sadelmärken och bomvidder

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Osis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 9 306
Sv: sadelmärken och bomvidder

Annars finns det ju wintecsadlar i allround och dressyr modell. Men utbytbara koppjärn. Jag har en allround cair till min fjording.

Aha. Var nyfiken bara :D

Själv har jag beställt en Cavaletti till min fjorda. Tog en som var extra bred, då vi är alldeles i början av vår muskeluppbyggnad. Bomstorleken blev 45 i den sadeln till min.

Och det är därför att CS 'r lite mer åt Close Contact hållet än vad MF Special är. Artus är också kortare. Men det beror också på att om man skulle ha en vid sadel som hade lika långa ortspetsar som en smal sadel skulle den ju sluta mkt högre. Man har längre ortspetsar för att sadeln måste ju ligga på hästen. Men vissa märken använder både längre och kortare ortspetsar berpende på vad sadeln ska användas för.

Nej, vad har man för nytta av att mäta när ortspetsarna är olika långa från märke till märke, beror på vilken häst den har legat på etc. Om sadeln är 50 cm mellan ortspetsarna på en dressyrsadel är inte det ovanligt fast det är normal bomvidd. Men Stubben mäter 29-33,5. Man måste fråga alla märken hur och var dom mäter, och då mäter man på en oklädd bom, inte en klädd bom. Då blir det fel.

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 929
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 120
Övr. Katt Jag är fortfarande i sorg efter att min katt hastigt och totalt oväntat rycktes ifrån mig för några veckor sedan. Alla hans saker är... 2
Svar
33
· Visningar
5 232
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som... 2 3
Svar
56
· Visningar
11 014
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka