Sv: Sadellista BOMLÖS
Jag har en bomsadel (Dominus Dressyr), som passar rätt bra men den är inte helt bogfri och ger inte perfekt sadelgjordsläge.
Hon har haft en Española hos C, och jag hade möjligheten att prova en Espanola idag.
Ica gillade den mkt bättre än bomsadeln. Bogfri, bra sadelgjordsläge.
Men den känns inte lika "säker" som dressyrsadeln; ligger inte still lika bra (jag vet inte vilken vidd det är i just den här sadeln men den såg ut att ligga ok iaf men kanske att annan "bomvidd" skulle ligga mer stilla?), och eftersom den har rätt rejält "framvalv" så känns det inte som att man kan hoppa av lika lätt som i dressyrsadeln..
Men Ica gillade som sagt sadeln mkt bättre. 1 maj ska hon iväg på vidarutbildning en månad och jag blir så osäker på hur jag ska göra med sadel..
Hade det varit om ett halvår eller så, så hade jag köpt en espanola tror jag.
Ica är rätt muskeltunn nu, men kommer nog lägga på sig mer muskler nu när jag börjar rida mera osv.
Espanola:
+ Ica gillade den, gick bättre/bjöd på bättre med kroppen.
+ Man kan ha den länge, "bara" att köpa nytt framvalv eller panel när hon musklar om sig
+ Skön
-Känns inte helt säker (ligger inte helt stilla om hon busar till det/svänger snabbt. Svårare att hoppa av).
-Får inte tävla med bomlös (som om det skulle vara något problem, jag är ingen tävlingsmänniska.. men vill tävla lite i framtiden iaf).
-Inte optimal om man ska hoppa "i framtiden". Dressyrsadel duger till hoppning på hobbynivå i början..
-Känns inte helt shysst att skicka iväg henne med bomlös till inridaren.
Ett alternativ är att åka till Mustang (2 timmar med släp minst), och prova ut bomsadel. Jobbigt/heldag i princip, men de brukar ha många olika sadlar. Dock så musklar hon ju om sig så mkt nu så lär få stoppa om eller byta sadel om ett par månader igen i så fall..
Dressyrsadeln jag har ligger rätt bra men eftersom jag lyssnar på Ica så tycker hon att bomlösa var mkt skönare. Hon kände sig friare (på gott och ont haha).
Jag hade en Freeform till min appaloosa jag hade för ett antal år sen. Den sadeln gled en hel del och jag kände mig inte säker i den, och det var ingen bra kombination med den hästen som kände av det lätt.