Sadellistan 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.


Hur beskriver ni denhär ryggen och vad för dressyrsadlar skulle vara värda att prova?
Vet att det är mycket mer som spelar in, men vad ni anser att man kan utläsa av bilden.
 
Och vad för sadlar kan tänkas passa rak, kort rygg med hög manke? Smal midja och inte allt för stora knästöd. Måste funka för en ryttare med ganska korta ben och får inte placera överskänkeln för långt bak.
 
Hej
Behöver lite input här :)

Är ju på jakt efter en dressyrsadel för att få lite variation från hoppsadeln.
Trillade över denna Morris & Nolan.
Den ligger inte på/an mot bogbladen, utan de kan röra sig fritt.
Drar jag handen under, så fastnar jag ingenstans, känns som den ligger an hela vägen längs ryggen.
Provade rida en kort sväng och det kändes bra, hästen protesterade inte heller, vilket fuxtant gärna gör annars.
Har även långa kåpor, stort plus för mina långa ben.









 
Hej
Behöver lite input här :)

Är ju på jakt efter en dressyrsadel för att få lite variation från hoppsadeln.
Trillade över denna Morris & Nolan.
Den ligger inte på/an mot bogbladen, utan de kan röra sig fritt.
Drar jag handen under, så fastnar jag ingenstans, känns som den ligger an hela vägen längs ryggen.
Provade rida en kort sväng och det kändes bra, hästen protesterade inte heller, vilket fuxtant gärna gör annars.
Har även långa kåpor, stort plus för mina långa ben.









Ser trevlig ut, hade velat dra bak den lite lite till bara :).
 
Ger mig väl in här jag med ^^

Hur skulle ni beskriva denna ryggen?
Han blir rakare under arbete!

Lite takformad i ryggen så många sadlar jag provat blir bossorna breda och hänger ut i luften.

 
Blir inget med ovan sadel, den åkte fram och klämde över bogbladen, Att försöka hitta en likadan i en vidare bom verkar svårt :(

Tar gärna emot förslag på eventuella sadlar.
Hästen har platt rygg, inget takformat alls.

Jag är 1.80 lång och vill gärna ha en sadel med mycket stöd och inte allt för flat sits.



 
Har longerat min kille idag, utan sadel för att visa hur rak han blir under arbete och med två olika sadlar.
Jag själv tycker att den ena glappar mer?! för att den är för svängd?! den andra glappar något mindre?!
kanske att han kan ha en ännu rakare sadel än de som an testade idag?

Säg gärna vad ni tror då jag känner mig väldigt stressad över att hitta bra hopp och dressyrsadel :)

http://vid1065.photobucket.com/albu...10205796219398022_821068319_n_zpscafx5kgx.mp4
 
Senast ändrad:
Behöver också lite hjälp... Har lånat en crown grandee eftersom jag fick tipset att den var liknande crown jessican. Den var lite för vid - påverkar detta glappigheten bak? Tyckte den den glappade som tusan när jag red i den. Skulle en mindre bomvidd råda bot på detta eller måste jag söka en sadel med rakare bom?
 
Behöver också lite hjälp... Har lånat en crown grandee eftersom jag fick tipset att den var liknande crown jessican. Den var lite för vid - påverkar detta glappigheten bak? Tyckte den den glappade som tusan när jag red i den. Skulle en mindre bomvidd råda bot på detta eller måste jag söka en sadel med rakare bom?

Är sadeln för svängd för ryggen så gungar den ofta fram och tillbaka, som en gunghäst.

Är sadeln för vid, så kapsejar den med fronten nedåt. Lägger sig över mankpartiet när man lägger vikt i stiglädrena, med baken upp.

En svängd sadel som gungar är svår att korrigera på ett sätt som inte skadar i längden. Kilpad kan funka men då förlägger man all vikt på ortspetsarna med hög risk för punkttryck.

En för vid sadel (men ej samtidigt för svängd) kan man prova en fårskinnspad under, fyller ut ca 1/2 bomvidd. Men då är det viktigt att tänka på i vilket hull/muskulaturstadie hästen befinner sig i just nu. Är den så bred den troligen kommer bli, finns risk att sadeln blir för vid även med pad om hästen faller ur en aning.

Grandeen är skapligt rak, så jag tror smalare bomvidd snarare än rakare bomvidd.
 
Är sadeln för svängd för ryggen så gungar den ofta fram och tillbaka, som en gunghäst.

Är sadeln för vid, så kapsejar den med fronten nedåt. Lägger sig över mankpartiet när man lägger vikt i stiglädrena, med baken upp.

En svängd sadel som gungar är svår att korrigera på ett sätt som inte skadar i längden. Kilpad kan funka men då förlägger man all vikt på ortspetsarna med hög risk för punkttryck.

En för vid sadel (men ej samtidigt för svängd) kan man prova en fårskinnspad under, fyller ut ca 1/2 bomvidd. Men då är det viktigt att tänka på i vilket hull/muskulaturstadie hästen befinner sig i just nu. Är den så bred den troligen kommer bli, finns risk att sadeln blir för vid även med pad om hästen faller ur en aning.

Grandeen är skapligt rak, så jag tror smalare bomvidd snarare än rakare bomvidd.

Tack för bra svar! Detta låter ju absolut logiskt, så jag får leta efter en smalare bom :)
 
Jag behöver lite tips på sadlar till denna grabben (dressyr). Har provat lite sadlar men mitt problem är att jag upplever att de flesta inte är tillräckligt öppna i framvalvet eller vad jag ska säga. Typ alla sadlar jag har provat hittills trycker/nyper strax bakom manken (cirkeln). Bomvidden kan kännas bra och den ser ut att ligga an bra men när du sticker in handen och drar längstmed under sadeln tar det alltid emot där. Provade en Kentaur penelopa strl 4, som helt klart var för vid men som låg rätt bra i övrigt och iaf släppte handen undertill. Så tips tack! Gärna i den lägre prisklassen då han bara är 4år.
baumlngskalle_zpspg3hnm9m.jpg
 
Jag behöver lite tips på sadlar till denna grabben (dressyr). Har provat lite sadlar men mitt problem är att jag upplever att de flesta inte är tillräckligt öppna i framvalvet eller vad jag ska säga. Typ alla sadlar jag har provat hittills trycker/nyper strax bakom manken (cirkeln). Bomvidden kan kännas bra och den ser ut att ligga an bra men när du sticker in handen och drar längstmed under sadeln tar det alltid emot där. Provade en Kentaur penelopa strl 4, som helt klart var för vid men som låg rätt bra i övrigt och iaf släppte handen undertill. Så tips tack! Gärna i den lägre prisklassen då han bara är 4år.
baumlngskalle_zpspg3hnm9m.jpg

På den här bilden ser hästen ut att ha en väldigt rak rygg, och bred mankbas. Kentaur är normal mot rak och passar ofta överbyggda hästar.
 
På den här bilden ser hästen ut att ha en väldigt rak rygg, och bred mankbas. Kentaur är normal mot rak och passar ofta överbyggda hästar.
oj, vad spännande. Jag har alltid upplevt honom som normal kanske lätt svängd/överbyggd. Men det är för att för mig har min andra häst rak rygg.
20150415_180346_zps789ad831.jpg
 
Vet ni vad det finns för märken som har hoppsadlar med sittpunkten långt bak?
De flesta sadlar som har sittpunkten och stigläder krampan långt fram hamnar fel mot min hästs lägsta punkt och gör så att sadeln tippar framåt och glappar.

Enda sadeln som jag tycker att jag hamnar rätt I är min dressyrsadel (tekna s line).
och har varit intresserad av att prova deras hoppsadel också, men då de beskrivs som franska sadlar med sittpunkten långt fram så blir jag lite avskräckt.

Vill ha en sadel med flat back och smal midja, gärna åt fälttävlan hållet. Hästen vill ha en med korta ortspetsar bred kanal och rak bom med rundbossor.
Sadeln vi har nu har legat tillräckligt bra men nu är det inte tillräckligt bra. hästen känns springig och ofokuserad i hoppningen nu, hon knäpper lätt av och älgar på. Så en ny sadel måste införskaffas.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
617
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
951
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 815
Senast: Mogge
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
772

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Cykla på Rügen?
  • "Mycket svår trafikfråga"
  • Vad gör vi? Del CXCVIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp