Sadellista BOMLÖS

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare FiaPiaLisa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 706
  • Visningar Visningar 229 154
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellista BOMLÖS

Behöver lite hjälp från nån som har freemax med tillhörande pad.

Köpte sadeln med en annan pad, modell större liknande som Hööks har.
Men då jag ville ha mindre pad beställde jag paden som hör till freemaxen som alltså är utskuren efter sadeln, MEN den är ju jättetunn! Som ett schabrak ungefär. Det finns fickor på sidorna där man kan lägga in geleinlägg, men det står ingenstans att man måste ha dem till.

Så ni som har Freemax pad hur har ni, med eller utan geleinläggen.
Provade att ta ut inläggen av skumgummi från en Börjes pad men de var alldeles för tjocka.

Känns lite snopet nu, då jag såg fram emot att rida imorgon :(

Hej!
Är inne på att köpa en MB Espana. Håller precis på att maila försäljaren. Du säger att du är nöjd. Det låter bra! Hur tycker du den är i storleken? Jag har byxstorlek 36-38 och rider nu i en alldeles för stor sadel 18tum ganska flat allroundsadel borde varit en 17tums (felköp). De rekommenderade en 16,5tums Espana.

Hur är sadeln att rida ut med? Håller på att rida in min häst så det blir ridning lite här och var. Vet att man ej ska hoppa i en bomlös sadel, men lite småskutt i skogen är ok, enl försäljarna. Men hur känns det att rida med den i terräng. Har ju dock allroundsadeln kvar om den behövs.

Jadu, allt som allt 3000:- max. Ang. Hööks bomlösa.. man föredrar kanske Pfiff framför den? Har sett några begagnade som är till bra priser. Men då är det padden som är kvar..

Förutom SKITO och HAF-paddar, finns det andra bra då?

kan tipsa om knights-sadlarna. Har ridit med en sådan i X antal år. Brukar få fnatt ibland och köpa/prova andra bomlösa sadlar, men på något sätt går jag alltid tillbaka till min älskade knights bareback. Om man har tur finns det kompletta begagnade sådana för runt 3000:-

lånar egen knapp.

Finns det någon som har mer erfaranhet av Masterback Fix (eller Flex) Dressage???

Jag har en Knights bareback, och en Karlslund KariFlex, och en Torsion (den vanligaste modellen), men vill gärna ha en riktig dressyrsadel (bomlös alltså). Har kikat mycket på masterbacken från och till, de få kommentarerna om den sadeln har överlag varit positiva, men som sagt det är inte många som skrivit om dem så jag är lite osäker... Vågar jag köpa mig en MB?? :confused: Den ska sitta på en häst med låg manke och lång rygg.

Hur är kari-flexen? Vad har du den på för häst? Är du nöjd med sadeln, bekväm, ligger bra, bra material och hantverk mm?

Alltså den ser riktigt trevlig ut! Jag blir nyfiken!

Hur upplever du kvaliten på läder och hantverk? Vad är det för stigläderfästen?
Panelerna ser tjocka ut, sjunker de ihop när du sitter i sadeln? Siglädren ser ut att sitta LÅÅngt bak är det så? På bilden ser sadeln ut att ligga lite i bakvikt, har du tjockare paneler framåt? frågorna bubblar;-)

Den är riktigt trevlig!!
Jag gillar sadeln! Och hästen med och det har varit svårt att hitta något som hon gillar.
Jag gillar kvaliten på läder och hantverket känns "riktigt" gjort. Tills jag igår märkte att sömmarna på sadelgjordsstropparna skavt lite på kåpan så återförsäljaren vill reklamera den, det ska verkligen inte hända, så jag ska få en ny. Men annars så känns den helt okej i kvaliten. Som en "vanlig" lädersadel i 7,000-10,000:- klassen kanske. Jag menar man får ju vad man betalar för, och för de pengarna som jag betalat (7,900:-) så är den godkänd!

Det är såna "fästen" som är öppna bakåt, den vanliga säkerhetsgrejen alltså.

Jag valde mjuka extra tjocka paneler. Jag räknas som "liten" (stl 36 i byxor, 170 cm och ca 63 kg) så jag kunde ha mjukare paneler. Är man "större" (vet inte när man räknas som "större") så skulle man ha lite hårdare paneler. Jag valde extra tjocka paneler för att min pålle lätt får ont i ryggen så jag tog lite extra :) Jag har inte märkt att panelerna har sjunkit ihop någonting alls faktiskt. Däremot känner jag nu när min pålle jobbar ordentligt med ryggen, och när hon tar i, det känns som om jag flyger :o

Det finns två stigläderfästen. De bilder som jag visar har jag satt stiglädret i det bakersta för att det var det enda som jag fick i stiglädret (pga dåligt smörjda stigläder. Jag hade så bråttom med att prova sadeln så jag orkade/hann inte smörja :o). Nästa dag smörjde jag stiglädren och då fick jag i dem i de främsta. När de sitter i den främre så sitter de lite mer "normalt". Jag kan försöka fota innan jag packeterar sadeln i morgon.

Nej, jag har inte tjockare paneler fram. I början tyckte jag också att den verkade ligga i bakvikt men jag tror att jag sadlar lite längre bak nu när jag ridit i den några gånger än första gången jag fotade. Kan försöka fota lite i morgon när den ligger på hästen innan jag packeterar den ;)

Sadeln är lite hård att sitta i direkt när man satt sig ner i den. Men efter några minuters rumpvärme så har den blivit formad efter min rumpa :D Och då är den jätteskön :d

Jag trodde att framvalvet skulle vara i vägen, jag har sett lite antydningar till det på en del bilder där ryttare sitter i StarTrekk Espaniola, men jag märker inte av den. Och då har jag klättrat uppåt och nedåt, hoppat en lite kvist (15 cm) och galopperat fooooooort och då stått i lätt sits.

I love it :love: Och tycker att det är för jäkligt att jag ska behöva igen på sadeln. Min pålle kommer bli arg på mig när jag lägger på den vi har använt tills vi hittade den här...

KL

Jag funderar mer å mer på en bomlös sadel, en dressyrsadel som ser ut som en dressyrsadel så man kan tävla ^^

Hästen i fråga har sprikrak rygg vid arbete blir han spänd (vilket han lätt blir) blir han svängd och har man då en rak sadel så trycker den ju fram och bak, och det är ungefär det läääskigaste som finns i hela världen.
Han är även väldigt känslig för allt och inget...

Tror nån kunnig här inne att typ en Star trekk Dressyr kan funka? Lr en bomlös sadel överhudutaget på den typen av häst?
Jättekänslig och rak rygg vid rätt arbete och svängd så fort han blir spänd...

Har en Prestige Venus nu strl 33 och 17", som funakr rätt ok men jag har blivit så nyfiken på bomlöst.

Min häst gör precis som din, spikrak rygg när hon jobbar men blir svankig när hon blir rädd eller något stör henne, då hjälper det inte hur väl utprovad sadeln är:crazy:

Jag köpte en bomlös och nu är problemet löst.
Jag har en fremax class men den ser ju inte ut som en dressyrsadel förstås.

Vilken tumstorlek har du på din sadel? De rekommenderade 16,5 till mig. Jag har 36 i byxstorlek.

Behöver lite hjälp från nån som har freemax med tillhörande pad.

Köpte sadeln med en annan pad, modell större liknande som Hööks har.
Men då jag ville ha mindre pad beställde jag paden som hör till freemaxen som alltså är utskuren efter sadeln, MEN den är ju jättetunn! Som ett schabrak ungefär. Det finns fickor på sidorna där man kan lägga in geleinlägg, men det står ingenstans att man måste ha dem till.

Så ni som har Freemax pad hur har ni, med eller utan geleinläggen.
Provade att ta ut inläggen av skumgummi från en Börjes pad men de var alldeles för tjocka.

Känns lite snopet nu, då jag såg fram emot att rida imorgon :(

Jag har en sådan men jag köpte min begagnad ihop med sadeln.
Hon som hade den innan hade lagt i en vanlig ituklippt gelpad och sedan gjort ilägg av en ullvojlock.
Ullvojlockdelen hade sett sina bästa dagar så den slängde jag och bytte ut panelerna mot andra som jag klippte ut från hööks oranga westernpad i neopren, jag gjorde tre lager (paden är dubbel högst upp så det blev två lösa delar.) Jag hade paden sedan innan och det var vad jag tyckte var lämpligast.
Tidigare på andra bomlösa har jag gjort inlägg av yogamattor, de är av samma material som många av de dyra inläggen.
Jag lade sedan i dessa och gelpaden och det blev en bra kanal.
Jag har också letat efter ilägg till just den paden men jag har inte hittat någon hos någon återförsäljare vilket är konstigt.

Utan inlägg blir det ju ingen kanal alls så det är ju inte att rekomendera.

Senast ändrad:

KL
Nu har jag fått hem min bomlösa sadel!
En barefoot london blev det och jag måste säga att jag är positivt överraskad.
Den ser fin och välgjord ut, ligger bra på min knepiga, svankryggiga gamla häst och jag fick en bättre sits i den än någon annan sadel jag lagt på honom förut! Nu har jag inte provat den med stigbyglar än eftersom jag ville vara säker på att kunna skicka tillbaka den om den var hemsk att rida i, men den är nog lika skön att rida i med stigbyglar också. Jag satt som klistrad i sadeln , men jag ska byta knästöden till de mindre för riktigt så fast vill jag inte sitta.
Enda nackdelen är den som gjorde att jag väntat så länge med att prova bomlöst, min pålle är jättebred redan utan sadel och denna sadeln fick det att kännas som om jag skulle gå av i ljumskarna ;), men det är väl något man vänjer sig vid hoppas jag...

På måndag måste jag komma ihåg kameran.

Jag har en sådan men jag köpte min begagnad ihop med sadeln.
Hon som hade den innan hade lagt i en vanlig ituklippt gelpad och sedan gjort ilägg av en ullvojlock.
Ullvojlockdelen hade sett sina bästa dagar så den slängde jag och bytte ut panelerna mot andra som jag klippte ut från hööks oranga westernpad i neopren, jag gjorde tre lager (paden är dubbel högst upp så det blev två lösa delar.) Jag hade paden sedan innan och det var vad jag tyckte var lämpligast.
Tidigare på andra bomlösa har jag gjort inlägg av yogamattor, de är av samma material som många av de dyra inläggen.
Jag lade sedan i dessa och gelpaden och det blev en bra kanal.
Jag har också letat efter ilägg till just den paden men jag har inte hittat någon hos någon återförsäljare vilket är konstigt.

Utan inlägg blir det ju ingen kanal alls så det är ju inte att rekomendera.

Jag hittade gelpaden som hör till sadeln. Finns på Börjes.

Så det är väl bara att vänta tills den kommer nästa vecka :)

Kollade hemsidan nu, vill inte göra dej besviken men om det är den jag tror så är den väldigt tunn:crazy: jag såg nämligen en som såg ut så och den var lika tunn som en vanlig antiglid pad, alltså bara några mm. tjock.

Skulle bli jätteglad om du vill berätta sedan om det var den eller om den är tjockare.

Hm tyckte oxå att den såg väldigt tunn ut, så tyvärr är det samma vi menar.

Jag blev besviken när jag fick hem paden då det ju inte får plats med nåt tjockt inlägg för då kan man ju inte stänga kardborren.

Jag klippte ut från min börjespad till bomlös, men då fick jag inte in den då den var för tjock.
Nu var jag nere och klippte bort inlägg av en ullvojlock men det blev ju inte speciellt tjockt om man jämför med den jag redan hade till sadeln. Men det är ju inte direkt några breda "fickor" som i de andra paddarna.
Får väl se om jag får plats med gelpadden när den kommer.

Sen var jag inne på stallvrå och hittade förstås en färdig pad i olika färger med inlägg som hade blivit billigare än det jag köpt nu :(

Trött man blir när saker aldrig är vad det ska vara ...

Får väl använda den gamla men tycker det skulle vara snyggare men en mindre så man ha schabrak under. Nu ser det ju "kaka på kaka" på med det.

Ja jag tycker att det är knepigt att paden är så dåligt genomtänkt när sadeln känns så väl genomtänkt:confused:

I min pad som är begagnad går det att få ner tjockare inlägg, tyget töjer sig med tiden, de inläggen jag har nu är tre cm tjocka men jag har fasat dem lite i kanterna så att det blev lättare att stänga.
I och med att neoprenet inte trycks ihop så mycket så räcker den tjockleken.

Tråkigt att du förlorat pengar i onödan:( det finns ju roligare saker att lägga pengarna på.

Tycker det är konstigt att tillverka en tunn pad till en bomlös sadel.
när det står att paden tillhör sadeln och det finns gelepad att lägga in så tycker man ju att det ska räcka.
Iofs så är ju sadeln en annan form och hårdhet än den sladdriga börjes och hööks bomlösa, men mer inlägg än så där måste ju behövas.

Nu vet jag inte vad jag ska göra. Tror du man kan skära ut liggunderlägg några lager och sen gelpaden? Så mkt som får plats.

Tycker det är konstigt att tillverka en tunn pad till en bomlös sadel.
när det står att paden tillhör sadeln och det finns gelepad att lägga in så tycker man ju att det ska räcka.
Iofs så är ju sadeln en annan form och hårdhet än den sladdriga börjes och hööks bomlösa, men mer inlägg än så där måste ju behövas.

Nu vet jag inte vad jag ska göra. Tror du man kan skära ut liggunderlägg några lager och sen gelpaden? Så mkt som får plats.

Jag har gjort av yogamattor och det fungerade bra, liggunderlag kläms gärna ihop insåg jag när jag experimenterade sist.
Yogamattor är ju lite dyrare, annars är ett tips att de har (har haft?) neopren paden på rea på hööks.

Förlåt blev visst avbruten mitt i:o
Visst är det konstigt att de bara har den tunna paden!
Jag undrar om den verkligen är vad som rekomenderas av tillverkaren?!
Om det är så så verkar det ju mycket märkligt, ett så tunt ilägg kan ju omöjligt ge en tillräcklig kanal.
Visserligen provred jag med bara gelpad och ull ilägg och visst gav det kanal men inte tillräckligt för att jag skulle vilja ha det så eller ens prova att rida lätt.

Jag håller helt med dej om att det är stor skillnad, den här är såpass uppbyggd och stabil att jag kan rida i den med mina taskiga höfter och det säger inte lite eftersom jag haft problem med att många bomsadlar är för breda för att jag ska kunna sitta i dem.
Och ändå är min häst bred, ca 125 grader.

Jag hade en börjes "sladder" hemma och sedan köpte jag en pfiff, men det här är milsvid skillnad, i jämförelse är börjes, hööks, pfiff och liknande sadlar bara en pad som gör hästen ännu bredare medans den här ger stabilitet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
139
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 093
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
534
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
504
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka