Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hon kommer självklart inte börja ridas förrän hon har satt ordentligt med muskler.
Kommer tömköra henne tills hon är normalmusklad.
Hennes dressyrsadel passar inte ändå.
Jaha, och då ska jag svara på en annons om en sadel som kanske kan passa min häst, sen köpa den och upptäcka att den inte passar?
Hon lär muskla ur den också och jag letar nåt hon kan växa i...
KL
Sen tycker jag nog de ska försöka ändra om soff kudde modellerna så de liknar mer vanliga sadlar framåt och under manken.
KL
nej alla hästar passar ju inte bomlös till, men fick jag välja mellan en dålig bomlös och en dålig bomsadel skulle jag ta den bomlösa. Anledningen är att studier kommit fram till att det är bommen i bomsadlar som skadar hästen. stoppningen på sadeln är inte den största faktoren då.Sen tycker jag nog de ska försöka ändra om soff kudde modellerna så de liknar mer vanliga sadlar framåt och under manken.
Hon kommer självklart inte börja ridas förrän hon har satt ordentligt med muskler.
Kommer tömköra henne tills hon är normalmusklad.
Hennes dressyrsadel passar inte ändå.
Jaha, och då ska jag svara på en annons om en sadel som kanske kan passa min häst, sen köpa den och upptäcka att den inte passar?
Hon lär muskla ur den också och jag letar nåt hon kan växa i...
skulle aldrig lägga en bomlös på en häst med hög manke och omusklad.
varför köper du inte en begagnad dressyr? såna som tex Kieffer brukar passa fullblodsbyggda hästar bra - går att få för en 5-6 tusen begagnat.
Det beror på vilken bomlös. En styv bomlös med rejäla paneler och bra tryckfördelning funkar minst lika bra som en bomsadel; manken går helt fri, trycket fördelas om inte över riktigt hela sadeln så över en stor del och dessutom följer sadeln hästens rygg när man rider, så att inga tillfälliga punkttryck uppstår, vilket det gör med en bomsadel oavsett hur väl den passar, eftersom hästens rygg ändrar form men sadeln inte följer med.
dessutom följer sadeln hästens rygg när man rider, så att inga tillfälliga punkttryck uppstår, vilket det gör med en bomsadel oavsett hur väl den passar, eftersom hästens rygg ändrar form men sadeln inte följer med.
Vi har provat (och ägt) ST Dressage (alla tre modellerna) och har nu en Trekker Master, men inget fungerade på fullblodet med mycket manke och klen revbensbåge.
Det finns inga garantier att någon sadel passar någon häst, det måste provas.