Sadellista BOMLÖS

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare FiaPiaLisa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 706
  • Visningar Visningar 229 153
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellista BOMLÖS

Härligt att höra :laugh:
Älskar den redan *kikade på din bild* - precis en sådan är det :love:

Åh vad roligt!! Du har inga fler bilder när den ligger på din häst? Kanske lite ridbilder t.o.m? :)

Jag tycker det bästa är att där är paneler under samt att det verkligen ger frihet till manken :). Du kommer säkert bli supernöjd med din också :).

Tyvärr inga bilder när jag rider, sällan man har någon med sig. Men jag kan ta bilder när den ligger på pållen om Ni vill. Eftersom min arab har kort rygg och jag var tvungen att ha den större storleken så är den lite lång men det fungerar helt ok. Jag ska se om jag kan fota nu i veckan :).

Håller tummarna för det :laugh:
Kunde ha fått den om två veckor..men jag vill ju ha en svart :cool: :p Längtar längtar längtar...

Gärna bilder på sadeln till häst :bow:

*KL*

Vet någon om det är samma uppbyggnad undertill på gamla ST gaiter och gamla ST dressage? Är det likadana bossor, funkar samma koppjärn, är det samma passform?

/T

Ja, dessa sadelbekymmer... Har efter femtioelva sorger och bedrövelser som en del kanske vet köpt mig en Barefoot London med tillhörande pad. Har haft lite bekymmer även med den men inte alls så mycket som med tidigare sadlar. I vilket fall som helst har jag efter mycket testande hit och dit kommit underfund med att jag behöver beställa det mjuka framvalvet för extra känsliga alt breda hästar. Just nu har jag en hårt rullad handduk ist f framvalv och sadeln ligger som en smäck, dock kan jag fortfarande inte använda padden under. Har haft ett schabrak med neoprenpaddar men tyvärr har det börjat skava längst bak vid sömmen på schabraket (hästen har en kort rygg) så det är inget bra alternativ. Har faktiskt ridit ett par ggr utan något alls under sadeln och det har funkat kanonbra. Ska ju självklart i alla fall ha något under sadeln och funderar på ett renskinn. Enligt vad jag har hört är det tunnare än fårskinn och jättebra mot både häst och sadel. (Och även bra mot skav även om det nu inte är själva sadeln som skaver.) Vad tror ni? Och var hittar jag i så fall återförsäljare (helst till rimligt pris också)?

Tack för tipset! Har sökt på renskinn på hela Bukefalos men det fanns ju ett antal trådar med ordet med och har inte hunnit titta på alla än. Distansrittforumet har jag missat - ska kolla det omg.

Har också tittat på diverse ställen via Internet, bl a Kaupre, så det ska väl inte vara någon omöjlighet att få tag på ett skinn. Funderar bara på storlek och hantering av skinnet. Ungefär vilka mått har ett stort resp litet skinn? Någon som har koll? Ska det vara garvat eller ogarvat? Och övrig behandling för att inte släppa för mycket hår? Någon som vet ungefär hur tjockt ett renskinn är jämförelsevis med fårskinn?

(Det är tusen frågor det här, men det märker ni väl. :D)

Garvat. Ett torkat skinn är tydligen väldigt stelt, vad jag hört.

I found you på Distans :D

Found you too! :laugh:

Oj, nu har jag visst två trådar på gång om det här med renskinn. I vilket fall som helst... Har tagit ur inläggen i Skitopadden och ska testa dels att bara ha det under (är ju bättre än schabraket både i tjocklek och passform), dels att modifiera inläggen lite och se om jag kan få till det på något bra sätt. Är dock fortfarande nyfiken på renskinn men i så fall en tunnare variant (av sommarpälsen?), tror inte jag kan ha den tjockaste fällen. Men får prova mig fram och se vad som passar.

Läste också någonstans att det är bättre med fenders än med vanliga stigläder till vissa bomlösa sadlar. Har lite problem med sitsen speciellt när mitt sto blir lite studsigt och ivrigt och funderar på hur det skulle funka (och se ut, lite fåfäng är man allt) med fenders på en bomlös dressyr. Kanske inte ser klokt ut. (Och ja, jag vet att det är jag som måste träna mer på att få en bra sits men det behöver kanske inte utesluta att man testar lite olika utrustning för att få till det.) Någon som har testat?

Ska du bara ha renskinn under utan padd?
Då får du ju ingen kanal fri under ryggraden?
*funderar*

Huruvida du vill ha fenders eller vanliga stigläder på din bomlösa är upp till dig själv.
Jag har inte stött på bomlösa av dressyrmodell så om det fungerar vet jag inte.

Själv red jag igår med westernhuvudlag, tredelat bett, gummityglar, (i brunt) med martingal och dressyrsadel (i svart).

Jag skulle nog inte åka så till en dressyrträning dock.

Hur tror du att fendrar skulle göra din sits bättre?
Själv har jag haft problem med stolsits som blev bättre när jag skaffade min bomlösa (stigläderfästena längre bak) och nu när jag skaffade mig en passande dressyrsadel.

Jodå, det är fritt över ryggraden - tjocka paneler på sadeln. Tyvärr passar inte padden som jag köpte till sadeln fast det är en variant som är anpassad efter just den modellen. Har faktiskt ridit utan något alls under bara för att kolla och sadeln ligger helt perfekt (haft folk som kollat såklart). Vill inte rida helt utan något under så därför var jag inne på det här med renskinn.

Sadeln är lite för bred för mig (liten och med korta ben), knästöden hamnar inte på rätt ställe (har försökt modifiera utan att få till det) och det gör att i vissa lägen, framför allt då som sagt när tjejen är lite studsig och ivrig, hamnar skänklar fel och jag kommer i obalans. Någonstans läste jag att fenders är lite stadigare och kan hjälpa till att hålla skänklarna på rätt plats. Om det är så eller inte vet jag inte, tänkte därför kolla om det stämmer. Säkert ligger det mycket i att jag behöver jobba mer med min sits och balans men lite hjälp på vägen tackar man inte nej till.

Låter som en höjdarutrustning förresten! ;-) Helt i stil med vad man gör när man "bara" ska ut i skogen en sväng och tager vad man trivs bäst med. Bara att blanda och ge även om en del kanske skulle förfasa sig över hur det ser ut. Synd att du inte har bild på det hela. Kommer hädanefter inte att skämmas när jag kommer med mitt bruna träns och svarta sadel. (Mjukt, lagom slitet brunt träns som jag hellre använder än något av de två snyggare svarta men som inte är ingångna än. Men de blir nog bra också efter lite mer slitage.)

*KL*

Jag vet att det är SÅÅ vitt skiljda sadlar, men väljer just nu mellan en Star Trekk dressage (nya modellen) och en Torsion Light.

En ST har jag testat på pållen, han var väldigt nöjd. Dock låg den inte 100% still tredje gången jag provred. Därav valde jag att inte bestämma mig direkt (hade sadel på prov). Torsion har jag inte testat på den här hästen. Men hade en Torsion Endurance på min förra. Den sadeln trivdes jag väldigt bra med även om det blev lite brett. Därav fundering på Lighten som saknar kåpor och därigenom blir smalare. Man sitter liksom inte lika brett.

Hur skull ni ha gjort? Rider främst distans. Men rider även dressyr och hoppar. Har en hoppsadel också. (Nuvarande passar inte 100%, men är på jakt efter annan där med). Så bomsadel för hoppning tex kommer det bli hur som helst.

Men så är ju frågan, satsa på ST eller Torsion? Känns som fördel med ST

*Bra sits, i synnerhet för dressyr
*Behövs ingen special pad
*Har redan testat den på pållen
*Man kan byta järn i den
*Får tävla dressyr med den

Nackdelar ST

*Svårt för lättare sits vid distansträning?
*Kan behövas stoppas om såsmåningom.

Fördel Torsion Light

*Smidig, inga kåpor tex
*Man kan modifiera med pad för att få till exakt passform
*Bra att distansträna i
*Gissar att den är mjuk och skön att rida länge i, det var endurancen iaf

Nackdel Torsion Light

*Får ej tävla dressyr i den
*Behöver special pad
*Kan ev bli ostabil i "sidled"?

Så hur skulle ni gjort?

Nu går jag lite OT men...
Just den utrustningen har jag inte bild på men här har du från ett annat tillfälle.

Här är det dock ett engelskt träns med bettskivor och thidemantygel (i svart) som jag fäst i min förbygel (i brunt) och sedan har jag min bomlösa.
Under har jag ett renskinn som man kan ana i kanten på sadeln (pga att han just nu har lite skav i pälsen baktill).
Dessutom har jag bytt ut sitsen, vilket jag nämnt tidigare i tråden.

Och hur jag själv ser ut -med fleecehuva och gula travglasögon- är nästan ännu festligare.:D
Vissa dagar orkar jag inte bry mig helt enkelt.

Jag skulle ha satsat på ST:n, men jag har å andra sidan nemas problemas att stå bekvämt i dressyrsadel. Dressyrsadel eller inte dressyrsadel, det är nog en smaksak. Skulle du senare vilja byta upp dig eller så, är andra handsvärdet rätt bra på ST-sadlarna.

Har hört att Torsion Light kan bli lite instabil om man har en häst som bockar/slänger åt sidan, men det verkar vara en trevlig sadel. Dock skulle jag satsa på att köpa en beg. isf då ÅF i Sverige är lite knepig att få tag i (jag beställde en Light i November - när det var rea på ett par stycken - och har fortfarande inte sett röken av varken avbetalningskontrakt, sadel, pad eller fenders. Har hunnit avverka ännu en sadel och beställa en annan :cool:). Fenders rekomenderas för att få lite stöd för benen.

Senast ändrad:

Ja, inte lätt att veta vilken man ska satsa på. Har mailat svenska återförsäljaren av torsion, och fick kontakt direkt. Tråkigt som det blev för dig. Men satsar nog på att hitta begagnat i fall jag ska kolla efter en light.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
125
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 075
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
533
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
495
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Husky från USA, tips och råd m.m
  • FÅRtråden
  • Valp 2025