Sadellista BOMLÖS

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare FiaPiaLisa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 706
  • Visningar Visningar 229 154
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellista BOMLÖS

Hur tycker du att sadeln är att rida ut på? Är den ok till det mesta? (i så fall kan jag ju sälja allroundsadeln så blir min andra hälft lite gladare;))

Det kanske inte gör något om även jag svarar på de frågor du undrar över :idea:

Jag har visserligen modellen som heter España Portrera som då är en blandning mellan spansk och dressyr. Jag älskar den! Jag rider både dressyr och akademiskt med den. Jag rider även ut, och då är det allt från raka grusvägar till kringel-stigar mitt ute i snårskogen. Jag har provat rejsa med den det var inga som helst problem att hålla balansen i den, och den gled inte heller, trots att det gick fooooort :D

Jag sitter där jag sitter så att säga, jag glider inte åt någon sida trots att pålla min hoppar hit o dit för att det bor monster i vägkanterna.

Och vi har även ridit i en massa backar, både uppför och nerför. Och en del riktigt branta :eek: Och både jag och sadeln sitter kvar på plats :bow:

Nåt mer du undrar? :)

Tack så mycket!
Tror jag fått reda på det mesta. Nästa steg blir väl att testa själv för att se om både hästen och jag gillar den. Jag är såld på den så långt och får väl slå slag i saken och beställa den:d

Ja det tycker jag verkligen du ska göra. De är jättetrevliga att ha att göra med! Inga frågor som du kan undra över är dumma frågor :)

Jag har nu mailat och beställt sadeln:banana:
Hoppas ingen hann före nu bara. Kommer med bilder om allt går vägen:)

Ja visst är de snygga:love:

Jag föll ju för den röda men hur snyggt blir det till min lilla rödblacka häst:o
Nä, det får bli en grå eller en svart till, det blir nog bäst;)

Jag tyckte den röda och den gula var snygga, men tyvärr är det inga färger jag själv trivs i då jag alltid har brunt, svart eller beige och skulle nog tröttna på att ha en så stark färg då jag gärna vill ha lite matchat :)

Du får skriva hur den är om du köper en. Själv vågar jag inte köpa förräns tidigast nästa månad, då jag lovade sambon för 3 sadlar och 2 träns sedan att inte köpa fler hästsaker på ett tag :)
men nästa månad märker han kanske inte om det smygit sig in nåt nytt.....

Jag tyckte den röda och den gula var snygga, men tyvärr är det inga färger jag själv trivs i då jag alltid har brunt, svart eller beige och skulle nog tröttna på att ha en så stark färg då jag gärna vill ha lite matchat :)

Du får skriva hur den är om du köper en. Själv vågar jag inte köpa förräns tidigast nästa månad, då jag lovade sambon för 3 sadlar och 2 träns sedan att inte köpa fler hästsaker på ett tag :)
men nästa månad märker han kanske inte om det smygit sig in nåt nytt.....

Det blir ingen här heller på ett tag, jag har lovat mig själv att inte handla mer förren det jag har till salu är sålt.
Det är fullt i sadelkammaren:o så nu har jag rensat och insett att jag har padar och diverse tillbehör till en hel ridskola:angel:

Nej det var inte den sadeln. Jag mailade dem för att kolla om de hade fler sadlar till reducerat pris. Nu är en 16,5 tums Mb España på väg hem till mig:)

Nej det var inte den sadeln. Jag mailade dem för att kolla om de hade fler sadlar till reducerat pris. Nu är en 16,5 tums Mb España på väg hem till mig:)

Härligt härligt! :banana: jag väntar också på en sadel därifrån!
Jag hoppas vi båda blir supernöjda!

Knapplån

Vilken bomlös sadel har smalast säte, men ändå mjuk i sätet?
Jag undrar för jag har problem med min korsrygg när jag rider.

Det blev bättre när jag började rida i kariflex, mycket bättre än i bomsadel, men nu börjar problemen komma fram igen och jag funderar på om "kari" är för bred i sätet. Kanske är det inte så, toppensadel annars men ändå bra att veta vilka modeller som är smala i sätet.

Ja, det hoppas jag med. Vilken sadel beställde du? Vi får väl lägga in lite omdömen och bilder sedan:)

Jag tycker Star trekks, iaf den sadlen jag hade, den äldre modellen var väldigt mjuk och bekväm i sätet.
Vet inte hur de nya modellerna är. Men i den gamla satt jag väldigt smalt, ungefär som en vanlig engelsk sadel.

Vilken bomlös sadel har smalast säte, men ändå mjuk i sätet?
Jag undrar för jag har problem med min korsrygg när jag rider.

Vilken som är smalast vet jag inte för jag har inte provat så många. Däremot vet jag att en MasterBack España har ett säte som är lika smalt som en vanlig dressyrsadel som tex StÜbben, Kieffer och Kentaur. (inte så brett som på en M&N)

Någon som har en (eller klämt och känt på en ;) ) bf arizona eller nevada?

De är väldigt stora i storleken så man måste ha ett rejält bakparti för att passa i en 19".:D

Hade jag haft större rumpa och definitivt STÖRRE häst hade jag slagit till direkt. under 3000.- för en sadel som verkar ganska bra, tycker jag är ett helt överkomligt pris! :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
137
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 091
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
534
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
502
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka