Sadellista BOMLÖS

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare FiaPiaLisa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 706
  • Visningar Visningar 229 152
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellista BOMLÖS

Underbar, jag var förälskad i den bruna jag fick hem, men den var ju dessvärre så sned, felsydd och felkonstruerad att den inte ens gick att sitta upp i. Men det är verkligen en fin sadel, jag vill se de som tycker "bomlöst är alltid fult och ofunktionellt" säga något om den här!

Jag var ju sjukt nitisk när jag hämtade den, och innan jag beställde. Säljaren ville nämligen inte lämna öppet köp eftersom det var en 16.5. Men jag sa att om där är en enda söm fel så ska den tillbaka, och jag fick en fin sadel så ibland är det bra att varna;)

Ska bara skruva bort hakarna fram och skaffa nya läder, sen kan jag använda den som jag vill.

Det enda jag tycker om utseendet är att den är lite väl hög nu innan stoppningen har lagt till sig lite, men annars tycker jag att den är väldigt fin för att vara bomlös.

Jaha, så var det dags igen.

Jag har idag ridit i alla sadlar jag har hemma, och inte en enda passar längre damen.

Phoenix Vogue funkar inte, glider fram och lägger sig då på hennes långa manke.
Sportsaddle är den som funkar bäst, men den glider fram vilket gör att träet fram hindrar hennes bogrörelser i galoppen och det går inte att få henne framåt utan vi studsar mest då, rumpan är med, men hon krullar ihop halsen och ryggen blir totalt bortkopplad = kortar överlinjen istället för att länga den.

Några tips?

Jag vill helst ha en dressyrsadel (godkänd att tävla i!) och en distanssadel. Jag kommer nu försöka sälja både Voguen, sportsaddlen och torsionen. Så lyckas jag sälja de 3 så borde jag ju ha råd med 2 sadlar i hyffsat pris.

Hon har problem med att sadlarna glider fram, och då lägger sig på bogbladen eller manken. Hon har rejäl både manke och bogblad.
I dagsläget är hon något överbyggd och därav lite svängd i ryggen när hon står still, men när hon arbetas korrekt så är hon väldigt rak!

Som sagt, in med tips! Bor ni i närheten och har en bomlös sadel som ni tror kan passa så kan jag lätt åka iaf 10 mil för att prova sadel! Finns det flera att prova så kan jag åka längre!

*KL*

Någon som har testat SG's bomlösa sadlar? Dels den "vanliga" bomlösa och dels westernvarianten? Tänkt som en tillfällig lösning fram till vintern då sadelbudgeten kommer vara större. Tänkt användas med skitopadd.

Ska inte någon av Sensationsadlarna vara bra för överbyggda hästar som sadeln gärna glider fram på? Sensation Hybrid ska ju vara bra för både långritter (distans?) och för dressyr enligt hemsidan :)

Hybriden får man ju inte tävla dressyr i, så därav går den ju bort som dressyrsadel iaf. Och jag vill gärna prova innan jag köper, är supertrött på att köpa nya sadlar dyrt och sälja dem billigt för att bli av med dem!!

Nu har jag iaf provat att rida barbacka med bara en torsion padd under rumpan, och då hör och häpna är hästen nöjd! Första galoppen hade hon öronen platt bakåt de första sprången (förväntade sig smärta antar jag) men sedan ville hon galoppera hela tiden och tog varje tillfälle i akt att galoppera istället för trava :D Det går ju bra att träna henne så, men ska jag tävla så måste jag ju ha en sadel iaf.

Så jag tror att en sensation hybrid skulle kunna funka, men jag måste sälja lite av mina andra sadlar först. Jag gillar inte riktigt att sensation sadlarna bara har ett band över ryggen som stigbyglarna hänger i... Sportsaddlen har ju en "sned fyrkant" istället och där har jag aldrig fått tryck på ryggraden...

Så jag tror att en sensation hybrid skulle kunna funka, men jag måste sälja lite av mina andra sadlar först. Jag gillar inte riktigt att sensation sadlarna bara har ett band över ryggen som stigbyglarna hänger i... Sportsaddlen har ju en "sned fyrkant" istället och där har jag aldrig fått tryck på ryggraden...

Sensation G3 har en lösning som gör att man fäster stiglädret dels under kåpan och dels under sitsen. På så sätt fördelas trycket.

Jobbigt att ha en sån "besvärlig" hästrygg att hitta sadel till. Hoppas du hittar nån som passar bra!!

G3 funkar inte, den hamnar i bakvikt och jag därmed i stolsits.

Och jag kan inte ha den stigläderlösningen då jag rider distans (och därmed har lite speciella stigbyglar...) och stiglädret måste kunna lossna ifall man fastnar nånstans.

*kk*
Nu behöver jag eran hjälp :angel:
MIn pålle och jag ska köpa oss en bomlös. Hade förut en Torsion som vi båda älskade.
Har hittat en Barefoot London, som ser alldels underbar ut. Eller, så köper jag en Pfiff, plus en bra pad till.
Jag vill använda sadeln till uteritter och till dressyrridning.

Vilken hade ni valt? :)

Om du tyckte så mkt om torsionen, varför byta?

Jag har en torsion till salu i mkt bra skick då hästen den var till såldes och den passar inte nuvarande häst tyvärr...
Skicka ett PM om du är intresserad!

Ok. vad synd... Varför hamnar g3 sadeln i bakvikt?
Jag tror att alla sensation sadlar har en slags lösning där man fäster stiglädret på två ställen? Fast det är ju inte du hjälpt av ändå förståss.

Det är faktiskt ganska besvärligt med att stigbyglarna sitter fast som de gör och inte går att "hänga upp" heller. Vi har ett antal broar att passera på våra turer och jag leder alltid Orka över broarna.
Det känns alltid lite läskigt att stigbygeln ska haka i någonstans. :crazy:

Eftersom stigläderlösningen är "fast" rider jag med säkerhetsstigbyglar som har hela ena sidan öppen.

G3 är ju främst till hästar som är jätte överbyggda tydligen, inte som min dam som "bara" är 2 cm överbyggd. Dock är ju hon lite längre än de islandshästar som jag antar att de säljs mest till.

G3 är ju främst till hästar som är jätte överbyggda tydligen, inte som min dam som "bara" är 2 cm överbyggd. Dock är ju hon lite längre än de islandshästar som jag antar att de säljs mest till.

Ok, då förstår jag.
Ja, det är intressant det här med bomlöst. De ska tillpassas som vilken sadel som helst, men det är ju lite lättare med bomlöst...

Jag har köpte en G3, dock med G4-sits till min häst som är lite överbyggd men den har jag provat på en icke överbyggd arab och det fungerade utmärkt. Min är inte inriden än så hon har bara haft sadeln på sig och då ser den ut att ligga bra.

Går det inte bara att lägga tunna kilformade ilägg i paden baktill för att lyfta den lite. För mig är hela idén att man kan anpassa balanseringen av sadeln med olika ilägg allt eftersom hästen växer.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 062
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
536
Senast: iNHALE
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 221
Senast: iNHALE
·
Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 464
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka