Sadellista BOMLÖS

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare FiaPiaLisa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 706
  • Visningar Visningar 229 153
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellista BOMLÖS

:bow:Hästen som sadeln ska vara till har en lite och bred manke och ryggen är platt och för tillfället lite dåligt musklad, sadel läget är inte så långt ca 50 cm.

Så en pfiff är ute slutet i så fall, om man sitter bredare i dom sadlarna, då hästen är ca 120 grader bred. De är tillräckligt brett de :p

Men är en hidalgo sadel verkar ju intressant. Tycker den typen av sadlar verkar bra då det är paneler under till :)
Har ev en sådan typ av sadel på g :laugh:

Tack för alla åsikter och tips :bow:
Är så lätt att bli vilsen i sadel djungeln :p:o

Är det någon som vet om man kan beställa Star Trekks sadlar utomlands? Någon som har gjort det? Blir det billigare än att köpa från återförsäljare i Sverige?

kolla på ebay .de där finns det rätt mycket star trekk ingen koll på priset dock.

Det beror nog mycket på valutan.
Jag kollade t ex i storbritannien och där var priserna ganska exakt samma trots att pundet var lågt då. Möjligt att det kanske är billigare i tyskland, särskilt om man passar på när Euron är låg! :p

Det beror nog mycket på valutan.
Jag kollade t ex i storbritannien och där var priserna ganska exakt samma trots att pundet var lågt då. Möjligt att det kanske är billigare i tyskland, särskilt om man passar på när Euron är låg! :p

Eftersom det är en tysktillverkad (eller är det österrike?) sadel så är det nog främst när euron är låg det går att komma ner lie i pris.

Jag skulle dock inte köpa en star trekk utomlands eftersom de haft en hel del problem med att sy raka sömmar... och det är jobbigare att behöva ha med en utländsk återförsäljare att göra om man måste reklammera och skicka tillbaka.

Ner i sadelträsket igen :crazy:

Min sportsaddle funkar inte på Pselma längre, så jag har bestämt mig för att sälja den!

Men då till problemet... jag behöver ju då en sadel att rida distans i. Gärna en kort sadel, där man får en bra och korrekt sits. Det ska vara lätt att stå upp i den, eftersom man kanske gör det i några timmar i distans. (bra stöd med andra ord)
Jag vill att sadeln ska ha smal midja.

Rider nu hästen i en Phoenix vouge, och det funkar super, men jag tror inte riktigt på den som distanssadel.

In med era tips!

Har testat Sensation ride G4 och Hööks bruna. Båda var väldigt mjuka och sköna i säte, men gjorde att mina ben/ lår pekade rakt ut, gick inte att rida i alls för min del.
Sensation ride passar hästar med LÅG manke, tyckte INTE den låg bra på min med ganska normal manke och svankig kort rygg.
Rider nu med barbackapad (horsedream) - kanon bra alternativ (om man kan vara utan stigbyglar)!!

kl

Testat en torsion trekking (tror det är den modellen) idag på min kuse. Helt ok sadel faktiskt fast jag saknar stöd för underskänklarna men antar att det är en vanesak.

När jag kom tillbaka såg jag att sadeln har glidit fram en bit, precis som smala bomsadlar (eller dom flesta sadlar för den delen) gör på honom. Kan man justera det på något vis?
Andra paddar?

Har ju en bygel av trä som framvalv, varför?
Finns det olika storlekar i dom bågarna?
Kan man ta bort den?

Man kan ta ur framvalvet!

Jag har en dressyr/distans hemma som jag iaf upplever har lite mer stöd, den är till salu :D

Varför finns det framvalvet på sadeln? För hästar med mer manke eller?

Är helt novis på det här med bomlöst men eftersom det är ett hel-te att hitta sadel till kusen så tänkte jag testa bomlöst. Nu visade det sig att den här också åkte fram på honom. Han har inte mycket till manke och lite speciellt rörelsemönster så det inbjuder väl sadlarna till att åka fram.

På min runda häst där alla sadlar åkte fram eller i sidled, bomsadel som bomlöst så fungerade en Sensation ride. Är verkligen jätte nöjd med den sadeln och kan varmt rekommendera dig att pröva en sådan! Den är kanske inte lösningen för alla men för oss har den den varit lösningen på alla problem. Dessutom är återförsäljaren jätte trevlig och delar med sig av sin erfarenhet.
Bor du i närheten så kan du få pröva min. Skicka ett PM.

Framvalvet på Torsion uppfattade jag som att det skulle vara för att ge mer stöd åt sadeln. Jag hade en Trekking tidigare men kände att den blev för bred på min kallblodstravare. det var svårt att slappna av i sitsen och jag fick ont i ljumskarna.

Man kan, som Kimmis säger, ta ut framvalvet på Torsion. Det blev för smalt för min häst efter ett tag och jag funderade på att byta ut det mot hårdare typ av skumgummi. Men i slutänden sålda jag hela sadeln. den funkade inte för mig att rida dressyr i pga att den var så bred och platt i sitsen. Och sen satt den inte särskilt bra på hästen utan gled oavsett hur jag drog sadelgjorden osv.

Jag har en Sensation G3 på honom nu och den funkar mkt bättre. Den känns stabil även fast jag alltid glömmer att efterdra sadelgjorden och känns inte alls lika bred som Torsion. Men det beror ju lite på vad man har för typ av häst också. Iom att min är bred av naturen så behöver jag en mer uppbyggd sits i min sadel för att komma åt honom med skänklarna utan att höfterna och ljumskarna inte ska låsa sig.

Vilken sensation ride har du?

Var inne och kollade deras hemsida och det fanns ju en hel del att välja på. En kompis ska sälja sin G4 men om man läser vad den ska passa för hästar så tror jag inte den passar min. Enligt beskrivningen så ska den passa hästar som är "höga" fram och det är inte min. G3 ska passa hästar med svängd rygg och min häst blir ganska rak när man rider.

*Suck, suck, suck*

Framvalvet på Torsion uppfattade jag som att det skulle vara för att ge mer stöd åt sadeln. Jag hade en Trekking tidigare men kände att den blev för bred på min kallblodstravare. det var svårt att slappna av i sitsen och jag fick ont i ljumskarna.

Man kan, som Kimmis säger, ta ut framvalvet på Torsion. Det blev för smalt för min häst efter ett tag och jag funderade på att byta ut det mot hårdare typ av skumgummi. Men i slutänden sålda jag hela sadeln. den funkade inte för mig att rida dressyr i pga att den var så bred och platt i sitsen. Och sen satt den inte särskilt bra på hästen utan gled oavsett hur jag drog sadelgjorden osv.

Jag har en Sensation G3 på honom nu och den funkar mkt bättre. Den känns stabil även fast jag alltid glömmer att efterdra sadelgjorden och känns inte alls lika bred som Torsion. Men det beror ju lite på vad man har för typ av häst också. Iom att min är bred av naturen så behöver jag en mer uppbyggd sits i min sadel för att komma åt honom med skänklarna utan att höfterna och ljumskarna inte ska låsa sig.

Hurdan rygg har din häst när den rids? Rak eller svängd?

Läste om G3 och den ska passa hästar som är överbyggda med svängd rygg. Min häst är lite överbyggd men blir ganska rak när han arbetar.

Testade Torsionen i går igen och drog då ett kritstreck bakom sadeln när jag sadlat för att kolla hur mycket den åker fram under ridturen. Mellan 2-3 cm åkte den fram och jag kände att han tog kortare steg med frambenen också i slutet av ridturen. Ligger väl antagligen och bromsar bogbladen när den åker fram. Är väl bara att inse att den sadeln inte heller passar min häst.

Uppskattningsvis har jag nog testat minst 55 sadlar på kusen på 2 år......:crazy: Blir man knäpp eller?

Hurdan rygg har din häst när den rids? Rak eller svängd?

Läste om G3 och den ska passa hästar som är överbyggda med svängd rygg. Min häst är lite överbyggd men blir ganska rak när han arbetar.

Testade Torsionen i går igen och drog då ett kritstreck bakom sadeln när jag sadlat för att kolla hur mycket den åker fram under ridturen. Mellan 2-3 cm åkte den fram och jag kände att han tog kortare steg med frambenen också i slutet av ridturen. Ligger väl antagligen och bromsar bogbladen när den åker fram. Är väl bara att inse att den sadeln inte heller passar min häst.

Uppskattningsvis har jag nog testat minst 55 sadlar på kusen på 2 år......:crazy: Blir man knäpp eller?

Jag har en trekker master :love: till mina två hästar. En med ganska rak lite takformad rygg, samt den andra hästen lite överbyggd lite svängd och rund rygg. Jag är supernöjd!

Måste höra med dig, vilken storlek har du på valvet, är det version I eller II av sadeln? Svart eller brun? (har ju själv I i svart)

Barret:
Antar att det är din häst som Softsaddels skickade bilder på. Hon menade att kan man hitta sadel som passar din häst så ska det inte vara några problem med min.

Har nu lånat hem en G4 som jag ska testa.

Min häst har väldigt kort och svängd rygg och är för tillfället i så dålig form att vi fortfarande har långt kvar till att han ska orka bära sig och jobba i en stabil och korrekt form.

Jo, man blir tokig. Jag har tappat räkningen på alla sadlar jag haft och som jag provat på min häst. Det är himla sjå men när man väl hittar sadeln med stort S så är det värt det.

Min häst har slutat rusa i traven, är mycket lugnare och mer lyhörd nu när han har en sadel som sitter bra på honom. Det är så skönt att se hur han börjat slappna av och lyssna så mycket bättre.

@Andorra
Kan tänkas. Han är ju lite extrem :D

Såg bilden ut något som den här:

BarretoSadeln.jpg

Japp! Beskrev hur min häst såg ut och då skickade hon bilderna för att jämföra. Fick flera bilder, även en uppställd i stallet. Där såg han verkligen extrem ut ;). Hon citerade även dig att sadeln låg still trots "ubåtdykningar i snön" eller hur det var.

Ska testa en Kentauer och G4:an och förhoppningsvis är det någon som kan passa eller så.......får jag väl fortsätta leta!

Jag tycker sadeln ser baksutten ut där...
Hade det varit en bomsadel så hade jag gissat att den var för trång...

Jag var väldigt inne på sensation förut, men tvekar nu pga alla bilder jag har sett från ÅF utomlands... hela gallerier där inte en enda människa sitter i korrekt sits :eek:

och jag måste verkligen hitta en sadel som jag kan rida distans i, typ nu!
Men jag hittar inget som jag känner att jag verkligen vågar satsa på... för det är ju mkt pengar!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
130
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 081
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
533
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
499
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka