Sadellista BOMLÖS

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare FiaPiaLisa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 706
  • Visningar Visningar 229 152
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellista BOMLÖS

skulle aldrig lägga en bomlös på en häst med hög manke och omusklad.

varför köper du inte en begagnad dressyr? såna som tex Kieffer brukar passa fullblodsbyggda hästar bra - går att få för en 5-6 tusen begagnat.

Hon kommer självklart inte börja ridas förrän hon har satt ordentligt med muskler.
Kommer tömköra henne tills hon är normalmusklad.

Hennes dressyrsadel passar inte ändå.

Jaha, och då ska jag svara på en annons om en sadel som kanske kan passa min häst, sen köpa den och upptäcka att den inte passar?
Hon lär muskla ur den också och jag letar nåt hon kan växa i...

Hon kommer självklart inte börja ridas förrän hon har satt ordentligt med muskler.

Jaha, och då ska jag svara på en annons om en sadel som kanske kan passa min häst, sen köpa den och upptäcka att den inte passar?

vad menar du är skillnaden mellan att skaffa en bomlös du inte vet passar, och att köpa en begagnad och prova den? det finns sadelutprovare.

Den bomlösa djungeln är väl mindre?

Men nu har jag tagit ett snack med mamma, och jag sa rätt och slätt att jag vägrar rida i en sadel som inte passar.

Hon satte sig ner med mig och svarade på lite annonser för en stund sedan.
Bl.a en Stübben romanus (som kunde bytas mot en Stübben hopp - som jag har) och en Cliff Barnsby.

Är det rätt att jag letar efter samma bomvidd som jag har till hoppsadeln?(som passar perfa när hon är ordentligt musklad)

Ja sortimentet är väl mindre, men jag tycker det är en myt att en bomlös sadel "passar alla" så som de ofta marknadsförs som tyvärr, även en bomlös behöver passas in noga anser jag, och långtifrån alla ligger bra på alla hästar, så jag tror faktiskt skillnaden är marginell.

bra att du får hjälp av din mamma. bomvidden borde vara samma sålänge det är samma märke, inte annars, då skiljer det sig mycket mellan olika märken och deras vidder. Jag tycker även bomvidden kan behöva vara annorlunda mellan hopp/dressyr av samma märke, beroende på hur sadeln är byggd, det bästa är att få den utprovad.

Jag tycker inte heller att du ska köpa någon av soffkuddemodellerna till en häst med hög manke, det känns dömt att misslyckas.
Och de bomlösa som då återstår blir väl utanför din budget om du inte hittar någon typ Trekker Master begagnad.

KL

nej alla hästar passar ju inte bomlös till, men fick jag välja mellan en dålig bomlös och en dålig bomsadel skulle jag ta den bomlösa. Anledningen är att studier kommit fram till att det är bommen i bomsadlar som skadar hästen. stoppningen på sadeln är inte den största faktoren då.:crazy: Sen tycker jag nog de ska försöka ändra om soff kudde modellerna så de liknar mer vanliga sadlar framåt och under manken.

Senast ändrad:

KL

Sen tycker jag nog de ska försöka ändra om soff kudde modellerna så de liknar mer vanliga sadlar framåt och under manken.

Det finns ju andra modeller än soffmodeller. Välj en sådan istället.
Lite mer mankfrihet kan man få i en soffmodell (genom att dela dem fram) men jag tror inte det går att ändra om dem så de blir som "vanliga".
// Linda

KL

nej alla hästar passar ju inte bomlös till, men fick jag välja mellan en dålig bomlös och en dålig bomsadel skulle jag ta den bomlösa. Anledningen är att studier kommit fram till att det är bommen i bomsadlar som skadar hästen. stoppningen på sadeln är inte den största faktoren då.:crazy: Sen tycker jag nog de ska försöka ändra om soff kudde modellerna så de liknar mer vanliga sadlar framåt och under manken.

fast vem vill välja mellan 2 olika dåliga sadlar över huvud taget? :confused: bägge alternativen går lika bort för mig om de ligger dåligt. :cool:

KL
rent allmänt kan jag inte riktigt förstå att folk inte anlitar en sadelmakare som är legitimerad sadelutprovare när man letar sadel. Förstår inte ö.h.t att man chansar och köper sadlar utan att ha anlitat ngn kunnig, och hoppas att man själv ser om den ligger skapligt, eller att den passar skapligt. Vad jag lärt mig så finns det ca 17 olika faktorer som avgör om en sadel ligger bra eller ej på hästen. sånt kan man knappast själv avgöra riktigt bra, även om man kan grunderna. varför chansa? Det är inte värt pengarna för en ofta förhållandevis dyr sadel, även om den är begagnad, att chansa, för skadorna som en dåligt liggande sadel orsakar på hästen i längden, är LÅNGT mer kostsamma än kostnaden för att anlita professionell hjälp.

Senast ändrad:

ska hästen ha något att växa i (vilket verkar vara anledning till att du vill ha bomlöst?) kan du köpa en sadel som är lite "för stor", som en sadelmakare sen stoppar upp lite. (så gör min "mäster" åt en del..). när pållen musklats stoppar man om ingen (eller tar bort stoppning.).

Begagnade bomlösa?

KL

Jag frågade här för 1-2 år sedan om hur bra bomlösa sadlar står sig i längden, vilket skick man kan förvänta sig att en begagnad sadel är i om den har typ 3 år på nacken.

Då fick jag inte så många svar, så jag provar igen nu när det kanske finns fler sadlar som använts ett tag, och kanske även fler som köpt begagnat. :laugh:

Så, hur bra funkar det att köpa begagnat bomlöst?

Det jag främst är orolig över är att sadeln format sig alltför väl efter häst och ryttare, kanske t.o.m. blivit nedsutten och paneler måste bytas och liknande. Eller är det bra hållbarhet generellt?

Jag tänker främst på typen med stoppade paneler, "soffkuddemodeller" är jag nog inte så intresserad av ändå.

Det beror på vilken bomlös. En styv bomlös med rejäla paneler och bra tryckfördelning funkar minst lika bra som en bomsadel; manken går helt fri, trycket fördelas om inte över riktigt hela sadeln så över en stor del och dessutom följer sadeln hästens rygg när man rider, så att inga tillfälliga punkttryck uppstår, vilket det gör med en bomsadel oavsett hur väl den passar, eftersom hästens rygg ändrar form men sadeln inte följer med.

Däremot skulle jag aldrig lägga en soffkuddebomlös på en omusklad häst med hög manke. Och även bomlösa måste passa.

skulle aldrig lägga en bomlös på en häst med hög manke och omusklad.

varför köper du inte en begagnad dressyr? såna som tex Kieffer brukar passa fullblodsbyggda hästar bra - går att få för en 5-6 tusen begagnat.

Sv: Begagnade bomlösa?

Vet inte hur gammal min espaniola är, tror att den är ett drygt år eller mer. Köpte den begagnad av min ridlärare och den har hållt sig finfint! Lite märken på den ljusa sitsen men är inte säker på om det är skav eller smuts eller både ock. Inget man tänker på. Panelerna är jämntjocka och sadeln känns jämn.
Sen vet jag inte hur det är om den ridits av någon som snedbelastar väldigt mycket.. och denna sadeln har använts av olika hästar rätt mycket, så det kanske är annorlunda om den sitter på samma häst som ''nöter'' på samma ställe.

Men min har hållt sig bra :)

Sv: Begagnade bomlösa?

Duger det med min SS? Visserligen ingen "panelsadel" men ingen soffkudde. Det är ju en kvalitetssadel, inget billigt.
Köpte den 1999. Tävlar distans.
På stranden i Söndags
1225056060_resized.jpg

SSsida.jpg

Sliten på flärparna som skyddar benen från sadelgjords- samt stigläderfästena. Men för övrigt hel.
Har inte hört om någon SS som gått sönder. O då handlar det om distanssadlar som används en hel del.
// Linda

Nu vill jag veta vad ni tycker att jag och min ponny passar bäst med för bomlös sadel. För det får nog bli en sån nu då inget annat passar och jag tycker det är besvärligt att byta sadel jämt...
Ponnyn är en c-ponny, ganska lång rygg men ändå "ponnyrygg". Väldigt bred över manken och rygg, just därför vi inte hittar vanliga sadlar.
Jag har ganska liten rumpa XS-S och ganska långa ben.
Vi rider väldigt allround, men just nu är det mest uteritter och väldigt enkel dressyr. Men är också väldigt sugen på att prova på western. Hoppa gör vi väldigt sällan och då är det enstaka hinder på MAX 50cm.

Hade en bomlös förut, en Pffif, och den gillade jag inte. Den var bred att sitta i, gav konstig sitts och och en känsla av att jag satt "uppe på" hästen. dessutom gled den alltid runt så mycket. Så den är nu såld och jag vill inte ha en som är som den.

Vill helst inte gå över 6000:- i pris(absoluta max är 7000:-) kan tänka mig att köpa begagnat.

Tips?
Barefoot Cherooke? Ceyenne? London?
Freemax?
Masterback?

Vill inte att den ska vara allt för lång då han bara är en ponny...

Det beror på vilken bomlös. En styv bomlös med rejäla paneler och bra tryckfördelning funkar minst lika bra som en bomsadel; manken går helt fri, trycket fördelas om inte över riktigt hela sadeln så över en stor del och dessutom följer sadeln hästens rygg när man rider, så att inga tillfälliga punkttryck uppstår, vilket det gör med en bomsadel oavsett hur väl den passar, eftersom hästens rygg ändrar form men sadeln inte följer med.

Vi har provat (och ägt) ST Dressage (alla tre modellerna) och har nu en Trekker Master, men inget fungerade på fullblodet med mycket manke och klen revbensbåge.

Det finns inga garantier att någon sadel passar någon häst, det måste provas.

dessutom följer sadeln hästens rygg när man rider, så att inga tillfälliga punkttryck uppstår, vilket det gör med en bomsadel oavsett hur väl den passar, eftersom hästens rygg ändrar form men sadeln inte följer med.

vill bara påpeka att bommen i en bomsadel faktiskt följer hästens rygg till en viss gräns, den är inte helt stum (undantag; det finns ett/ett par märken som använder en bom i plast, som är helt stum. dessa flexar inte ett dugg, har jag fått veta..). passar sadeln riktigt bra så passar den också när hästen rör sig och ändrar ryggens form. när man provar kan man inte bara prova den från marken en gång och sen tro att den garanterat passar.
en riktigt väl passande bom-/bladsadel passar även när hästen rör sig..

Torsion borde inte vara nåt problem att hitta begagnat för under 7000kr. (men är väl ganska breda..?)
Star Trekk har (efter vad jag hört) bra bomlösa dressyrsadlar. (men kan nog kosta lite mer än 7000kr, men leta leta leta så kanske det finns!)

vet dock inte hurvida de kan/lär passa till din ponnys rygg..:p

Vi har provat (och ägt) ST Dressage (alla tre modellerna) och har nu en Trekker Master, men inget fungerade på fullblodet med mycket manke och klen revbensbåge.

Det finns inga garantier att någon sadel passar någon häst, det måste provas.

Ja, som jag skrev i samma inlägg måste även bomlösa sadlar passa.

Försök hitta en begagnad StarTrek av någon modell och testa. Tror de kostar runt 10 000 i nypris, men borde gå att hitta begagnat. (Gav 7000 för min espaniola begagnad). De har ett bra andrahandsvärde också om du köper men nte trivs utan vill sälja igen. Efter vad jag märkt iaf.
Startreken är som en ''vanlig'' sadel. Dvs den är inte så bred, den behöver ingen specialpadd, och espaniolan som jag testat har iaf förbättrat min sits otroligt mycket jämfört med de vanliga sadlar jag ridit i. Du får gärna komma hit och testa min om du har vägarna förbi och vill prova hur de känns.

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 064
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
536
Senast: iNHALE
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 222
Senast: iNHALE
·
Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 465
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka