Sv: Sadellista BOMLÖS
*KL*
Nu är jag i desperat behov av experthjälp!

Tänkte att den här tråden kunde vara passande, i annat fall får ni ignorera mig
Har letat runt lite bland trådarna om bomlösa sadlar nu, men blir ändå inte riktigt klok på vad det är jag behöver/vill ha. Finns ju hur många olika märken/typer som helst
Först tänkte jag modell "billigare", men har börjat ändra uppfattning, och är beredd att lägga ut lite mer. Därför vill jag verkligen att det blir rätt!
Jag är ute efter en permanent sadel, alltså ingen provisorisk lösning. Jag vill ha en skön och bra sadel som passar min häst och jag vill ha tillräckligt med stöd för att kunna utföra lite enklare dressyr. Vill även att den skall hålla ett par år då jag inte har ekonomi att köpa ny vartannat år.
Så mina frågor är=
1. Ni som provat ett antal olika, vilken tycker ni har varit bäst? (kvalitet, passform, stöd mm)
2. Hur har ni köpt sadeln, dvs beställt via nätet eller i butik? Bör man se/provsitta sadeln IRL innan för att kunna avgöra om den passar hästen/mig?
3.Storlek. Hur vet man vilken storlek man ska ha? Går man helt och hållet på storleken på sin egen rumpa eller finns det olika strl för hästen oxå?
4.Vad är viktigt att tänka på vid val av sadel? Ska trots allt lägga ut en stor summa pengar och har inte råd att köpa en till sadel om denna inte passar, så det får inte bli katasrof
5.berätta gärna även om felköp(varför det inte blev rätt) och dåliga erfarenheter. Vill mao veta ALLT!
Slänger in en bild på kusen också, om det underlättar. Hon är på bilden lite *hmmm* rund, men det skall bort så fort jag kan börja rida igen.
Kan tillägga att hon även är bred över ryggen om detta inte framkommer av bilden