Sadellista BOMLÖS

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare FiaPiaLisa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 706
  • Visningar Visningar 229 153
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellista BOMLÖS

Nu har jag inte haft min så länge så jag vet inte säkert om den formar sig mer permanent sen. Men som det är nu så formar den sig efter att man ridit i den ett tag och sadeln blivit uppvärmd. Den går sedan tillbaka till originalform när den bara hänger på sadelhängaren.

Jag har ridit i Torsion bomlös tidigare och jag kan säga att Sensation är ingenting som den vad gäller bredd på sits. Jag upplevde inte alls min Sensation som bred, annat än i den meningen att den kändes skön och stabil bakom mig (lite som en westernsadel). Jag har ärligt talat inget dåligt att säga om min Sensation. Den är urskön att rida i, inte för bred och inte instabil (trots att jag oftast glömmer att efterdra gjorden). Den är lätt att slappna av i också.

Det låter ju underbart.

Jag har nu en Masterback men jag känner mig inte helt nöjd med hur den får mig att sitta. Jag sitter för ostadigt tror jag. Inte ostadigt som i att nu ramlar jag av utan själva känslan att det inte finns något där som hjälper mig att sitta rätt. Jag har dessutom dåliga knän och höfter och sitter jag inte rätt så får jag ont och det får jag ibland... Sen vill jag ju helst "sitta fast" så att säga, och med stora knästöd :d

Ni alla som har en Sensation, vad har ni för sadelpadd under?
Någon som har Heather Moffet interpad?

Jag har interpaden. Funderar dock på att köpa en vanlig med Skitoinlägg också bara för att variera mig.

Min Sensation har inte direkt stora knästöd (snarare inga alls) men jag har inte upplevt något problem med det iom att stigläderlösningen ger tillräcklig stadga åt skänklarna.

Jag har precis fått min Sensation och har hunnit rida i den två gånger.
Jag har haft en Globus Clic innan och Sensationen är lika "smal" som den.
Känns inte alls bred att sitta i. Jag var också rädd för det efter som min häst är så bred, men det var ingen fara alls. Den sitter också stadigt trots att hästen studsade runt lite i dag. Vi har interpadden. Det som är lite synd är att det inte finns några tillräckligt långa schabrak...:(
Bifogar en bild från idag. Där har jag precis suttit upp.
Sådanahär närbilder på ens bakdel gör ju att man inser att man behöver gå ner en 5-10kg, men jag bjuder på det :)

Nu fick jag en smart lösning på hur jag ska fästa schabraket så att längden ska räcka till från ÅF. Så nu löste det sig med!

Hon skickade det tipset till mig också. Fungerar perfekt. Vad gäller långa schabrak... Jag upptäckte att mitt slitna gamla Showmaster dressyrschabrak faktiskt var långt nog. Så får kolla upp fler av det märket. De är ju heller inte så dyra så det vore ju guld egentligen :)

Vad tyckte du om att rida i sadeln då?

Igår hade jag ett hål för långa läder så då kändes det bedrövligt!
Idag var det som att rida en ferrari. Kanske inte riktigt men du fattar vad jag menar.
Den är ju inte alls som andra bomlösa jag testat. Väldigt mjuk och skön och absolut inte bred att sitta i. Men får riktigt bra stöd.
Sedan krävs det nog ett par timmar till för att jag ska vänja mig vid den nya hästen jag fick....hum:o

Jag vet hur det är. Jag försöker fortfarande vänja mig vid känslan av att faktiskt ha en aktiv rygg under mig när jag rider.

Mmm! den känslan minns jag såååå väl när jag började med bomlöst!

Jag vill ju helst ha en vouge och en sensation... får väl se vad ekonomin säger i framtiden... blir jag av med lite sadlar här hemma så blir det nog en sensation oxå...

Jag kommer föresten hämta ut Vougen iaf... tror jag....:p

Jo, det är en så fantastiskt känsla. Jag minns att jag hade samma känsla i början när jag hade min Torsion, hästen tog ut steget bättre och man KÄNDE verkligen hur han jobbade. Att sitsen sen blev på tok för bred att faktiskt jobba någon ordentlig dressyr i för min egen del var ju en sorglig missräkning. Men min Sensation blir bara skönare och skönare så den lär nog stanna hos mig ett bra tag till :p

Hoppas du blir nöjd med Voguen. Efter allt strul du din stackare fått gå igenom. Är så jobbigt med begagnatmarknaden nuförtiden, tycker jag. Alltid ska det bli ngt strul. Jag minns på den gamla goda tiden då jag helt enkelt bar min till salu-sadel till pendeltåget med ett grimskaft runt och mötte köparen på perrongen :D

Jag fasar för hur det ska bli om jag någonsin får sålt min dressyrsadel och köparen inte bor här i Umeå...

Senast ändrad:

Man trär upp schabrakstropparna in under fliken i sitsen. Den som täcker ebarsen. Vad heter de nu???
Iallafall så fäster kardborren i det matriellet så då beöver man inte trä sadelgjordstropparna igenom fästena på schabraket. Det gör att man kan dra tillbaka schabraket lite. På min bild syns det ju att det finns ganska mycket att ta av i fram. Hoppas du fattade vad jag menade.

Hihi jo fast jag har i nuläget två hästar och ett sjukt litet barn hemma, plus all snö, och inget körkort...så...dessvärre går det inte :( (fick itne ens träffa pållarna på 2 hela dagar!!)

Ja jag har iaf full förståelse att du inte kan komma o fota :D

Pselma var spänd som en fiolsträng ungefär, så ridmässigt gick ridturen sisodär, men sadeln låg där den skulle, störde inte pälsen på något sätt, vilket är första gången på denna damen kan jag lova!

Jag hade jätte svårt att sitta ner i traven, men jag gissar på att det beror på att hon var så pass spänd, inte jätte konstigt igentligen, hon har ju stått en del nu, och med sisodär 50-70 cm snö i hagen så springer de väl typ ingenting där = gör inte av med en gnutta energi!

Men ni ska se vad vägvinnande hon har blivit med denna snö! Hon hade jämt 9 or på steget innan, och det är helt klart bättre nu :D högt ovan mark och lååååånga kliv!

Mkt lättare att göra flyttningar samt få rätt galopp i denna sadel :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
130
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 081
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
533
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
499
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vab eller inte
  • Hjälp
  • Vad gör vi? Del CCXII

Hund, Katt, Andra Djur