Sadellista BOMLÖS

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare FiaPiaLisa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 706
  • Visningar Visningar 229 152
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellista BOMLÖS

Jag tror inte det är någon större skillnad på de här billiga bomlösa sadlarna. Jag har själv en märkeslös sadel av sådan typ som jag köpte från Tyskland. Man måste däremot kontrollera noga att de är rakt sydda. Jag har sett skräckexempel där pommel och bakvalv har suttit så snett att de inte varit användbara på en levande häst! Vad jag har förstått så är många nöjda med Pfiffsadeln, men det finns säkert de som är mindra nöjda också. Till min sadel av den här typen använder jag en HorseSaver-pad som jag köpte på B:s i Tingsryd för en bra peng och den har funkat helt ok. Finns nog de paddar som är bättre, men jag tror priset blir avsevärt högre då (?).

Så,,,,idag provade vi sadlarna.Min kompis köopte en vanlig dressyr sadel och jag väntar nu på en spansk sadel men i mindre modell än den jag provade i dag.

Klantiga jag glömde ju kameran men jag tycker verkligen att sadlarna är värda pengarna.
Den spanska var skön att sitta och gav ett bra stöd tycker jag.

Spanska bomlösa sadlar är jag lite nyfiken på berätta gärna mer och gärna bilder.

Ska investera i två nya bomlösa med västern stuk och senare kanske det kan bli en spansk.

*kl*

Jag har precis köpt mig en bomlös sadel (SG Treeless TwoTone) och har lite problem med sitsen.

Jag får stolsits på ena sidan. Jag fårstår inte vad som är fel? Någon som har samma problem?

Oftast är det hästen det sitter i. Att den flyttar dig snett eller att den rent allmänt är bred och du kanske sned?

Om det är för att hästens rygg är rund/bred kan man skaffa en hip-saver anpassad för bomlös sadel och få mer uppbyggnad (ibland om man tänkt på det innan beställningen kan man ju dessutom beställa sadeln mer uppbyggd i sätet). Det kan också fungera att lägga i mer paddning i padden förutsatt att den inte blir för bred för då ger den samma effekt som hästens rygg.

Lycka till!

Precis att när man ska köpa/beställa sadel provar på hästen och provrider.

Kolla var och hur padden ev behövs byggas upp tillsmmans med säljaren. Samt att se sin och hästens storlek och kolla manken mm.

Man kan utgå i från sin smak av sadel val samt intressen.
Kul också om det finns tillbehör har själv köpt ex vinter sits och väskor för långturer. Har också ex en supergo fårskinn sits en lång en mysigt.
:):):love:

Snor en knapp!

Har en Soft Supreme Dressyr till min islandshäst och den är helt underbar - Ingen bomsadel har varit bred nog och de har glidit fram och åt sidorna! Första gången jag testade bomlös på min häst märkte jag en stor skillnad, hästen rörde sig lätt, mjukt & avslappnat och bjöd framåt - Och denna sadel ligger alldeles stilla på hästen! //Linda

*kl*

Har tittat runt lite efter en bomlös sadel att ha till unghästen när hon ska ridas in. Inte alltför dyr, om hon nu skulle hitta på något och inte alltför mystisk till utseendet. Tänkte sedan ett steg till och kom på att det vore ju bra om sadeln även kunde passa min ridhäst.

Båda kusarna är rejält breda över ryggen och har bred, normalhög manke. Den ena är av ålderskäl något mer svankig än den andra. Men på det hela taget ser dem ganska lika ut. Bredden är det dominerande.

Vad skulle kunna passa tror ni?

Knapplån.

Jag har tröttnat på min BF Cheyenne, får inget som helst stöd i den så jag sitter inte kvar helt enkelt. Rider i en Fitform och den känns betydligt stadigare.
Är Torsions sadlar stadigare än BF's? Hur är det med deras westernmodell, tycker den ser fin ut. Är den bra? Glider den mer i sidled än andra?
Vilken sadel rekommenderar ni? Ska helst finnas beg.

Tack för svar :) <- ohh va megasöt den smileyn har gått och blivit :D

Jag är rättså förtjust i min Barefoot London...

Ligger här på min breda haflingerpålla:
PC020003.jpg

Bettysmatte - är det en Grandeur vojlock du har under din London? Hur tjocka inlägg isf.?

Ja, det är en Grandeur-vojlock. Hur tjocka iläggen är kan jag inte svara på. Det var de som följde med sadeln som "standard". Skulle kunna mäta, men har inte sadeln hemma för tillfället! Kan ju se om jag kommer ihåg att göra det imorgon :).

Tack för svaret, Bettysmatte, då är det 6 mm inlägg för det är det som är standard i Grandeur vojlockar. Vad vacker sadeln är i den bruna färgen på den ljusa hästen...

Hmm, kanske blir investering i en sån i framtiden! :)

Eviga frågan för mig dock, vilken typ av sadel man ska investera i när jag väl har pengar. Bra att ha en godkänd för tävling om man skulle få för sig det någon gång (skulle knappast ha råd att köpa en till endast för det! min nuvarande borde iofs vara godkänd för tävling men är lite för bred i sitsen om jag tar bort hip-savern), schysst att ha en anpassad för ändamålet (rider ju mest AR nu) och då behöver man få lite stöd och bra balans...
Samtidigt schysst att ha en soffa att rida ut i, älskade min gamla Fitform! (dåtidens Barefoot) Men vad gör man då när man ska rida dressyr och behöver smalare säte + mer stöd, eller får för sig att hoppa?! :p

Nej usch, helst skulle man ha en sadelbudget på sisådär 50000:- så man har råd med några olika och ändå ha lite valfrihet! :angel:

vore kul att höra mer om den spanska bomlösa gärna lite tips på modeller om du har för framtida investeringar har just köpt en med västern stuk nu men senare kan en spansk bli intressant....:)

*Knapplån*

Lite frågor ang bomlös sadel.

Jag har en arab som jag ridit några ggr nu i bomlös sadel (Hööks) och han verkar trivas. Ägaren av hästen tyckte, de två minuter som hon satt på honom, att han verkade lättare att arbeta, han var mer villig liksom. Han har två utprovade bomsadlar som jag inte helt trivs i för övrigt.

Han är lite svankig i ryggen, men rätar sig lite vid ridning. Jag kan dock känna att jag ibland kanar bak lite i sadeln. Kan man stoppa i mer i padden, främst baktill, så att sadeln höjs? Eller blir trycket för hårt baktill då?

Hästen är ju inte jättelång i ryggen, men det är inte så att jag sitter på länden och rider med sadeln, dock är ju hela anläggningsytan längre på denna än på en engelsk sadel.
Jag har hört att det int egör så mkt om de mjuka varianterna av bomlösa sadlar blir lite långa. Stämmer det?

Har inga bilder nu men ska försöka införskaffa idag när jag är i stallet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 054
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
536
Senast: iNHALE
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 220
Senast: iNHALE
·
Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 463
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka