Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bilder från idag och från förra sommaren.
hon har en rak rygg, bred bakom bogbladen/nedanför manken. Lätt tak formad rygg men samtidigt bred vid revbenen. Behöver en ordentlig kanal och breda bossor samt korta ortspetsar.

 
oj, vad spännande. Jag har alltid upplevt honom som normal kanske lätt svängd/överbyggd. Men det är för att för mig har min andra häst rak rygg.
20150415_180346_zps789ad831.jpg
Ja, där snackar vi riktigt rak rygg i horisontalplanet. Din bruna är ju rak i ryggen med lätt lutning så det blir ju lite olika passform ändå.
 


Sadel?! Hon är känslig för alla former av tryck och får lätt låsningar och spänningar i ländryggen.

Den här ser bred och svängd ut med djupaste punkten långt bak.
Rundbossa är att föredra!

Hur vid är ponnyn?

Provat en gammal hederlig stubben eller passier? Hubertus? Thorowgood T8 i vidaste järnen är svängd. Äldre Wintec 500 är också svängda i vidaste medan nyare är rakare.
Finns nån Lippo som är svängd.

Vad har du provat och varför har det inte funkat?
 
Vet ni vad det finns för märken som har hoppsadlar med sittpunkten långt bak?
De flesta sadlar som har sittpunkten och stigläder krampan långt fram hamnar fel mot min hästs lägsta punkt och gör så att sadeln tippar framåt och glappar.

Enda sadeln som jag tycker att jag hamnar rätt I är min dressyrsadel (tekna s line).
och har varit intresserad av att prova deras hoppsadel också, men då de beskrivs som franska sadlar med sittpunkten långt fram så blir jag lite avskräckt.

Vill ha en sadel med flat back och smal midja, gärna åt fälttävlan hållet. Hästen vill ha en med korta ortspetsar bred kanal och rak bom med rundbossor.
Sadeln vi har nu har legat tillräckligt bra men nu är det inte tillräckligt bra. hästen känns springig och ofokuserad i hoppningen nu, hon knäpper lätt av och älgar på. Så en ny sadel måste införskaffas.

De flesta nyare sadlarna har kilbossa, speciellt de raka.
Och de äldre svängda har rundbossa. Knepig kombo. :crazy:
 
Den här ser bred och svängd ut med djupaste punkten långt bak.
Rundbossa är att föredra!

Hur vid är ponnyn?

Provat en gammal hederlig stubben eller passier? Hubertus? Thorowgood T8 i vidaste järnen är svängd. Äldre Wintec 500 är också svängda i vidaste medan nyare är rakare.
Finns nån Lippo som är svängd.

Vad har du provat och varför har det inte funkat?

Vi har en County Competitor fit 5, 16.5" just nu och den är ok men inte klockren. Har testat en XW dominus men den var inte riktigt vid nog.

Hon känns inte särskilt bred när man sitter på henne men jag gissar att hon är hyfsat välvd över revbensbågen och därför kräver vidd.

Den första var en Hubertus flexline hopp, luftstoppad. Inte så vid men hon sade okej en månad eller så.
 
Annars har du ju beskrivit en Passier Optimum/Ehning.

Vad har den för sadel nu?
vad jag har nu spelar ju inte så stor roll då den inte passar ;). är en bates momentum. tycker mycket om den men ligger den inte bra så pajar det ju både hästen och mig. funderar på om det kan gå att bara stoppa om den men det är nog önsketänkande..
och optimum är typ 10"000kr för dyrt...
 
har förresten haft 2 olika passier sadlar tidigare, en psl och en äldre som jag inte tog reda på modellen på :/.
satt inte bra i ngn av dem då de var för smala vid sittbenen och inte passade mig vid knäklossarna. och att de sen var stenhårda gjorde ju det inte roligare :p.
 
vad jag har nu spelar ju inte så stor roll då den inte passar ;). är en bates momentum. tycker mycket om den men ligger den inte bra så pajar det ju både hästen och mig. funderar på om det kan gå att bara stoppa om den men det är nog önsketänkande..
och optimum är typ 10"000kr för dyrt...

Ja, Passiers akilleshäl är ju att de är hårda som attan. Och bra exemplar kostar en slant.


Men jag funderar lite, frågan är ju vad det är som gör att Momentumen inte längre passar? För smal? Bryggar den? Klämmer nånnstans? Du beskriver att hästen reagerar på den, så nåt är det ju självklart. Men vad? Och kan man fixa det med nytt koppjärn / stoppningskorrigering? Med tanke på att du sitter bra i den.

Hästen ser mindre kantig ut sen förra året, har lagt på sig en del på överlinjen. Och blivit liite mer svängd i sadelläget. Men en luftsadel korrigerar ju en del även för sånt.

Jacson/Santa Cruz/Toulouse? Alla modeller är lätt svängda, många har bred kanal.
 
Ja, Passiers akilleshäl är ju att de är hårda som attan. Och bra exemplar kostar en slant.


Men jag funderar lite, frågan är ju vad det är som gör att Momentumen inte längre passar? För smal? Bryggar den? Klämmer nånnstans? Du beskriver att hästen reagerar på den, så nåt är det ju självklart. Men vad? Och kan man fixa det med nytt koppjärn / stoppningskorrigering? Med tanke på att du sitter bra i den.

Hästen ser mindre kantig ut sen förra året, har lagt på sig en del på överlinjen. Och blivit liite mer svängd i sadelläget. Men en luftsadel korrigerar ju en del även för sånt.

Jacson/Santa Cruz/Toulouse? Alla modeller är lätt svängda, många har bred kanal.
Sc ör för smala I bomvidden och för breda i sitsen.

Momentum sadeln tippar framåt vid lätt sits. men är i lätt bakvikt på gången. Dvs den är för svängd/svängd på fel sätt ihop med att stigbygel krampan sitter för långt fram mot var jag sitter i sadeln vilket ger att jag står för långt fram i lätt sits och sadeln trycks ner fram.

Har jag en smalare bomvidd så klämmer den om manken och är i ännu mer bakvikt.
 
Finns det någon här som har tips till denna häst? Han är helt platt på ryggen och bred. I första hand behöver jag en hoppsadel men tips på dressyr tar jag också gärna emot.

Sadel3_zpsdoufv9wm.jpg

sadel2_zpsqmgzzzqx.jpg

Sadel1_zpsdwacmcq4.jpg


Sadel1_zpsdwacmcq4.jpg
[/URL][/IMG]
 
Men jag funderar lite, frågan är ju vad det är som gör att Momentumen inte längre passar? För smal? Bryggar den? Klämmer nånnstans? Du beskriver att hästen reagerar på den, så nåt är det ju självklart. Men vad? Och kan man fixa det med nytt koppjärn / stoppningskorrigering? Med tanke på att du sitter bra i den.
Annat koppjärn fungerar inte, Har testat alla jag har, dvs alla järn som finns :p luftstoppningen är svår att korrigera. Hade varit att stoppa om med ull då men även det ger ju ingen garanti att sadeln ligger bra sen.
sitter inte bra i sadeln nu, då den som sagt hamnar i framvikt och glappar.
Har skaffat en padd med tunna inlägg så ska experimentet lite med den och se om den ligger bättre sen. Kanske räcker med omstoppning och ljustering av stoppningen sen.
 
"Råkade" ta med en Amerigo Alto hem idag när jag var sällskap/hjälp vid sadelletande. Även en Lippo Flavio fick följa med hem.

Alton är ju så sjukt fin och underbar att sitta i, en av få sadlar där mina sittben inte hamnar på sömmarna. Låg inte optimalt, lite smal och jag vill ha mer close contact. Denna är en 17" +2, skulle en Vega cc kunna passa?

Kändes ändå som om den låg i rätt bra balans, kom bara inte riktigt ner på honom. Kort och fin!

image_555ceab4e087c3463299ae01.jpg


Lite överdrivet mycket mankfrihet ;) det är ju ingen jättemanke på min lilla bruna vän :D

image_555cea90e087c345ef47d20f.jpg



Flavion är nog mer gjord för nättare ryggar trots xw bom, bossorna var smala och den var även lite väl rak (bryggade lite) samt kändes något smal, dock helt ny så den hade nog satt sig lite.

image_555ceb2be087c34669d7b8f0.jpg


Kanade fram lite med efter 2min skritt ;)
Mycket lutande bild också. Blev lite hastigt.

image_555cebdce087c3467b6d7964.jpg
 
Tips på sadelmärken att kolla på till en häst med bred (ca 110 grader om jag mätt rätt) och rak rygg med normal manke?
Har en thorowgood t6 med vitt järn (extra vid) nu, men tycker inte att den ligger helt bra.
Det är en hoppsadel jag är ute efter :)
 
Ska börja rida min häst. Har dålig koll på sadlar och behöver er hjälp! Jag vill ha en hoppsadel, gärna med uppbyggnad framför och bakom benet. Hästen är smal över ryggen, och omusklad. Jättehög smal manke. Tror ryggen är ganska rak. Rider inte så mycket så vill inte lägga en förmögenhet på sadel, letar efter en billig tips på sadelmärke att börja titta på begagnatmarknaden? En djungel för oinsatta... :nailbiting:
 
har försökt googla mig till saker, men hittar inte alls särskilt säkra källor.

Någon nämner att sadlarna som bara heter "lux" med mocka på sits och knävulster är albions föregångare, men hittar ingenting som styrker det? Vet någon här? Kan lägga upp bilder på sadel och den lilla märkning som finns om det underlättar
 
Nu har jag googlat vidare, verkar vara en tidig albion, min är mycket snarlik denna men med blanka sadelknappar och bättre kanal. Annonsfilm på youtube

Någon som vet vilken sorts skinn det är på sitsen? Verkar inte vara mocka men när något annat än "vanligt" läder. Lite greppigare liksom
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
617
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
950
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 815
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
772

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp