Sadellista BOMLÖS

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare FiaPiaLisa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 706
  • Visningar Visningar 229 154
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellista BOMLÖS

Kan det kanske ha något att göra med att jag har det mjuka framvalvet? Ska jag prova sätta i det fasta framvalvet som följde med och se om det blir bättre?

En liten fråga om London sadeln, kikar lite åt den sadeln men har lite funderingar, såg att din häst har relativt kort rygg, men är det kort anliggningsyta på den?

Sedan en fråga till? vilken storlek valde du? Den kortare av modellerna vilken storlek om man jämför i tum tror du det är?

Ber om ursäkt om svaren står tidigare i tråden, har väl inte lusläst den så noga ;)

Den är nog ganska kort i anläggningsytan. På Stall Vrås hemsida kan man läsa följande ;):
Storlek1: Sadelns längd=51 cm, , Passar ryttare XS-M
Jag kan känna att den är i största laget för mig. Men jag är då van att sitta "tajt" i en hyfsat djup dressyrsadel och stora knästöd :p

Nu har jag tittat efter lite andra sadlar.. och så fastnade jag för Sensationsadlarna. Men så läste jag att man måste ha pad under dem med.. Jag vill ha en utan behov av pad. Är det bara StarTrekk att titta på då?

På en hemsida kan man läsa följande:
Har du en häst med mycket kort rygg?
Har du en mycket kort häst som tillexempel en Arab eller Islandshäst där ingen sadel tycks passa,
då kan du prova Startrekk sadeln. Då Espaniola modellen och Comfort modellen är två mycket korta sadlar och som samtidigt går att få med extra korta bossor.för bästa passform.

Så är det bara Espaniolan eller Comforten som jag kan ha?

Finns det bara "utprovare" av StarTrekk i södra Sverige? Är det lånesadlar som gäller då?

Senast ändrad:

Finns ju alltid en fhoenix vogue ;) men den är ju maffig i pris, inte om man jämför med en vanlig bomdressyr sadel iof. men ändå liskom pengar är ju ändå pengar...jag skulle gärna ha en sån eftersom jag är dressyrtant i grunden, men kände att en sensation är bätttre allround sadel för mig och kostar ju ändå nästan 5 tusen mindre.

Men kan man inte flytta stigläderfästena på alla sensation modellerna? Dock vet jag att man måste ha G4 sits för att ha fästena som är 'öpnna' väl? men ananrs kan man väl flytta likadant på alla?

Kan du ta dig till NV skåne kan du prova min espaniola.

Jo. men eftersom stiglädren är "slutna" på G3, så hjälper det inte mej som har korta ben att flytta fästet bakåt, skänkeln kommer inte där jag vill ha den i alla fall. Vilket alltså går att ordna med "öppna" stigläder. Sen är sitsarna olika, så det är som att ha två sadlar när man kan växla.:)

Den är nog ganska kort i anläggningsytan. På Stall Vrås hemsida kan man läsa följande ;):
Storlek1: Sadelns längd=51 cm, , Passar ryttare XS-M
Jag kan känna att den är i största laget för mig. Men jag är då van att sitta "tajt" i en hyfsat djup dressyrsadel och stora knästöd :p

Jodå det har jag också läst, men det säger mig inte så mycket, hur stor är en ryttare XS-M då? Har inte så stor bak men ganska långa ben, passar den mig då? Kan ha 16,5 -17 tums i engelska sadlar.

Finns det bara "utprovare" av StarTrekk i södra Sverige? Är det lånesadlar som gäller då?

Jag vet att det finns en utanför Örebro.
Jag ska kolla runt lite bland mina kontakter så skickar jag ett PM sen.
Det är i alla fall lite närmare än Skåne ;)

Ahaaa ok då förstår jag....hmmm alltså jag har också korta ben, även att ajg är 170cm lång, så det är ju väldigt intressant.

Hur stor skillnad är det mellan G3 och G4 sitsen? om man har båda på en G3 sadel alltså...är G4 mycekt bredare? och är nån av dem mer...vad ska man säga...."gå emot musen" så att säga (jag får skav lätt så det är lite avgöranade haha)

Jag gissade lite att aknske G4 sadeln är mer sådär att den kan gå emot eftersom den är djupare, plus jag tänkte att G3:an är bättre för mig med mina korta ben ändå, men har inte kunnat klura ut vilken kombination av saker jag ska ta sen, och man vill ju helst hitta rätt direkt.

Jäklar att man inte bort i Uppland ;) haha!

Vill du prova sensation sadlarna så finns det ju en i Skåne om du bor närmare där.

Kl
Någon som har en Freemax classic som kan säga hur breda de är i sätet?
Jämför gärna med en vanlig wintec, är de bredare eller smalare att sitta i?
Det står att de är smala men frågan är ju vad de jämför med, en wintec wide tex. är ju jättebred att sitta i medans en globus är betydligt smalare.

Mastern är STOR.

ALLA bomlösa bygger på att det inte finns någon tryckfördelning (bom). Vissa har läderbom, andra vad de kallar tryckfördelning - men det är ju i så fall någon form av bom.

Bomlöst fördelar inte trycket. Det vadderar sittbenen, men punkttryck är ju en del av viten med bomlöst.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
139
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 094
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
534
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
504
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka