Sadellista BOMLÖS

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare FiaPiaLisa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 706
  • Visningar Visningar 229 156
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellista BOMLÖS

kl*

Det blev ju tillslut en BF Cheyenne för mig och ponnyn :) Den kom för ett par månader sen men jag red faktiskt i den första gången idag :o Tyckte väldigt mycket om den och ponnyn verkade också trivas, avslappnad och fin var han. Dock så blev det bara skritt och lite trav men jag ska rida ordentligt imorgon :) Den var ju helt klart bredare än alla andra sadlar jag någonsin suttit i och dessutom lite stel, men det blir nog bättre med tiden :)
Länk till en ridbild, syns inte så bra men:
http://gbg-pop.pixbox.se/arkivet/synligt_33/27350000-27359999/640x480/27353810.jpg?0

jag vet inte:p haha men det finns väl olika trekker precis om det finns olika star trekk eller liknade..

Men hittade ytterligare en sadel :MasterBack - treeless saddels - Charisma
Där va utbytbara järn i framvalvet samt så var det flyttabara paneler undertill, kanske något?

Jag är dock mest sugen på en Barefoot, ev en star trekk med..

okej, låter ju härligt:) hur låg den på hästen?

Jag tor den blir mjukare ju mer du använder den, efter ett tag är den nog gudomlig:D haha

Den låg riktigt bra faktiskt :) Var lite orolig eftersom han bara är en C-ponny modell rund, så jag trodde den skulle vara för lång eller glida. Men det gick bara bra, ska rida ordentligt idag så får vi se om det går lika bra :D Framvalvet som följde med var dock alldeles för smalt så det blev till att stoppa en handduk dit istället.

tur det finns mer ekonomiksa sätt med:) ett nytt eller ett till hade ju säkerligen kostat 500 kr.

HAr hört man kan stopp i tvåttsvampar med, men formar den verkligen sig lika bra efter hästen?
Känns som om man har ett hårt framvalv, att den håller upp sadelen framtill lite mer än om man ahr ett mjukt..eller?

Hej,

Jag har samma sadel modell shortcut, på ponny :)

Nu vet jag inte hur stor du är och vilken storlek du har på sitsen. Men jag har en sits som är lite, lite stor för mig. Jag har flyttat fram sitsen (den sitter ju fast med kardborre) så att "framvalvet" går kant i kant med underdelen framtill isf kant i kant vid bakvalvbet. På så sätt flyttades min sits lite framåt och tyngdpunkten kom mer i mitten på själva sadeln. Såhär verkar det som om sadeln böjer sig mer efter formen på ryggen.

Du kan också prova att flytta stigläderfästena och se om det gär skillnad.
Jag upplevde inte att jag behövde ha sadeln så här när den låg på mitt kallblod (som har längre rygg).

Lycka till :laugh:

hej, jag är väldigt liten(158cm och 43kg) och har den minsta sitsen.
jag tycker att den är helt lagom men ska tänka på det när jag rider sen!

det känns som att jag sitter i lod men jag ska försöka kolla i en spegel eller så idag.

jag har nu faktiskt beställt en HAF pad och skitoinlägg, jag har grandeur nu och de inläggen är så tunna och sen är de så svåra att hålla rena.

skiton är minst dubbelt så tjock så jag hoppas att det blir skillnad.
jag har oxå beställt ett kopparjärn till framvalvet, jag trodde bara det fanns det som sitter i själva sitsen... så nu kanske jag får upp sadeln mer över manken.

tack för rådet! jag ska undersöka om det kanske är så att jag sitter felpositionerad i sadeln. annars kanske jag är tvungen att bygga på med shims.

Med risk för att det står lite om det här någonstans i tråden... (Har läst hela för ett tag sedan och ungefär hälften igår och idag och det börjar bli MÅNGA inlägg.)
Har en Barefoot London till mitt lilla varmblodssto. Hon har kort rygg, är lite överbyggd, nätt men behöver ändå en sadel som är ganska vid över manken. Har bytt till mjukt framvalv och det blev bättre. Tycker ändå inte att det funkar 100% bra, sadeln känns fortfarande efter flera månader lite bred för mig, får inte skänklarna precis där jag vill ha dem, känns som sadeln lätt hamnar lite på sned trots att den ser ut att ligga perfekt när vi tittar. Funkar alltså men inte optimalt.
Har lite funderingar på Star Trekk. Någon som vet hur dressyr- alt westernmodellerna är i jämförelse med Barefooten. Har läst på åf:s hemsida men känner inte att det är tillräckligt med info där. Verkar som att det finns fler möjligheter att anpassa ST:n än vad det gör med Barefooten betr vidd, stigläderfästen, paneler mm. Tacksam för lite goda råd eller om någon möjligtvis vet var i tråden det kan finnas mer info.

KL*
Ny är jag snart en lycklig ägare till en bomlösa sadel!

Inom kort kommer det komma en BAREFOOT LONDON, hem till mig..Längar massor!

HAr hört man kan stopp i tvåttsvampar med, men formar den verkligen sig lika bra efter hästen?
Känns som om man har ett hårt framvalv, att den håller upp sadelen framtill lite mer än om man ahr ett mjukt..eller?

Jag har haft tvättsvampar i min bomlösa sadel och jag bytte efter en tid tillbaka eftersom jag upplevde att sadeln "säckade ihop" och tryckte emot manken på hästen som jag då hade sadeln till.

KL* har MasterBack några järn i sig?

Nej inga järn i MasterBack. Däremot kan du välja tjocklek på panelerna så om du vill ha sadeln högre fram så väljer du tjockare paneler.
(Jag har extra tjocka på min för jag vill ha ordentligt utrymme i kanalen)

Nu har min sadel kommit, och älskar den! super härlig och rida i.

Dock undrar jag gällande sadelöverdrag, har ett i fleece till den men tycker ej det passar som jag vill..
Denna sadelen är ju mer en dressyrsadel, så vart får man tag på ett sådant som passar?

Har ingen symaskin så kan ej sy ett eget:S Hade givetvis gjort det annars..

E ju rädd om min sadel så vill gärna ha ett sadelöverdrag till den...

Ja Fitformen är ju fantastisk! Är sååå avundsjuk på en vän till mig som har en sådan. Materialet känns helt underbart jämfört med min BF.

En bekant som provade Fitformen när jag hade den (bekantingen är en mycket rutinerad hästmänniska som började som ridande men numera är inom travet) utbrast efter halvt varv i ridhuset "men NU förstår jag ju vad hela det där om lodrät sits handlar om!".

För man kommer verkligen helt perfekt i den sadeln.

*kl*
någon som har Barefoot Cayenne Dry.Tex??och vad tycker ni om den?
Skulle den passa en tunn ridtravare tror ni? han är 154 cm och drar 125-130 i täcken. Har en vanlig ridsadel 17" normal bomvidd som inte passade honom. Har provat lite sadlar men inget som passat, ligger på med för mycket tryck i fram och hindrar bogarbete, har inte haft honom så länge. Så här ser han ut..
P4280296.JPG

kl.

Finns det några fler med erfarenhet av Masterback??

Är lite sugen men vågar inte beställa hem innan jag fått höra åsikter :)

lånar egen knapp...

är det någon skillnad mellan SKITO-inläggen från stallvrå och från softsaddles? Eller är det bara priset som skiljer? Är en prisskillnad på 350:- /paret så jag vill gärna veta innan jag beställer...

lånar egen knapp...

är det någon skillnad mellan SKITO-inläggen från stallvrå och från softsaddles? Eller är det bara priset som skiljer? Är en prisskillnad på 350:- /paret så jag vill gärna veta innan jag beställer...

jag tror att dom paddarna från softsaddles är tjockare och bättre.. Dom som dom har på stallvrå är nog dom tunnaste... jag har Skito dyrback från softsaddles och jag trivs med den jätte mycket och kan varmt rekomendera den!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
140
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 096
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
534
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
505
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår