Sadellista BOMLÖS

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare FiaPiaLisa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 706
  • Visningar Visningar 229 156
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellista BOMLÖS

kl*
Har funderat på att ev skaffa en barefoot, torison eller en star trekk till min kraftiga haflinger, vad tror ni som ev vet mer om det?
Vilken hade ni rek, till min polle, kan lägga in bilder så ni får se hennes manke och rygg och får en uppfattning om hur hon ser ut..

Har bestämt mig för att skaffa en bomlös sadel till henne, men kan inget på detta området och vill därför gärna ha tips för mitt inköp.

(svarar både på dig och eiwo)

När man ska rekommendera sadel utan bom tycker jag faktiskt inte att det går att säga vilken som kommer passa hästen bäst, det är bara att provrida alla i princip. (Men man kan oftast säga att det är större chans att en soffkudde passar än en hård bomsadel). Däremot måste man tänka igenom vad man själv klarar av - att sitta brett, eller måste man ha en mer uppbyggd sits?

I allmänhet är soffkuddarna (Barefoot, Torsion, Pfiff, Hööks, Börjes) billigare, men betydligt bredare att sitta i (om man har en rund häst så sitter man i princip i spagat), och de lite mer uppbyggda (Star-Trekk m fl) är lite dyrare, mer uppbyggda = smalare att sitta i.

Jag tycker att de mer uppbyggda som har egna paneler under är lite svårare att passa in eftersom att de är lite hårdare och lite mindre följsamma. Beroende på panelernas tjocklek så passar de hästar med rund rygg eller hästar med smalare rygg och stor manke.
En soffkudde passar häst på relativt runda hästar och helst inte för överbyggda har jag märkt (för då hamnar man automatiskt i framvikt). Man behöver dubbla inlägg i padden för att det ska funka på en omusklad häst med stor manke.

Har funderat just på en star trekk, för att den verkar vara smalare att sitta i, Hur vet man vilken tjocklek man ska ha på panelerna?

Behöver man alltid dubbla paddar för att det ska bli bra, eller räcker det att man har en "bra" pad?

Tack så mycket! Rider just nu i en Pfiff som håller på att ta död på mina höfter. Har något reumatiskt skit som blir tio resor värre av den sadeln, men det är den enda som passat och som jag haft råd med. Nu kommer jag ha råd med en bättre sadel i sommar, men efter fem år av konstant provande kommer jag inte köpa en bomsadel, det funkar helt enkelt inte.

Självklart kommer jag beställa hem och prova en ST, men jag ville mest bara veta om det är absolut omöjligt att få en sån att passa honom eller om det finns en chans att det funkar.

En bra pad ska ligga under sadeln.
Köper du en ST (paneler på sadeln) behövs ingen annan pad än ett vanligt schabrak/en vojlock.

Kl

En till fundering... Tror ni det går att få på tex. paneler från Star Trekk på en freeform? Desperata försök till passade sadel pågår här :p

Jag har en bomsadel (Dominus Dressyr), som passar rätt bra men den är inte helt bogfri och ger inte perfekt sadelgjordsläge.
Hon har haft en Española hos C, och jag hade möjligheten att prova en Espanola idag.
Ica gillade den mkt bättre än bomsadeln. Bogfri, bra sadelgjordsläge.
Men den känns inte lika "säker" som dressyrsadeln; ligger inte still lika bra (jag vet inte vilken vidd det är i just den här sadeln men den såg ut att ligga ok iaf men kanske att annan "bomvidd" skulle ligga mer stilla?), och eftersom den har rätt rejält "framvalv" så känns det inte som att man kan hoppa av lika lätt som i dressyrsadeln..

Men Ica gillade som sagt sadeln mkt bättre. 1 maj ska hon iväg på vidarutbildning en månad och jag blir så osäker på hur jag ska göra med sadel..
Hade det varit om ett halvår eller så, så hade jag köpt en espanola tror jag.
Ica är rätt muskeltunn nu, men kommer nog lägga på sig mer muskler nu när jag börjar rida mera osv.

Espanola:
+ Ica gillade den, gick bättre/bjöd på bättre med kroppen.
+ Man kan ha den länge, "bara" att köpa nytt framvalv eller panel när hon musklar om sig
+ Skön

-Känns inte helt säker (ligger inte helt stilla om hon busar till det/svänger snabbt. Svårare att hoppa av).
-Får inte tävla med bomlös (som om det skulle vara något problem, jag är ingen tävlingsmänniska.. men vill tävla lite i framtiden iaf).
-Inte optimal om man ska hoppa "i framtiden". Dressyrsadel duger till hoppning på hobbynivå i början..
-Känns inte helt shysst att skicka iväg henne med bomlös till inridaren.

Ett alternativ är att åka till Mustang (2 timmar med släp minst), och prova ut bomsadel. Jobbigt/heldag i princip, men de brukar ha många olika sadlar. Dock så musklar hon ju om sig så mkt nu så lär få stoppa om eller byta sadel om ett par månader igen i så fall..

Dressyrsadeln jag har ligger rätt bra men eftersom jag lyssnar på Ica så tycker hon att bomlösa var mkt skönare. Hon kände sig friare (på gott och ont haha).

Jag hade en Freeform till min appaloosa jag hade för ett antal år sen. Den sadeln gled en hel del och jag kände mig inte säker i den, och det var ingen bra kombination med den hästen som kände av det lätt.

vilken skulle det vara? :) Jag har inte hört så gott om de "dressyrmodell-bomlösa".

Viktigast är en sadel som känns bra för mig och hästen :)

Just nu känns väl ST Dressage och Trekker Master som de mest välarbetade sadlarna, själv är jag inte förtjust i den förstnämnda men sedan ett par år mycket nöjd med Mastern.

Ja, det var det jag tänkte. Frågan är bara hur man ska få fast dem i såna fall?

Smart! Skulle man kanske kunna limma fast kardborre på sadeln och panelerna med typ superlim? Fast limmet kanske förstör sadeln... Får fundera på det.

*KL*

Tänkte kolla med er om ngn har sett STs Jump? Lite sugen på att prova att beställa hem en sån efter halvt vansinnig sadeljakt... Det är ju ingen Prestige direkt, men kanske en passande sadel som jag kan ha de 2 åren jag har kvar i skolbänken.

Är ganksa säker på att Sensation G4 och kankse även G3an är godkända för tävlingsdressyr, är därför delvis jag ska köpa en.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
140
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 096
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
534
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
505
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår