Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadellistan 2.0

Det var jaguar deepseat. Och när vi la på den såg den ut att ligga bra, följde liksom hans kropp. Men väl hemma "rätar" han ut ryggen och sadeln "glappade" enormt, lade sig som en båge på ryggen med vilpunkten mitt under sadeln (förstod du nu vad jag menade ?) Man kunde gunga sadeln framåt och bakåt som en gungbräda (inte lika drastiskt som det låter, men hoppas du förstår hur jag menar).

Men eftersom punkterna var mitt under sadeln, påverkar det då så mycket om man ändrar bomvid ? Den ändras ju framtill.

Är deepseat mer böjd ?

kl*
vet någon nått som "Gold Medal" sadlarna? hopp modellen då...

*kl*

D_K: jag måste få hjälp sen :)
har fått hem en sadel så ska strax åka till stallet för att ta lite kort...

Deepseat är lite mer böjd.

Ja, den ändras framtill så den kommer ner mer, och då kanske den ligger bättre i balans. Eller så är den för böjd och då behöver du en annan typ av sadel.
(En sadel som är för smal kan upplevas som rakare eller mer böjd beroende på vad det är för sadel, och vad det är för häst)

jajamensan!
här kommer lite bilder på sadeln, tycker du den passar så kan jag slå en pling till dig ;)

16421483.jpg

16421484.jpg

16421485.jpg

16421487.jpg

16421486.jpg

vad tror du om denna?

Det är samma bomvidd väl?
Såg ut att ligga precis som det andra exemplaret, dvs bra! Har du kollat också så att denna är korrekt sydd? ;)

nix ;) det är inte samma bomvidd.
detta är en celine xx-vid.

den jag provade när du var med var en sabine xxx-vid.

lägger med bild på den med så du får jämnföra.

14943834.jpg

14943846.jpg

14943845.jpg

vilken sitter bäst?

jag har fått låna hem celinen-den är begagnad. väntar fortfarande på sabinen men det dyker aldrig upp :mad:
så därför letar jag lite vid sidan om.

jag har kollat denna sadel, den är korrekt! *skönt*

Tyckte väl att Sabinen inte såg ut som en xxxw, för Celinen måste vara minst lika bred. En begagnad är ju också inriden och stoppningen har hunnit sätta sig, så den blir ju lite vidare än en ny sadel. Om du vill vara på den säkra sidan kan jag svänga förbi någon dag och kolla, men det ser iaf väldigt bra ut. Du kommer ju ändå behöva byta så fort hon har blivit inriden, så jag tror inte att xxxw är värd att vänta x antal veckor till på...

okej :)

ja, inte är det någon idé att vänta på den andra om den ändå aldrig kommer...

jag har bytt stall nu, tror detta är lite lättare att hitta till :D

men du får gärna komma förbi så fort som möjligt, ska nämligen ge besked senast på lördag om jag ska ha den eller inte. så då måste den tillbaka till falkenberg innan 18.00 på lördag.
så har du tid får du gärna komma. självklart vill jag försäkra mig om att det sitter bra på flickan :)

vad vet ni om "märket" HerCross ? tog hem 4 sadlar idag, men jag tyckte bara en låg okej...2 var av märket hercross, 1 från piab och 1 okänd. ska ta bilder imorgon, glömde kameran idag, så får ni säga vad ni tycker om dem.

Hur vid är Sabine xxxw egentligen? Har fått den som tips på sadel x antal gånger men aldrig trott att den är så vid...

Ska iaf åka ner till Sharpman innom en snar framtid och förhoppningsvis ta hem lite sadlar. Tror du de har något för mig? Eller om det finns någon där som jag kan lyssna på? (gärna PM)

Ska även ta en tur runt Charlies men dit är mest bara för den andra hästen som min kompis letar sadel till.

Sabinen som Ria provade var inte alls bred. Skulle tippa på max 110 grader faktiskt. De xxw jag sett har varit jämförbara med xxxw som Ria provade. Detta exemplar var dock fel på en del sätt, så det är möjligt att den faktiskt bara var en xxw och inte en xxxw.

De flesta butiker brukar ju inte ha så breda sadlar på lager hemma. Så det är tveksamt att det finns något som passar...
Det är helt enkelt att åka dit och låna hem allt som är hyfsat brett.

Jag har för ca 2 veckor sen köpte en ny sadel, utprovad av en duktig sadelmakare. En spalding. Den låg perfekt när vi köpt den men sen efter kanske nån vecka började det inte ligga riktigt an baktill.. Vi ringde då till sadelmakaren som sa att stoppningen fram har sjunkit eftersom det var en helt ny sadel. Så hon sa att det gick på garantin så vi kan stoppa den mer fram så den ligger an hela bak. Men så pratade jag med en väldigt duktig tjej i stallet som sa att det var bättre att jag använde en padd endast där fram, så att sadeln "kommer upp" typ, så den ligger an bak hela. Så när alltså hästen hade musklat upp sig fram så skulle den ligga jättebra igen, hon menade alltså att om vi stoppade den mer fram nu, så när hästen byggt upp sig ännu mera skulle den kanske bli lite trång.
Hur ska jag göra? Köpa en padd och endast ha framtill tills hästen bygt upp sig ännu mera. (Är just nu liite muskelfattigare(än vanligt) då hennes tidigare sadelar varit lite trånga och fel passform.
Eller ska jag gå på sadelmakarens råd och riskera att den blir lite trång sen:confused: Tacksam för hjälp!:idea:
Kan lägga till att hon har bra med muskler men har tappat lite från hennes "normaltillstånd" så hon har fortfarande lite kvar att bygga!

Okey. Tack :) Hade inte räknat med att de skulle ha något som passar viddmässigt men man kan ju testa modeller iaf. Vet att Charlies hade en Crown hemma som antagligen var rätt bomvidd (33?) så hoppas att den finns kvar. Ska bli roligt att låna hem flera sadlar samtidigt så man kan jämföra.

Åhh! Avundsjuk! Våga inte prova utan att berätta hur det går!! :D
Har inte hittat något ännu vi fortsätter jakten...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
505
Senast: warg
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
971
Senast: Esmeralda
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 225
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 280

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka