Sadellista BOMLÖS

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare FiaPiaLisa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 706
  • Visningar Visningar 229 154
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellista BOMLÖS

Ja visst är det ett väldigt bra pris, men det är knappast skönt att sitta i en alltför stor sadel heller. Jag hade en 16" hemma när jag provade Españan och den var lagom åt mig som har 17" eller 17,5" på vanliga sadlar. (38/40)

Någon som har en (eller klämt och känt på en ;) ) bf arizona eller nevada?

Jag har kikat lite, men kom fram till att ska jag ha westernsadel så letar jag upp en ordentlig westernsadel som passar hästen istället :angel:
Tyckte att de verkade lite instabila, på något sätt... kanske bör tillägga att jag inte är riktigt nöjd med min Barefoot Cherokee heller...

Ja visst är det ett väldigt bra pris, men det är knappast skönt att sitta i en alltför stor sadel heller. Jag hade en 16" hemma när jag provade Españan och den var lagom åt mig som har 17" eller 17,5" på vanliga sadlar. (38/40)

Ojsan hoppsan. Då måste 19 tum på den sadeln vara rejält tilltaget!

Här kommer bilder!
Masterback Fix Dressage

Masterbackvsida.jpg

framifrn.jpg

bakifrn.jpg

sadelgjordsstropparna.jpg

underifrn.jpg

snettfrvnstersida.jpg

Hur ser man ifall något är snedsytt, eller något annat fel?
För nu ska jag vara kritisk innan jag ens lägger den på hästen.

Snygg!!

Jag antar att du får granska, kika och mäta "allt". Alltså jämföra sidor, sömmar, paneler...

jag kommer vara såå petig... :devil:

NU kom jag på en sak. Den här "blomman" på sätet, kommer den inte slita mkt på lädret på sätet?? Smart att börja fundera över det nu så här efter att sadeln har kommit hem och allt... :o :angel:

Det är bra! Man ska vara noggrann och nöjd :D

Enligt säljaren så skulle det inte vara någon skillnad jämtemot att inte ha någon blomma. Men du får höra med henne!

Vågar inte svära på att det är just det exemplaret, men en likadan nedsatt lågt hade jag hemma.

La sig på ryggraden redan när vi spände sadelgjorden och låg dessutom i bakvikt så pass mycket att vulstren var framskjutna som på en allroundsadel.

La sig på ryggraden redan när vi spände sadelgjorden och låg dessutom i bakvikt så pass mycket att vulstren var framskjutna som på en allroundsadel.

Jag hoppas verkligen att ditt ex var ett måndagsexemplar, annars blir jag jätteledsen om det visar sig att min sadel är likadan. Nu när jag trodde jag hittat en bra sadel...

Hur ser din häst ut i ryggen?
Hoppade du upp i sadeln något?

Hur mycket kan man ta för en beg bomlös egentligen??
Det här är ju sjukt, för sadlarna som kostar 8-9´000:- nya blir knappt sålda för 4000.-, fastän folk lovordar dem och sadeln är inte långt ifrån nyskick.

Finns det ingen marknad för medeldyra bomlösa sadlar? Vill "alla" ha de billigaste sladder-soffkuddarna a´la hööks och börjes?? :confused:

Den ser ju jättefin ut. Hoppas den är "rättsydd", passar hästen och dig:)

Nu längtar jag ännu mer efter min. Jag hoppas bara att 16,5" passar, då jag redan har gjort misstaget att köpa för stor sadel tidigare.

Det var dock den de rekommenderade. Jag har som sagt byxstorlek 36, så jag blir lite konfunderad. Försäljaren skrev dessutom att hon red i en 16" och hade storlek 38-40:confused:

Bigganl. Har du någon bild när du sitter i 16" sadeln? Eller någon annan som har en bild när ni sitter i en España? Självklart måste man ju känna efter själv, men bra att se hur "tight" den ska/kan vara.

Hoppas på en tur till posten imorgon.

Ja jag både längtar och fasar över provturen imorgon kan jag lova!

Håller tummarna att du får din sadel imorrn!
Min kom ju riktigt snabbt, så din borde ha levererats lika fort!
men, jag hann inte få någon avi. Jag skulle in på byaffären för att handla lite, så sa hon att jag fått paket. Jag förrstod inget först, för jag trodde verkligen inte att sadeln skulle komma så fort, trodde den inte ens var skickad eftersom försäljaren skulle skicka kollinr först och jag hade inte fått något.

Så knata in på "ditt" postenombud imorrn och kolla med dem, sadeln kanske har kommit fram fastän du inte fått avi :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
137
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 091
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
534
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
502
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Husky från USA, tips och råd m.m
  • Tråden för spår