Sadellista BOMLÖS

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare FiaPiaLisa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 706
  • Visningar Visningar 229 158
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellista BOMLÖS

Är det någon som har erfarenhet av sadlarna som man kan ställa in "framvalvet" på? Ultra Flex heter de har jag för mig.

hmm, kanske ska söka här först :p

Kl* Har fått intresse för en sadel där man kan flytta "panelrna" under till, är det bra eller dåligt.
Jag kan se både för och nackdelar med det.

+Man kan anpassa den efter jus "sin" häst
- Kanske karborden kan slitas ut och bli oduglig efter ett tag..

Hittade en ST som hade detta.

Vilka sadlar rek ni om man inte vill sitta så brett?
Finns väl ST:s sadlar de är mer uppbyggda, men kanske man kan köpa en "Torison" t.ex och bygga upp under till så man inte sitter så brett, är det möjligt?

tror inte man behöver oroa sig över kardborren, man flyttar ju inte panelerna vidare ofta..

Häromdagen provade jag min Dominus igen och Ica verkade inte gilla den.. Men svårt att veta vad som är sadeln och vad som är "dålig dag".
Idag skulle jag prova båda sadlarna så jag kånkade med mig båda (en på hästen och en fick jag bära), till ridhuset 10-15 min bort..
När jag kom fram så står det massor med bilar där. Gah! Det skulle vara fest där i samma byggnad som ridhuset så jag gick tillbaks till stallet..
Framme vid stallet så busade fölen massor i hagen, världens rejs!
Lyckades iaf våga hoppa upp när fölen lugnat sig, så jag red ett par minuter först med espanolan (bra framåtbjudning, positiv), och sen med dressyrsadeln (inga direkta protester men inte lika bra framåtbjudning etc som med första sadeln. Men å andra sidan så hade jag ju redan ridit en "omgång" med espanolan då ju.

Hade shortchaps på mig och kortare läder i espanolan och idag kändes det inte "osäkert". Var tydligen minsta sitsen på den espanolan så inte så konstigt att jag tyckte det kändes "instängt" sist..

Blir nog till att köpa en espanola iaf :)

härligt när man har chans till och testa dem, har kollat på en espanolan, men de ser ostabila ut på något vis.

ST har BRA kardborr och den slits inte särskilt mycklet. Har en ST som är snart två år och en som är snart tre år och kardborren är jättefin på bägge. Man sitter BETYDLIGT smalare i dessa än i mjukisvarinterna som t ex torsion.

Espaniolan är INTE ostabil. Har en espaniola deluxe och den har jag när jag är ute och busar, klättrar i skogen, rider dressyr. Ja, jag har till och med hoppat några småhinder i den. Min absoluta favoritsadel någonsin!

aldrig suttit i en vanlig espaniola bara pro och deluxe. det sägs att espaniolan är smalare att sitta i. den är i alla fall gudomlig!

det ser lite skumt ut (eftersom sadeln är så "kort" på sidorna), men det funkar med dressyrschabrak iaf..

Så här ser det ut med dressyrschabrak under espaniola

2008-03-16012.jpg

okej så man sitter inte så brett i den då? Är ju trotts allt det jag letar efter, därför jag valt att Kolla mer på ST.
Själv rider jag mycket i Skog och på stranden, kanske en sådan man ska leta efter, Deluxen är den som är mer"snygg" är det pro som är den vanliga svarta?

Vet du vad skillnaden mellan den"vanliga" och pro eller deluxe är?

vad är det för storlek du har på din ESPANIOLA? Den är riktigt snygg men DYR! haha Finns inga beg heller nästan, inte som är deluxe eller pro.

Man kan ju undra vad skillnaden är till en vanlig ESPANIOLA, kanske enbart färg och form?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
151
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 115
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
535
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
516
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka