Sadellista BOMLÖS

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare FiaPiaLisa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 706
  • Visningar Visningar 229 154
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellista BOMLÖS

Gud nej, jag satt inte ens upp i sadeln, den var katastrof redan i stallgången. Maffigt halvblod som vuxit ur sin bomsadel, rak, rätt lång rygg.Har ju en Trekker Master sedan tidigare och håller mig till den. Men jag skulle inte hoppa i någon av dem faktiskt.

Hoppas den passar dig och hästen bättre.

åh, jag menade "hoppa upp i", som sätta dig i sadeln, inte hoppa över hinder. Jag skulle aldrig hoppa över hinder med en bomlös dressyrsadel. Ev om jag skulle hoppa över en liten stock i skogen med Torsionsadeln, men den är rätt rejäl.

Vart ifrån köpte du din trekker master?
Jag har sökt och sökt, och hittar ingen svensk återförsäljare, bara en finsk!

Hur mycket kan man ta för en beg bomlös egentligen??
Det här är ju sjukt, för sadlarna som kostar 8-9´000:- nya blir knappt sålda för 4000.-, fastän folk lovordar dem och sadeln är inte långt ifrån nyskick.

Finns det ingen marknad för medeldyra bomlösa sadlar? Vill "alla" ha de billigaste sladder-soffkuddarna a´la hööks och börjes?? :confused:

Andrahandsvärdet på budget- och mellanprisplasserna är inte speciellt högt, nej. Star Trekk brukar gå för kanske 7-10.000kr vad jag har sett, men de kostar ju betydligt mer i inköp.

Jag ska troligen försöka kränga iväg min bomlösa i slutet av Juli (används knappt just nu, men ska tävla i slutet av Juli och måste då ha en sadel :p), kostade 5.5000kr ny + paden, räknar inte med att få ut mycket mer än 3-3500kr. :crazy: . Sadeln köptes i april.

Andrahandsvärdet på budget- och mellanprisplasserna är inte speciellt högt, nej. Star Trekk brukar gå för kanske 7-10.000kr vad jag har sett, men de kostar ju betydligt mer i inköp.

Jag ska troligen försöka kränga iväg min bomlösa i slutet av Juli (används knappt just nu, men ska tävla i slutet av Juli och måste då ha en sadel :p), kostade 5.5000kr ny + paden, räknar inte med att få ut mycket mer än 3-3500kr. :crazy: . Sadeln köptes i april.

Ja men det är ju helt sjukt!
Om man jämför med en CH-bomsadel som kostar runt 15-1700:- ny, så säljs de ofta för runt 1000:- (prissänkning med 1/3). Likaså med en Pfiff bomlös nypris runt 2500:- säljs ofta beg för runt 2000:- (ofta inkl pad fr börjes eller hööks) prissänkning med ca 1/4 eller 1/5. Men en kariflex med nypris över 8000.- blir inte såld för 4000:- och det är en prissänkning på 1/2! jag blir förvirrad... och matt. Kommer sluta med att jag har hundra olika sadlar eftersom jag inte vill dumpa priset mer :angel:

Jag har en bild när jag sitter i min. Det är en 16,5" (tog en lite större ifall bakdelen växer med åren ;))
Det är ingen höjdarbild. (sonen 8 år är fotograf) men det syns hyfsat. I albumet finns bilder av sadeln utan mig i och även bilder av den provsadel jag hade hemma först.

27051000.jpg

Senast ändrad:

Här kommer bilder!
Masterback Fix Dressage

bakifrn.jpg

Hur ser man ifall något är snedsytt, eller något annat fel?
För nu ska jag vara kritisk innan jag ens lägger den på hästen.

Sadeln ser helt vriden ut på den här bilden. Kolla noga så den inte är sne/vriden.

/T

Det är det som är så svårt att avgöra med bilder. De kan se sneda ut utan att de för den skull är det. Och tvärtom med för den delen.

Köpte min Trekker Master från Tyskland. Billigare och snabbare leverans än dåvarande åf i Sverige.

Hur mycket blev slutsumman när du beställde från Tyskland? Ifall du inte vill skriva ut här får du gärna skicka ett pm. Du verkar så nöjd med sadeln, så ifall MB-dressage sadeln inte passar kanske man ska göra ett försök att få ihop tillräckligt med pengar för att köpa en.. Om den inte är på tok för dyr, då får jag fortsätta rida i min KariFlex...

Med tanke på kursen och prisförändring är det nog inte särskilt relevant att veta det priset, det har säkert gått upp 3000 kr vid det här laget.

Vad är det som gjort att du funderar på att sälja din sadel? Du verkade så nöjd först. Har kollat lite på den sadeln tidigare och tycker den ser trevlig ut, intressant att höra erfarenheter av sadeln!

*KL*

Ni som har Kari Flex, eller har haft eller testat. Erfarenheter av denna? Passar den på andra hästar än islänningar? För- och nackdelar.

Jag har en KAriFlex. Har dock ingen Islänning, utan en varmblodstravare och en kallblodstravare. Jag rider dressyr i den och tycker det fungerar bra, men hade nog om jag fått bestämma haft ett djupare säte. Dessutom vill jag ha en sadel som ser ut som en engelsk dressyrsadel :p

kl
Nu har sadeln kommit:)
Lite bilder:
DSC00434.jpg

DSC00435.jpg

DSC00436.jpg
DSC00437.jpg

Den ligger inte så bra på altanräcket, så den ser ju väldigt sned ut, men hoppas ju att den ligger bra på hästen. Några skavanker dock bl.a. sitter D-ringarna fram i olika höjd, men det kan jag leva med för det priset. Huvudsaken är att den ligger bra och inte är sned i övrigt.

Så kul att den kom idag! :)

Jag ska precis ut och prova min nu ikväll!

Din såg fin ut! jag hoppas den passar hästen och dig!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
137
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 090
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
534
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
502
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Senast tagna bilden XVI