Sadelmärke för ryttare med ond rygg

porfyr

Trådstartare
Ja,som rubriken säger:
Vilka sadlar är skonsammast för en ond rygg med 3 diskbråck mm?
Funderar på om Passier med PS-baum skulle kunna vara bättre med sin flexibilitet?
Men,vill gärna ha fler förslag,då sadlarna ska passa både mig och hästarna!

Sv: Sadelmärke för ryttare med ond rygg

Ja,som rubriken säger:
Vilka sadlar är skonsammast för en ond rygg med 3 diskbråck mm?
Funderar på om Passier med PS-baum skulle kunna vara bättre med sin flexibilitet?
Men,vill gärna ha fler förslag,då sadlarna ska passa både mig och hästarna!

Sensation Ride! Underbart mjuka att sitta i.

Luftsadel ,den dämpar både för piloten och hästen .

Mia

Jag tror att lite öppnare sadlar är skonsammare för ryggen än traditionella djupa dressyrsadlar. Har hört mycket positivt om Childeric för ömma ryttarryggar, men dom är ju också rätt dyra.

Jag måste också slå ett slag för sensation ride. Den är visserligen bomlös men samtidigt väldigt stabil, både på hästen och för sitsen. Jag tycker att man sitter mjukt och stadigt vilket ju i sin tur gör att man spänner sig mindre och ryggen mår lite bättre efter ridningen.
Så definitivt värt att prova om man har dålig rygg!

Jag instämmer med föregående talare! Sensation Ride :love:.
Jag har själv problem med mina bäckenfogar i korsryggen och får ont om jag rider i vanlig sadel, speciellt om jag ska sitta ner i trav eller galopp. Barbacka går ganska bra dock. Nu har jag en Sensation Ride och jag älskar den! Underbart mjuk och dessutom smal i sitsen. Och ingen nackdel att min häst också verkar trivas utmärkt i den.

Star Trekk dressyr har jag. Har ont i sittbenen, vilket ger ryggont. Men det är som bortblåst i denna sadel.

Jag har lite lätt skolios och kan säga att det blir inte bättre i min Passier. Mot slutet av passet får jag alltid ont i vänstersidan av nacken och nere i länden. Kan ju vara för att jag inte har några muskler på vänstersida av ryggen men nu har jag fått min nya Amerigo sadel och den är som en dröm att rida i:love:
Här får vi inte ont någonstans :D

Jag har lite lätt skolios och kan säga att det blir inte bättre i min Passier. Mot slutet av passet får jag alltid ont i vänstersidan av nacken och nere i länden. Kan ju vara för att jag inte har några muskler på vänstersida av ryggen men nu har jag fått min nya Amerigo sadel och den är som en dröm att rida i:love:
Här får vi inte ont någonstans :D

Trist att inte Passier hjälpte dig.
Amerigo har jag aldrig ridit i,men hade en Dominus dressyr innan,men den låg dessvärre inte bra på den ena hästen,utan släppte bak.

Provade en gammal Passier med PS-baum idag och faktiskt hade jag betydligt mindre ont;)
Red både dressyr och hoppade några språng på bägge hästarna och det kändes definitivt bättre efter!
Jag har 3 diskbråck på olika nivåer samt segmentell rörelsesmärta i ryggen.

Kanske lite ot men var sitter dina diskbråck? Jag har tyvärr förmodligen fått ett och enligt läkare och sjukgymnast så sitter det mellan nedersta vanliga kotan och svanskotan. Just nu har jag totalt ridförbud då de vill se hur illa det är på magnetkamera undersökningen först och ärligt talat skulle jag inte våga ta mej upp på hästen för det gör så fruktansvärt ont och hela benet och foten är helt bortdomnat. Jag har ständig kramp under foten också och att då sätta den i stigbygeln känns inte så kul. Har du blivit opererad och har det hjälpt isåfall? Vad har du fått för råd i övrigt? Mer än att röra på sig så mycket det går...

Annars kan jag också rekomendera Sensation ride, en helt underbar sadel som gör det möjligt för mej med alla mina övriga handikapp att ändå kunna rida.

Kanske lite ot men var sitter dina diskbråck? Jag har tyvärr förmodligen fått ett och enligt läkare och sjukgymnast så sitter det mellan nedersta vanliga kotan och svanskotan. Just nu har jag totalt ridförbud då de vill se hur illa det är på magnetkamera undersökningen först och ärligt talat skulle jag inte våga ta mej upp på hästen för det gör så fruktansvärt ont och hela benet och foten är helt bortdomnat. Jag har ständig kramp under foten också och att då sätta den i stigbygeln känns inte så kul. Har du blivit opererad och har det hjälpt isåfall? Vad har du fått för råd i övrigt? Mer än att röra på sig så mycket det går...

Annars kan jag också rekomendera Sensation ride, en helt underbar sadel som gör det möjligt för mej med alla mina övriga handikapp att ändå kunna rida.

2 av diskbråcken sitter i ländryggen och det 3:e i bröstryggen.Det är de nedersta som ger mest symtom.Jag mår ganska bra när jag rider och har lov av både sjukgymnast och doktor att göra det,men har mer domningar och väntar på att få komma till en ortoped.

Trist för dig att inte få rida.Jag föröksöker så gott det går.Är olika från dag till dag.
Värre är nog att jag börjar jobba söndag natt efter semestern,men vi får se om det går...

Jag tror inte det där handlar om just sadelmärket, utan vilken sadel som passar din kropp bäst.

Har också problem med ryggen, har en kotkompression (krossad ländkota) som ställer till en del för mig. Provade rida i Childeric eftersom alla säger att de är så mjuka och sköna, men kunde inte röra mig normalt på två veckor efter ett dressyrpass i den sadeln... samma med Röösli, var helt förstörd i ryggen i någon månad efter ett pass i den. Däremot får jag aldrig ont när jag rider i Passier.

2 av diskbråcken sitter i ländryggen och det 3:e i bröstryggen.Det är de nedersta som ger mest symtom.Jag mår ganska bra när jag rider och har lov av både sjukgymnast och doktor att göra det,men har mer domningar och väntar på att få komma till en ortoped.

Trist för dig att inte få rida.Jag föröksöker så gott det går.Är olika från dag till dag.
Värre är nog att jag börjar jobba söndag natt efter semestern,men vi får se om det går...

Fy vad hemskt att ha tre :crazy: Det räcker gott och väl med ett :(

Jo det är tråkigt att inte få/kunna rida. Men all rörelse gör så ont och med min hästs stora rörelser så känns det inte värt att ens prova.

Oj, menar du att du inte har blivit sjukskriven? Eller det kanske man vanligtvis inte blir? Jag är förtidspensionär sedan en olycka för snart tio år sedan så något jobb behöver jag iallafall inte oroa mej för. Hur länge har du haft dina? Det låter som om de är relativt nya? Hoppas att du får träffa ortopeden snart. Jag har träffat en men det gav inte så mycket. Vi väntar på resultatet av undersökningen som ska göras i mitten av augusti så får vi se vad den visar.

Hej!
Jag har själv mycket ryggproblem
1 diskbråck i korsryggen, 2 förstorade diskar i ländryggen och kronisk inflamation i SI-leden.
Rider i en Crown Grandee. Helt underbar, en av de få sadlar jag kan sitta ner i trav och galopp utan att ryggen ömmar.
Mjukt säte

Precis! Sadeln måste passa ens egen kropp! Man vet ju inte vad som är fel på mig, med jag måste pytsa i mig tre olika
smärtstillande tre gånger om dagen för att jag ska klara av att kliva upp ur sängen, och för mig så är det Childeric som gäller. :)

Jag tror precis som några andra att det handlar inte om vilket märke det är utan hur sadeln passar dig.

CWD har jag bara hört gott om och det är ju dyra sadlar, men jag red ett pass i en sådan och jag gillade den INTE. Fick blåmärken i ljumskarna som också svullnade upp, kunde knappt gå och ännu mindre rida på en vecka. :eek:

Den sadeln som passat mig absolut bäst är en uråldrig Hubertus allroundsadel som ligger här hemma, den är underbar! Den passar inte på hästen jag har nu (vilket kanske är lika bra för den är fruktansvärt ful :rofl:) men jag kan ändå inte förmå mig att sälja den, så den får hänga kvar och så får jag hoppas på att jag någon gång ska rida en häst som passar i sadeln :angel:

Fy vad hemskt att ha tre :crazy: Det räcker gott och väl med ett :(

Jo det är tråkigt att inte få/kunna rida. Men all rörelse gör så ont och med min hästs stora rörelser så känns det inte värt att ens prova.

Oj, menar du att du inte har blivit sjukskriven? Eller det kanske man vanligtvis inte blir? Jag är förtidspensionär sedan en olycka för snart tio år sedan så något jobb behöver jag iallafall inte oroa mej för. Hur länge har du haft dina? Det låter som om de är relativt nya? Hoppas att du får träffa ortopeden snart. Jag har träffat en men det gav inte så mycket. Vi väntar på resultatet av undersökningen som ska göras i mitten av augusti så får vi se vad den visar.

Nej,man blir inte automatiskt sjukskriven.Diskuterade det med företagsdoktorn förra veckan och ville själv göra ett försök att jobba,men nu vet jag inte riktigt hur det ska gå till...
Jobbar på en Intensivvårdsavelning med mkt lyft och spring...
Skulle nog ha lyssnat på doktorn och tackat ja till sjukskrivning känns det som just nu!

Jag skadade min rygg på jobbet för drygt 10år sedan efter att ha stått vriden och böjd över en patient i 10 timmar.
Ortopederna här vill inget göra-det blir bättre när du blir äldre och naturligt stelare...Strängnäs däremot har velat steloperera.

Jag har kämpat mig tillbaks till jobbet,men har senaste året bara blivit sämre och den nya MR:n i mars visade diskbråcken.Det i bröstryggen ger inga större problem,men de i ländryggen trycker på nerven och ger iscias och domningar i benen samt smärta i ryggen.Nu väntar jag på ny rtg:n då jag blivit ännu sämre än vid den förra och sedan skall jag slåss mot ortopeden igen:D

När jag låter bli att rida någon dag är jag ännu sämre,så det är nog bra för mig trots allt!

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
666
Senast: Honey07
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 963
Senast: ildiko
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får... 6 7 8
Svar
148
· Visningar
11 127
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 920
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka