. Nu har jag dock inte provat andra bomlösa, så jag har inget annat att jämföra med.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
140
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 096
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
534
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
505
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår