Sadellista BOMLÖS

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare FiaPiaLisa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 706
  • Visningar Visningar 229 156
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellista BOMLÖS

*kl*
Har nu ridit i min bomlösa runt 6-7 gånger, det är bara en börjes då jag har den bara tills jag köpt mig en ny westernsadel men gud vad mjuk den är att sitta i :love: Men en fråga tycker ni jag har sadlat den för långt bak ?
Blev lite fundersam när jag såg mina ridbilder idag.

27739433.jpg

*kl*

Jag har nu lessnat på att leta bomsadlar till mitt sto, det verkar ju helt omöjligt.. Så snälla, kan någon hjälpa mig.. är nu ute efter en bomlös, rätt billig, men vad kan tänkas passa? Hon har väldigt, väldigt rak rygg, normal manke och är under muskling.

Tips mottages tacksamt!

*kl*

Jag har nu lessnat på att leta bomsadlar till mitt sto, det verkar ju helt omöjligt.. Så snälla, kan någon hjälpa mig.. är nu ute efter en bomlös, rätt billig, men vad kan tänkas passa? Hon har väldigt, väldigt rak rygg, normal manke och är under muskling.

Tips mottages tacksamt!

Vill man ha en billig och prisvärd bomlös sadel rekomenderar jag Pfiffs varmt! Har den själv!. Har också en häst som ska bygga muskler nu och har en padd som heter Skito dryback som jag köpte från soft-saddles..

Vad menas med rätt billig?
Hööks bomlösa funkar om man är noga och kollar att man får en som inte är snedsydd. MEN de billiga paddarna är totalskit så då får du lägga ca tusen kr till på en bra avlastande pad.
Jag hade sparat lite till och satsat på en startrekk istället. Finns begagnade till vettiga priser, de är dessutom riktigt trevliga att rida i till skillnad från "soffkudde"-varianterna som allt som oftast är för breda för att kunna hjälpa ryttaren till en vettig sits. De är lätta att justera när hästen musklar om sig och man slipper jobbiga specialpaddar eftersom de har avlastande paneler.

Okej. Bara för att du tjatar :D

(panelerna rutiga efter schabraket)

Tyvärr inga ridbilder ännu... Men jag är jättenöjd! Och hästen går super, hon älskar sin sadel. Det är första gången på 4 (!) år som jag känner att hon verkligen älskar en sadel. Sadeln rör sig inte någonting, varken bakåt, eller framåt, eller åt sidorna trots backar upp/ner och "hoppa-åt-sidorna-för-det-finns-monster-i-vägkanten-arab", OCH lite lös sadelgjord (får in två händer "på" varandra längs med hela sadelgjorden) pga lätt sadeltvång. Det kan inte bli bättre!!

Jadu, allt som allt 3000:- max. Ang. Hööks bomlösa.. man föredrar kanske Pfiff framför den? Har sett några begagnade som är till bra priser. Men då är det padden som är kvar..

Förutom SKITO och HAF-paddar, finns det andra bra då?

*KL*

Nu är jag i desperat behov av experthjälp!:)
Tänkte att den här tråden kunde vara passande, i annat fall får ni ignorera mig;)

Har letat runt lite bland trådarna om bomlösa sadlar nu, men blir ändå inte riktigt klok på vad det är jag behöver/vill ha. Finns ju hur många olika märken/typer som helst:confused:

Först tänkte jag modell "billigare", men har börjat ändra uppfattning, och är beredd att lägga ut lite mer. Därför vill jag verkligen att det blir rätt!

Jag är ute efter en permanent sadel, alltså ingen provisorisk lösning. Jag vill ha en skön och bra sadel som passar min häst och jag vill ha tillräckligt med stöd för att kunna utföra lite enklare dressyr. Vill även att den skall hålla ett par år då jag inte har ekonomi att köpa ny vartannat år.

Så mina frågor är=

1. Ni som provat ett antal olika, vilken tycker ni har varit bäst? (kvalitet, passform, stöd mm)

2. Hur har ni köpt sadeln, dvs beställt via nätet eller i butik? Bör man se/provsitta sadeln IRL innan för att kunna avgöra om den passar hästen/mig?

3.Storlek. Hur vet man vilken storlek man ska ha? Går man helt och hållet på storleken på sin egen rumpa eller finns det olika strl för hästen oxå?

4.Vad är viktigt att tänka på vid val av sadel? Ska trots allt lägga ut en stor summa pengar och har inte råd att köpa en till sadel om denna inte passar, så det får inte bli katasrof:o

5.berätta gärna även om felköp(varför det inte blev rätt) och dåliga erfarenheter. Vill mao veta ALLT!:p

Slänger in en bild på kusen också, om det underlättar. Hon är på bilden lite *hmmm* rund, men det skall bort så fort jag kan börja rida igen.
Kan tillägga att hon även är bred över ryggen om detta inte framkommer av bilden:p
bild.php

Börjar nu komma närmare valet av sadel, tror det blir en barefoot London eller Lexington.

Någon som har en Lexington, vet skillnaden mellan London/Lexington?

Hittade inget på sökfunktionen om just Lexingtonen...

Har också kikat på lexingtonen, ser ut att vara en bättre variant av london, smalare sits och inte så fläskig på sidorna;-) Antar att de inte vill skriva om det förrän de har sålt londonsadlarna;-) Däremot ser den ut att vara längre på ryggen. Har INTE sett ngn i verkligehetn bara på bilder. Men den ser riktigt trevlig ut!
Du frågade tidigare om olika bomlösa. Jag är en sån som inte gillar de helmjuka typ barefoot. Hade en torsion som varken jag eller hästen gillade (gled och var tjock och varm och jag satt som en påse i den) BREED häst har jag. Nu har jag en esoaniola från star trekk som hästen bestämt att vi ska ha (hennes enorma bogar blir ostörda i den och jag sitter riktigt bra i balans i den.

KL

Jag funderar mer å mer på en bomlös sadel, en dressyrsadel som ser ut som en dressyrsadel så man kan tävla ^^

Hästen i fråga har sprikrak rygg vid arbete blir han spänd (vilket han lätt blir) blir han svängd och har man då en rak sadel så trycker den ju fram och bak, och det är ungefär det läääskigaste som finns i hela världen.
Han är även väldigt känslig för allt och inget...

Tror nån kunnig här inne att typ en Star trekk Dressyr kan funka? Lr en bomlös sadel överhudutaget på den typen av häst?
Jättekänslig och rak rygg vid rätt arbete och svängd så fort han blir spänd...

Har en Prestige Venus nu strl 33 och 17", som funakr rätt ok men jag har blivit så nyfiken på bomlöst.

Alltså den ser riktigt trevlig ut! Jag blir nyfiken!

Hur upplever du kvaliten på läder och hantverk? Vad är det för stigläderfästen?
Panelerna ser tjocka ut, sjunker de ihop när du sitter i sadeln? Siglädren ser ut att sitta LÅÅngt bak är det så? På bilden ser sadeln ut att ligga lite i bakvikt, har du tjockare paneler framåt? frågorna bubblar;-)

På Masterbacks sadlar kan man välja engelskt kvalitetsläder om man vill. Det kostar 1000 kr extra. Sadlarna har två stigläderfästen och panelerna är i ganska fast material. Man kan beställa panelerna i den tjocklek man vill. Högre fram eller bak är också bara att välja.
(jag har en MasterBack Espana som jag haft några månader. Är hittills väldigt nöjd med den)

2. Hur har ni köpt sadeln, dvs beställt via nätet eller i butik? Bör man se/provsitta sadeln IRL innan för att kunna avgöra om den passar hästen/mig?

Som svar på denna fråga kan jag berätta hur jag gjorde:

Eftersom jag aldrig har haft någon bomlös innan och inte riktigt hade bestämt mig för om det var bomlös jag ville ha, så tog jag helt enkelt med mig hästen till den återförsäljare som sålde den sadel jag var intresserad av.

Provsatt ett antal olika modeller. Provred sedan hästen (i ridhus) med den sadel som kändes bäst för mig. Eftersom den även passade mycket bra på hästen så blev det köp av.

Jag tillhör den försiktiga kategorin av människor och skulle nog aldrig våga beställa en sadel över nätet.

Så skulle jag också vilja göra, men har tyvärr inte hittat någon återförsäljare inom rimligt avstånd från uppsala. De enda jag hittat är Hööks och de har bara sitt märke samt ett ställe som är specialicerade på islandssadlar.

Så blir nog tvungen att beställa via nätet trots att även jag är den försiktiga typen..men man har ju har ju rätt att skicka tillbaka om den inte passar inom en viss tid.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
140
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 095
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
534
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
505
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår