Sadellista BOMLÖS

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare FiaPiaLisa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 706
  • Visningar Visningar 229 154
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellista BOMLÖS

*ler* Min dam har emellanåt också åsikten att gräs är det viktigaste i heela vidaa världeeen... :D

Jag hade precis släppt in dem i en mindre hage med alldeles färskt gott gräs, så jag hade inte riktigt hjärta att låta henne stå helt uppbunden. Så hon stod bunden men tillräckligt löst för att kunna äta. Det fick jag igen senare för att jag försökte vara snäll... :p

Innan jag skriver något om vad JAG ser (och har för åsikter), så skulle det vara intressant med era synpunkter.

1Uppifrnsnettframvalv.jpg

4snettframvalvvisarmttmedlinjalbst.jpg

7framvalvuppifrn.jpg

9framvalvbakifrn.jpg

93linjersomvisarojmntsytt.jpg

nu kommer jag med en massa bilder igen :angel:

Denna lilla ridtur som varade i 10-15 minuter så hade jag paden jag använder under min Knights Bareback. Sadeln kom upp en bra bit, låg långt ifrån manke. Men däremot något i framvikt, så ifall jag behåller sadeln måste jag köpa en bra pad som lyfter fram. Sadeln kändes inte sned alls, men jag har skickat lite frågor till försäljaren ang att den ser lite dumt sydd ut i framvalv. Annars så tyckte jag om att rida i den. Nu var ju inte hästen på bästa humöret, men de få sekunder hon skärpte sig så gillade jag absolut sadeln.

Vad kan ni se på bilderna, skulle jag ha sadlat ÄNNU längre bak??
Bilderna är från efter ridturen

5-1.jpg

1-1.jpg

2-1.jpg

3.jpg

4-1.jpg

Den här gången äter hon INTE iallafall :D

Det är lite svårare att se på dessa bilder än de tidigare, men om jag ser "rätt" så ser det ut som du hittat ett bra läge för sadeln denna gång.

Vad gäller sneda sömmar och dyl. på sadelbilderna så är det svårt att säga om de inverkar på sadelns funktion och hållbarhet. Har liknande skavanker på min, men där verkar grundkonstruktionen rak, medan påsydda detaljer har hamnat på sniskan.

Kl
Idag provred jag sadeln. Jag hade för detta tillfälle införhandlat en kortare sadelgjord, men jag fick den inte helt tight trots detta. En av de andra i stallet sa att jag kunde låna hennes, men jag tackade nej. Ska bara skritta lite och känna på sadeln.

Min lilla unghäst var dock väldigt pigg idag eller om det berodde på sadeln? Hon travade och vi skulle svänga åt hö men hon drog åt vä. Jag fick för mycket tyngd i hö. stigbygel. Vips, så åkte sadeln runt och jag hamnade på backen. Någon gång skall man väl ramla av, men detta var bara klantigt gjort.

Med ordentligt spänd (lånad) gjord och lite kortare stigläder (därav knepig sits, men säkrare) prövade vi igen.

Då hon var väldigt okoncentrerad idag är det svårt att säga hur hon gillade sadeln, men jag märkte att hon kände hjälperna väldigt bra i alla fall. Storleken var också bra. Tyckte sadeln låg lite i bakvikt innan jag satt upp, men den kändes bra att rida i. Får testa igen!

DSCN2197.jpg

DSCN2196.jpg

DSCN2205.jpg

Jag fick gelpaden igår. Endast några mm tjock.

Ringde idag till b*rjes och frågade om man verkligen kunde rida i den så. Hon var inte 100 men trodde att det var allt som skulle vara till.
Men kanal för ryggraden då? frågade jag.
Hon trodde inte det behövdes till den modellen.

Sen ringde jag F*rjestans rid och trav.
Hon sa att möjligen att ett barn kunde rida i den så, men knappast en vuxen för hästens skull.

Så nu åker den tillbaka :(

Helt sanslöst:mad: det jag stör mej mest på är att det inte står på sidan hur tjock den är, då hade man ju inte behövt betala frakten fram och tillbaka i onödan.
Att det inte skulle behövas någon kanal till just den modellen var ju ett bra svar:confused: man kanske bara ska ha den till ryggradslösa hästar:angel:
Tänk, undrar hur många hästar som faktiskt går omkring med den sadeln utan någon kanal?!
Så dåliga svar får man ju inte ens ge.
Jag trodde att sådan okunnighet var borta hos åf nu, jag minns ju vad det stod om "soffkuddsadeln" när den kom, "mjuk mot hästen med stor anläggningsyta som skonar hästens rygg från tryck":grin:
Fast det är klart, då hette det att den passar alla hästar också:angel:

Får ta bättre kort imorgon :)

Kul att du också hunnit prova sadeln!
Vad är det för detaljer som är sneda hos dig? Tycker det är lite konstigt att så mycket är felsytt på dessa sadlar . Förhoppningsvis är grundkonstruktionen rak.. Men ändå. Jag har inte fått något svar från ÅF ännu.

:rofl: taskigt att ramla av vid provridning av sadeln, jag hoppas att du inte gjorde illa dig!
Men jättebra om hästen verkade gilla sadeln!

D-ringarna fram, sitter i olika höjd. Läderremsan som täcker mittensömmen sitter snett, både fram och bak. De är ju påsydda efteråt, så de kan knappast ha någon inverkan på sadelns funktion.

DSC00436-1.jpg

DSC00435-1.jpg

Jag slog mig inte så farligt, men har inte ramlat av sedan jag var 14 och är nu 37, så visst var det en upplevelse:D Glad att benstommen verkar stark i alla fall.

Svårt att säga hur Vilda gillade sadeln, om det var den som fick henne att ila iväg som en skållad råtta eller om det var för att det var mycket liv och rörelse i stallet och paddocken denna dag? Unghästar är ett kapitel för sig.

Helt sanslöst:mad: det jag stör mej mest på är att det inte står på sidan hur tjock den är, då hade man ju inte behövt betala frakten fram och tillbaka i onödan.
Att det inte skulle behövas någon kanal till just den modellen var ju ett bra svar:confused: man kanske bara ska ha den till ryggradslösa hästar:angel:
Tänk, undrar hur många hästar som faktiskt går omkring med den sadeln utan någon kanal?!
Så dåliga svar får man ju inte ens ge.
Jag trodde att sådan okunnighet var borta hos åf nu, jag minns ju vad det stod om "soffkuddsadeln" när den kom, "mjuk mot hästen med stor anläggningsyta som skonar hästens rygg från tryck":grin:
Fast det är klart, då hette det att den passar alla hästar också:angel:

Men precis!

Det hon på B*jes sa var att -"vi har inte fått tillbaka några iaf , Du kan ju prova och se hur det verkar. Paden är ju till för sadeln och då borde det ju funka"
verkar ju jättesmart att testa ett halvår och sen se om hästen har ont eller inte.
Det säger ju inte så mkt att ingen klagat. Antingen har väl folk mekat med extra padar eller så finns det ett antal hästar med ryggont.

Nu betalade jag först frakt för paden, sen frakt för gelepaden, sen 89 kr för att skicka tillbaka skiten :(

Bomsadel eller bomlöst - behöver man padda för att sadeln ska passa (när det gäller en sadel som är byggd för att fungera UTAN padd) så har man ett passformsproblem och bör söka efter en sadel som passar.

Jag tycker inte det är någon ursäkt att sadeln är bomlös så länge det är en modell med bossor, passar den inte så passar den inte. Vissa tillfälliga problem kan kanske paddas bort en kort period (i och ur form efter bete etc) men bara om man är säker på att sadeln i sin egentliga utformning är välsittande och -balanserad på hästen.

Men precis!

Det hon på B*jes sa var att -"vi har inte fått tillbaka några iaf , Du kan ju prova och se hur det verkar. Paden är ju till för sadeln och då borde det ju funka"
verkar ju jättesmart att testa ett halvår och sen se om hästen har ont eller inte.
Det säger ju inte så mkt att ingen klagat. Antingen har väl folk mekat med extra padar eller så finns det ett antal hästar med ryggont.

Nu betalade jag först frakt för paden, sen frakt för gelepaden, sen 89 kr för att skicka tillbaka skiten :(

:crazy:Du är ju snart uppe i samma summa som hafpaden:crazy:
Smart och säga att du ska prova, de behöver ju inte betala veterinären:mad:
Att folk inte har klagat kanske beror på att de tycker att det är skitsamma och paddar mer, jag hoppas iallafall det.
Det vore intressant att tala med tillverkaren hur de egentligen har tänkt sig, tänk om de menar att den gelpaden bara ska vara antiglid, för den är ju likadan som en antiglid fast delad:confused:

Jag har experimenterat lite till med min pad, jag insåg att jag faktiskt inte behöver ha 3 lager neopren + gelepaden, det räcker med två lager neopren och gelen.
Jag tyckte nämligen att sadeln satt sämre när jag hade lagt i neoprenet, den liksom balanserade uppepå ryggen.
(Innan var det ju ullpad+gele)
Så jag använde dottern, min ständiga hjälp med alla experiment:D så att jag kunde titta hur det egentligen blev.
På min häst´s runda (läs platta) rygg så blev det faktiskt balansering med så tjock padding, det blev som takformade bossor, men med en mindre neopren så hamnade den rätt igen.
Det kan ju bero på att det blir så trångt i fickorna också, att det är därför det blev takformat.
Jag trodde inte att det kunde bli så stor skillnad, neoprenet är ju bara runt 8 mm tjock.
Så nu är det två lager neopren och gelepaden så det blir ca 2.5 cm tjock (hög) kanal när jag sitter i sadeln och med tyngd i stigbyglarna. (Svårt att mäta exakt på trolldeg:o)

Bomsadel eller bomlöst - behöver man padda för att sadeln ska passa (när det gäller en sadel som är byggd för att fungera UTAN padd) så har man ett passformsproblem och bör söka efter en sadel som passar.

Jag tycker inte det är någon ursäkt att sadeln är bomlös så länge det är en modell med bossor, passar den inte så passar den inte. Vissa tillfälliga problem kan kanske paddas bort en kort period (i och ur form efter bete etc) men bara om man är säker på att sadeln i sin egentliga utformning är välsittande och -balanserad på hästen.

Min tanke är ifall jag kan padda upp tills jag lyckats få ett jobb. Har precis gått klart en utbildning som hade garanterat jobb om inte lågkonjunkturen slagit till. Har visserligen sommarjobb men därefter står jag arbetslös.
Jag har INTE möjlighet att köpa en sadel för 15000 papp just nu. Så det hade ju varit perfekt om jag kunnat använda MB´n tills min ekonomi står stadig och stabil. Jag vill gärna ha en dressyrsadel, och blev så glad när jag hittade en bomlös dressyrsadel jag trodde skulle bli bra, i rätt prisklass, men det kanske är för egoistiskt i nuläget...

Intressant att du skriver det, jag pratade med en säljare från en av de "större" bomlössadel affärerna och hon ansåg att man skulle ha pad under även om det var fasta bossor:confused:
Detta gällde om hästen inte hade riktiga limpmuskler på ryggen för först då kunde man rida utan pad.
Jag tyckte att det var konstigt för det är ju som att säga att man måste ha pad under en bomsadel med.
Bossorna/panelerna ska ju fördela trycket, det är ju därför de finns där.

Hon menade att om en bomlössadel inte låg bra så var det en pad man behövde.

Jag kände att det var så oseriöst att jag inte köpte därifrån, hon menade också att med min häst´s rygg så kunde jag aldrig hitta en bomsadel som passade och det utan att ha sett hästen:confused:

Svarar på mitt eget inlägg, då jag funderat lite idag.

Sadeln låg i bakvikt som sagt, tycker det syns på bilderna också. Före jag satt upp så glappade panelerna mitt under sadeln, men låg an fram och bak. Funderar nu på om bakvikten gjorde att det tryckte så mycket bakifrån och hästen därför sprang så mycket? Jag får testa att flytta panelerna lite( de är helt raka och lika höga hela vägen) och kanske testa att sadla längre bak? Mottager gärna tips:)

Om du använder en jämn padd och sadeln hamnar i bakvikt hade jag tolkat det som att sadelns form inte passar hästen. Såvida inte hästen ska muskla sig vansinnigt ojämnt, men det är ju i så fall oextremt ovanligt för den sa i så fall muskla sig mer bak än fram, något jag inte tror jag sett någon gång. Det är ju oftast mer runt manken som fattas än där bak.

Tack för svaret!
Det knepiga är att då jag mätt ut för den vanliga sadeln med bom så var det en med bred bomvidd och anpassad till låg manke och inte så svängd som passade. Hon har inte så markerad manke så det var därför försäljaren rekommenderade dessa paneler. Eftersom det inte är en hel pad utan lösa paneler, så får jag kanske testa att bredda kanalen fram för att få ned sadeln där och på mitten? Sadeln i sig bör ju vara ganska formbar då den är bomlös. Kanske formar sig både sadel och paneler efter hand om man får till det något bättre.

Kanske någon som har en sadel med flyttbara paneler som har något hett tips?

Hmm alltås jag tycker ärligt talat att den ser ganksa sned ut tyvärr. (har inte kollat inte vad nån annan skrivit än för tänkte att det är mer intressant att inte bli påverkad haha

Dock vet jag jag inte om det gör nån jätte funktionell skilland när det är bomlöst, eftersom i vissa fall går det ju att abra jämna ut genom anvnädning, MEN det beror ju också på vad som är snett, och just detta skulle jag personligen lämna tillbaka och inte vilja rida i efterosm det ser ut att vara "funktionella delar" snarareän bara sömmar/ estetiska fel.

Trist, hoppas det löser sig för flrutom det så ser dom ju ganska trevliga ut dom sadlarna (från det lilla jag sett på bild, och då har det inte varit sånna här ingående bra bilder så nu börjar jag undra)

Lycka till!

(själv satsar jag på att spara massa pengar och ha råd med en Sensation G3, eller kanske en fhoenix vouge, kan itne jhelt bestämma mig men tycker båda verkar väldigt bra)

Ja du ska veta att jag suttit och granskat och grunnat över den här sadeln. Har inte riktigt bestämt mig ännu...

Men jag tror inte att den är sned, men däremot väldigt konstigt sydd fram vid framvalvet :crazy:
Det är det jag funderar över, om den här syningen kommer påverka funktionen, eller om det är estetiskt. Nu fick jag den här sadeln rätt billigt, och ifall det bara är estetiskt så kommer jag behålla den.. Tills jag fått jobb och kan köpa en ännu bättre.
Funderar på om en mattes correctionpad skulle kunna få upp sadeln ngt vid manken.

Ska lägga den på andra hästen idag, fastän han är totalt omusklad så har han ändå mer muskler vid manken än stoet jag provat sadeln på hittills, förhoppningsvis slipper jag padda upp på honom.

Alla pengar jag så fint hade sparat till hästarna försvann i våras då valacken åkte på både virus i struplocket som gjorde andningen svår, och senare fång. Det är bara att börja spara igen :)

Hmmm jag har flyttbara...men också fasta framvalv som jag kan byta (star ttrekk espaniola). Jag behöver flytta panelerna någon gång per år till min lilla dam. Och det som behövs är just att jag gör bredare kanal den främsta hälften av sadeln. När jag tittar på dina ridbilder syns det mej som om du skulle tjäna på att flytta bak sadeln. Du kan också laborera med att flytta panelerna någon cm bakåt tror jag. Springiga blir de väl gärna om något trycker ner i synnerhet där bak....

Rent allmänt så är det väl knappast något vidare rykte man skapar sig som sadelmakare om man inte kan sy en sadel symmetriskt och jämt även om det "bara" skulle vara på utsidan, en sådan snickare tex skulle jag INTE lämna något jobb åt på mitt hus.... jag skulle likosm inte lita på att det var BRA gjort inuti om det var illa gjort utanpå.....

Vad har de här sadlarna i framvalvet egentligen? Ska de bara bredda sig genom tryck för olika ryggar eller har de ngt framvalv?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
134
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 090
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
533
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
502
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka