Sadellista BOMLÖS

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare FiaPiaLisa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 706
  • Visningar Visningar 229 152
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellista BOMLÖS

*kl*

har inte läst igenom tråden pga. tids bríst.
men bara en snabb fråga, jag har en bomlös
men pommeln är för smal...
finns det vidare pommel att köpa?
det ska då passa en häst som är 115 grader
över ryggen... provat utan och stoppat in annat.
men har upplevt att sadlen lagt sig på manken då..

*knapplån*

halloj alla!
funderar på om det finns en bomlös sadel som kan användas till allt :angel:
hoppning, dressyr, uteritter, distansritt, långritter (mycket packning).
UTAN att den glider på hästen.
nån som har nån idé?

jag har inte läst igenom hela tråden men har några frågor då jag inte alls har någon erfarenhet av bomlösa sadlar men har stora funderingar på att köpa!

jag har hört att bomlösa är bra för att dom inte "trycker o klämmer" på ryggen och att de passar alla.. dvs att dom formar sig men varför finns det isf olika storlekar? är det alltså samma "jobb och krångel" att hitta en bomlös som med en vanlig sadel?

hur är hööks bomlösa? ngn som testat den? jag rider inte min häst så mkt utan tömkör mest men dom gånger vi rider skulle jag gärna vilja ha bomlös.

Hööks bomlösa är ok till det priset MEN paden är katastrof- att köpa en dyrare är STARKT rekommenderat! Och den kommer du inte undan, bomlösa av denna modell måste användas med en bra avlastande pad.

rekommenderar dessutom att LÄSA HELA TRÅDEN - det står mycket nyttigt i den och så slipper vi skriva samma sak elva ggr om!

*kl*

Någon som sett, upplevt en ny variant av bomlöst. Soft saddles heter de och är uppbyggda endast av formskum?!? Hade lagt in ett inlägg om detta med länk, men tydlig gick det bort på ngt sätt. Så är det när man gör flera saker på en gång och nu orkar jag inte söka upp länken igen. :crazy:

Finns tydligen ett svenskt företag som har dem hos sig, men finns andra sidor på nätet med fler bilder. Själva sadeln ser urskön ut. Men jag hittade inga bra beskrivningar/bilder på undersidan. Tydligen ska ingen padd behövas. Och priset var inte jättedyrt.

vad rekomenderar du för padd till h**ks bomlösa sadel? kan man använda de som Torsion säljer?

*kl*

Fick hem min bomlösa FreeForm för några veckor sedan.
Jag fullständigt älskar den :love:

De andra bomlösa jag provat har känts som att grensla en flyttkartong, obekväma och breda,
plus att de känts vingliga och instabila. Jag gav nästan upp tanken på en bomlös.

Det uppbyggda sätet på FreeFormen gjorde en stor skillnad, den känns helt rätt att sitta i och stabil som en "vanlig" sadel.
Och jag kan använda den till båda kallblodstravarna, hel-lätt.
Flyttar sig inte en millimeter och jag får en mycket bättre sits.

Jag är nyförälskad och så glad :p

*knapplån*

Jag red i en bomlös från börjes innan, den billiga. Hade en Haf padd till med extra inlägg och ett schabrak från torsion att skifta med. Fungerade helt oki men riktigt nöjd var jag nog inte. Sålde sadeln och Haf padden i våras.

I veckan var jag på Horze och tog med mig deras bomlösa sadel hem för att prova. Gillade sadeln, var helt ok att sitta i men manken fick inte tillräckligt med fritt så jag lämnade tillbaks.

Var inne och kikade på internet och har nu beställt en Barefoot Cherokee som jag verkligen hoppas kan fungera bra. Annars vet jag inte vad jag tar mig till. Måste komma igång med ridningen ;).

Jag såg att det var en i tråden som har en cherokee och det fanns till och med bild på sadeln. Ingen mer som har något att säga om just den modellen?

Min arab är ju ganska rak i ryggen med en liten manke, inte mycket att skryta om. Ganska kort rygg och just nu ganska rund om magen. Jag valde storlek 2 eftersom min rumpa också måste få plats.

Ska bli spännande att få hem sadeln, får dock vänta månaden ut.

Passar inte barefoot så prova en annan typ av bomlös.
// Linda

Men jag tycker den borde passa men det är svårt. Sadeln från börjes låg helt ok på honom, något lång men inget som inte fungerade. Sadeln från Horze låg inte särskilt bra på honom alls.

Jag hoppas den här barefoot ligger bra på honom. Börjar bli jobbigt att jaga sadlar nu.

berätta gärna vad du tycker om Cherokee, har funderingar på sadel och tycker att den verkar trevlig.. :D

Hej där alla buke-människor!

Jag funderar på att köpa en Barefoot Cheyenne (vet ej riktigt hur det stavas) Dry-Tex, då jag har hört att de har lite mer mankfrihet.
Men tänkte kolla med er om ni tror den passar min häst.

Bild på ryggen:
http://www.pixbox.se/pic_show_id23400374.html

Vad tror ni? Blir jättetacksam för alla svar!

//Cicci

Har ingen erfarenhet av bomlösa sadlar, men prövade en torston på min arabtjej igår :) Hon verkade tycka om den, och den var jätteskön att sitta i. Men man fick inte stöd med benen när hästen hoppade iväg så det kändes som om benen skulle ha flaxat åt alla håll. Hoppade lite i den också men inget att rekommendera om du vill hoppa högre hinder. :D Hoppade 60 i den och det gick bra, men högre än det vill jag nog inte hoppa i den...

En bild på sadeln på min tjej!

En fråga till Er med erfarenhet utav cherokeen, vilken padd har Ni till just den modellen?

Jag har ett torsionschabrak med rejäla inlägg som jag hoppas kommer passa så länge. Tanken är att köpa en skitopadd längre fram.

Vilken padd är egentligen den allra bästa? Är det olika till olika modeller, tänker främst på barefoot modellerna. Är skiton överlägsen? Kan man ha den till olika modeller?

Jag är så spänd, får antagligen sadeln redan på fredag!

En fråga till Er med erfarenhet utav cherokeen, vilken padd har Ni till just den modellen?

Jag har ett torsionschabrak med rejäla inlägg som jag hoppas kommer passa så länge. Tanken är att köpa en skitopadd längre fram.

Vilken padd är egentligen den allra bästa? Är det olika till olika modeller, tänker främst på barefoot modellerna. Är skiton överlägsen? Kan man ha den till olika modeller?

Jag är så spänd, får antagligen sadeln redan på fredag!

Gud vad kul, du får uppdatera oss om hur den satt! Sen så får du jättegärna berätta om det är mycket mankfrihet på den (många har sagt det, hoppas på det):D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 062
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
536
Senast: iNHALE
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 221
Senast: iNHALE
·
Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 465
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Svårtransporterad häst
  • Dressyrsnack nummer 18