Sadellista BOMLÖS

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare FiaPiaLisa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 706
  • Visningar Visningar 229 157
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellista BOMLÖS

Jaha vad spännande :idea:

Får man bra stöd av dem?
man borde kunna byta ut dem mot större/tjockare?

Stöden är inte stora, men fullt tillräckliga tycker jag. (Jag gillar mindre stöd, men det är väl en smaksak) Vïll man byta ut dem så är det ju bara göra det. Det finns ju större stöd med kardborre på vissa dressyrsadlar. De måste ju gå att köpa separat.

kl

jag har en freeform shortback classic till min arab och nu när det har varit varmt så ser man svettfläckarna under men bara längst bak...
betyder det då att den är för rak för hans rygg? att han kanske är lite överbyggd bak?
kan man bygga upp den lite och få det bättre eller måste jag byta sadel igen?

om det är vad jag måste göra så vilken modell ska jag prova?
han har väldigt kort sadelläge (typ 35cm)och är väldigt bred med ganska hög manke. troode att han hade ganska rak rygg men det verkar ju som om den är lite böjd ändå...

jag vill inte ha en sadel som jag sitter ännu mer brett i än denna.

jag som inte fått sålt min gamla sadel än :crazy:

hoppas på många kloka funderingar :bow:

okej, vart kan man hitta MB:s? finns inga beg direkt väl?

Fick som sagt rida i en barefoot nevada, den va gudomlig inte alls så bred som jag trott.

Nu har jag tittat på en Barefoot arizona, vad e skillnaderna mellan dem? Nevada och Arizona?

Undrar även om det är jätte stor skillnad på sitts 1 och sitts 2?

Eftersom det inte är någon bom i kan den väl inte vara för rak?:confused:
Kort är den ju dessutom.
Hur sitter du i sadeln? Om du sitter bra, och inte i bakvikt är det nog ingen fara.
Det är ju det som är själva vitsen med bomlösa sadlar,att det inte ska kunna ge punkttryck. Det är väl manken man måste passa, så man använder ett lagom järn, som lämnar mankfrihet

tack för svar!

nej egentligen borde den inte kunna vara det... men det är ju en ganska styv modell av bomlös.
min sits är faktiskt väldigt bra i denna och även om den är kort så är den ändå för lång för hans sadelläge(mätte det till ca 35cm :crazy:). men jag har hört att det inte gör så mycket när det är bomlös.

angående järnet så har jag försökt att trycka ihop den lite, men jag tycker ändå att det blir för lite mankfrihet.
jag tror jag ska testa att padda upp den lite mer och se om det hjälper.

sen så ligger ju padden emot manken lite men det kan man väl inte göra något åt?

han har aldrig varit öm eller visat obehag där sadeln har legat iaf.

jag tycker bara det är knepigt att det endast blir svettfläckar längst bak...

En bomlös sadel KAN också vara för rak (det har jag varit med om... fast då var det en modell som skulle forma om sig successivt bara att hästen inte tolererade den ganska långa anpassningstiden). Men det är som sagt inte så vanligt. Ju mjukare modell desto mindre risk, är den helt bomlös ska risken vara hyfsat obefintlig medans det kan variera mer med de flexibla sadlarna.

Jag väntar fortfarande på min sadel.. Först var det försäljaren som skickade den ett dygn senare än lovat, sen har posten sinkat en massa så den har inte kommit än. Har jag tur kommer den idag (avin i morgon), så jag kanske kan hämta den idag..

Nja, mer som en blandning mellan Barefoot och Fitform.

Har inte provat Threadstones sadel, men har provat både FF och BF och de var hemskt sköna.

Jag tycker det är synd att Fitform försvann och ersattes av Freeformen, för Fitformen var faktiskt i mitt tycke en bättre sadel än t ex Torsion.

Nu har jag hämtat den! :) Hämtade den innan avin kom..

Men vad läskigt det känns att skruva i sadeln för att byta pommel :eek:
Skruva rätt in i pommeln..

Fick inte en vanlig espaniola utan fick en med skinnsäte upptäckte jag *ehh* Kanske bättre, men blev förvånad.. Den var tydligen specialbeställd men har av någon anledning blivit "kvar".. Fick med två framvalv för att se vilken som passar. Den som satt på var skruvad i flera ggr så det var 3*2 hål i.. Den andra var oanvänd.

Ska prova båda framvalven och sadeln i morgon, hoppas det syns tydligt vilket som passar.. Ska köra henne till utbildaren i morgon också så det är ju bra om hon får med sig rätt :grin:

ser ju bra ut, vad ligger de i för prisklass nya?Är det något vettigt och ev köpa en?

Har hittat en sadel som heter Trekker dressage/endurance‏, är det något bra? Visst är de bomlösa de med?

Vet inte om jag hinner det idag :( Är fullspeckad dag :eek: Och sen står hon en timma härifrån i en månad..

Märkte att sadeln har "extra långa kåpor" också.. Snacka om att inte fått en sån sadel jag beställt.. visserligen till det bättre men ändå :p

Hur ligger era "framvalv"/pommel mot hästen när ni lägger det på hästen utan sadel? Med mankfrihet eller helt utan mankfrihet? Hur ligger "spetsarna" på pommeln mot hästen?

På Ica låg 3:an med några mm mankfrihet (utan sadel alltså), och spetsarna låg något något på gränsen till för hårt längst ner, men inte så de tröck en massa heller..
Provade sadeln med 4:an i och den såg ut att ligga bra över manken, men svårt att säga när man inte sitter i den ju.. :crazy: Sadeln är så ny så den ligger ju lite "ovanför" hästen utan ryttare i, (förutom vid manken), eftersom den inte har format sig efter hästen.

Ska iväg med pållan ikväll till beridare så måste veta vilket framvalv jag ska ha i då ju.. :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
149
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 113
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
535
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
514
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka