Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

Det kan ju skilja sig mellan olika exemplar, men bommen är ju densamma om du väljer samma modell. Det som kan skilja sig är stoppningen och längden på sadeln.

Hur många har inte först haft en sadelmakare ute och därefter frågat huruvida sadeln stämmer eller inte?

Vad är skillnaden här?

jag förstår inte riktigt din fråga:confused:

Jag frågar D_K först om tips, så jag har mer "kött på benen" när jag tar ut en sadelmakare:idea:

jag förstår inte riktigt din fråga:confused:

Jag frågar D_K först om tips, så jag har mer "kött på benen" när jag tar ut en sadelmakare:idea:

Förlåt....skulle citerat visst :crazy:

Miss i hanteringen. Frågan innan var varför man frågade innan man tog ut sadelmakare.

Underbara att rida i!
Har numera 2,en Priamos hopp och en Medea dressyr.
Supersadlar bägge två!:bump:
Passar hästar med ganska rak rygg.

Detta gäller en wintec somsakt som ligger bra i 17,5 men det borde ligga bra i 17 också alltså ? Det gäller exakt samma modell och bomvidd, enda som skiljer är sitsstorleken.

låter bra det.
har köpt mig en hellas och den är underbar att sitta i :love:

Exmoorserien måttbeställs inte som de dyrare modellerna, utan de har ett standardutförande och tillverkas i vissa sitsstorlekar och sedan ändrar Jensen dom till rätt bomvidd och anpassar stoppningen.
Dock så KAN man ju specialbeställa vissa saker, men då blir ju levtiden längre.

Så om jag vill en exmoor med mycket längre kåpor än i standard utförandet så blir det svårt?

KL

Min häst passar bra i en HDR, MEN jag tycker den är för TUNG! Någon som har förslag på motsvarande sadel som inte är så förtvivlat tung.

Oberoende sadelprovare i sthlm, finns det? Jag hittar ingen...

Jag har provat jaguar, men den var för böjd. Eller, något var väldigt fel. Min häst är vanligtvis mycket samarbetsvillig men med den ville han varken svänga eller gå i form.

Efter provridningen hade han två 5kr stor/små torra avtryck mitt under mina sittben/mitt under sadeln på var sida ryggraden. Var den kanske för smal ? Att den inte kom ner ordentligt ? Den blev utprovad av utprovare som tillfällig sadel tills ryggen "kommit upp mer". Som sagt det fungerade inte, jag ansåd att den var för böjd.
Är den inte väldigt böjd ? Är Cobra exakt lika böjd ?
Prestige har jag provat, den tyckte jag låg bra, men det ex var för liten för mig. Den var/är väl ändå rakare än jaguar, eller har jag synfel ? Amerigo då, är den rakare än jaguar ?

Dominus ?

Så om jag vill en exmoor med mycket längre kåpor än i standard utförandet så blir det svårt?

Svårt blir det väl inte, Jensen brukar vara medgörlig med det mesta, men det kan ju ta lite längre tid. I vanliga fall är levtiden antingen omedelbar eller efter 1-2 veckor på Exmoor.
Man kan ju bl.a. få allt på sadeln i läder också om man vill (förutom bossan, Exmoorserien har alltid sergepanel) som jag har, men då blir det också ca 1500 kr dyrare och tar ju också lite längre tid... Jag hade dock tur och köpte den enda i sitt slag med sadeln helt i läder (exkl bossan) och med längre och mer framskurna kåpor :D Och till ett bra pris dessutom :D

Dressyrmodellen har rätt så långa kåpor, längre än vad som brukar vara normalt (iaf för storhästsadlarna, för ponny är det rätt normalt), hopp och allroundmodeller har normala kåpor. Så är du lång men är ute efter en dressyrmodell är det möjligt att det funkar med Exmooren i standardutförande för din del.

Jag har provat jaguar, men den var för böjd. Eller, något var väldigt fel. Min häst är vanligtvis mycket samarbetsvillig men med den ville han varken svänga eller gå i form.

Efter provridningen hade han två 5kr stor/små torra avtryck mitt under mina sittben/mitt under sadeln på var sida ryggraden. Var den kanske för smal ? Att den inte kom ner ordentligt ? Den blev utprovad av utprovare som tillfällig sadel tills ryggen "kommit upp mer". Som sagt det fungerade inte, jag ansåd att den var för böjd.
Är den inte väldigt böjd ? Är Cobra exakt lika böjd ?
Prestige har jag provat, den tyckte jag låg bra, men det ex var för liten för mig. Den var/är väl ändå rakare än jaguar, eller har jag synfel ? Amerigo då, är den rakare än jaguar ?

Dominus ?

Kan vara så att den var för smal.

Cobra har olika modeller (en engelsk och en italiensk, den engelska tror jag dock inte tillverkas sen ett tag tillbaka). Den engelska är lik Jaguar (samma tillverkare), den andra är lik Amerigo (den italienska tillverkas av Amerigos tillverkare)
Amerigo har olika modeller med olika passform, så det är möjligt att de har någon modell som passar till din häst.

Prestige har olika modeller, de med rundbossor tycker jag är likvärdiga Jaguar, medan de med kilbossor (ggpanel) är lite rakare i passformen.

Var det Jaguar XKC deepseat du provade eller den med lite flatare säte?

men blir de inte tjuriga då om man inte sen köper...men tack ändå ska prova en till helgen en kompis i stallet har en som jag ska prova

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
505
Senast: warg
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
971
Senast: Esmeralda
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 227
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 280

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Tillbaka