Sadeln åker runt

fiaskurken

Trådstartare
Halvblodet är extreeemt bred över ryggen, sadelutprovaren skrattade bara när han såg honom :p

Nu har vi hittat en sadel som ska passa... men den gör ju inte riktigt det. Hur mycket jag än spänner så åker den ibland runt och det är ju mindre kul ;) Det är hemskt tycker pållen och så kör han bockserier så jag har väldans svårt att sitta kvar, speciellt då när sadeln hänger halvvägs runt :smirk: Jag använder en "vanlig" sadelgjord" eller vad man ska säga, tror ni det skulle vara bättre med en som är stretchig i spännena? Har ni några andra tips? Ja förutom att köpa en ny sadel igen då... Tacksam för svar :bump:

Sv: Sadeln åker runt

En elastisk gjord sitter ju bättre.

Alltid sitta upp från pall är ett tips....

oh ja, en pall MÅSTE jag ha annars åker den runt innan jag hinner upp :p Fast jag blir trött på att det ska vara såå bökigt jämt. han har en tendens att inte stå still dessutom = osmidig ryttare försöker kliva upp på sadel som åker runt medans man ska få hästen att stå stilla. Måste se omåttligt roligt ut :p

Jag ska testa den gjorden, det kan ju inte skada! tack!

Jag tyckte att det blev bättre med en gjord med resår i båda ändarna + att jag på hoppsadeln även har en förbygel för extra stabilitet.

Nu har jag en Wintec Wide och en gjord utan resår och det är MYCKET instabilare sidledes. Ska försöka inhandla en gjord med resår på båda sidorna.

Jag har samma problem... Min häst är rund över ryggen och har dessutom inte mycket till manke. Viktigt på sådana hästar är att sadeln är tillräckligt vid, annars blir problemet värre. Men jag antar att sadeln passar i övrigt eftersom du har haft en sadelutprovare ute och hjälpt dig.

Jag har en gjord som är elastisk på båda sidorna och så rider jag alltid med förbygel som förhindrar att sadeln glider för mycket i sidled.

Svanskappa hjälper också till med stabiliteten.

Det finns även "antiglid" paddar att köpa, det är tunna paddar man lägger mellan hästen och sadeln under vojlocken och förhindrar att sadeln glider. "Antiglid matta" som man har under mattorna hemma för att de inte ska glida funkar också bra har jag hört och är ju billigare också.

Svanskappa funderade jag också på, är värt att prova! Men vad är en förbygel för nåt :confused: Smart det där med mattskydd, det ska jag genast testa!! Borde ju fungera rent teoretiskt eller hur?? Men lägger man den under vojlocken eller mellan den och sadeln?

Tack för era svar!!!

Mattskyddet ska ligga mellan vojlock och hästryggen för att ha någon effekt.

En förbygel ser ut såhär:
eqlforbygel.JPG

Martingalen går att plocka bort om man inte vill ha den, jag rider utan.

Tack för hjälpen! men stör inte den hästen? Kan tänka mig vad min pålle skulle tycka om en sån där :devil: :D

Förbygeln stör sällan hästen, använder man en i resår (det finns de utan resår också) så är de väldigt bekväma för hästen. De allra flesta hoppryttare använder förbygel för att sadeln ska ligga stabilare.

Tror att det är fler hästar reagerar på svanskappa än på förbygel.

wintec är bra....jag har inga bättre tips än dom du har fått ;)

Om sadeln åker runt så beror det väl på att den är för smal :confused: Men men, om du inte vill köpa en ny sadel så tycker jag du kan köpa en ergonomisk/anatomisk sadelgjord med resår i båda ändar..

Jag tror att du får fortsätta leta sadel. Som Etoile säger, det låter som att sadeln är för smal och inte kommer ner/runt hästens rygg ordentligt. Att använda svanskappor, förbyglar och mattunderlägg för att få sadeln att ligga kvar kommer bara göra att det drar och spänner i hästen - och i längden kan sadeln orsaka problem i rygg och senare andra delar av rörelseapparaten.

Jag får in 2 fingrar mellan framvalv och manke när jag sitter i min sadel, den är inte för smal men iom att min häst har en väldigt rund och låg manke och rund rygg så glider sadeln i sidled ändå. Visst jag kan spänna gjorden superhårt så kanske den ligger still men det vill inte jag göra.

Så att sadeln glider beror inte alltid på att sadeln är för smal. Trådskaparen har ju hittat en sadel med hjälp av en sadelutprovare.

Senast ändrad av en moderator:

På hästar med tillräckligt platt rygg och rund manke kommer man ytterst sällan ifrån glidandet i sidled. Det är liksom bara graderna i h-vetet man kan justera :( . Jag har en väl tillpassad sadel som ligger bra, men inte katten ligger den dryp still när hästen kastar sig åt sidan (när han siktar monster i dikena odyl :devil: ).

Har man en häst som har en manke som är formad som ett nordiskt fjäll (lågt & runt), och med en bål som en tunna, får man försöka göra det bästa av situationen.

Liknande trådar

Utrustning På min häst åker sadlar bak. Han har liksom inget som "håller dem kvar" och känslan man får är att han "springer ur" dem. Han får aldrig... 2
Svar
33
· Visningar
4 388
Senast: bigganl
·
Utrustning Ja, som rubriken berättar har jag äntligen köpt mig en ny hoppsadel och på kuppen blivit väldigt mycket klokare. ;) Ffa har jag lärt mig... 2
Svar
23
· Visningar
3 470
Senast: alice
·
Utrustning Efter ett väldans letande hittade jag i vintras äntligen en sadel som ligger som den ska på min pålle. Det är en Prestige Top Dressage...
Svar
7
· Visningar
1 023
Senast: Centaur
·
F
Western Betällde hem en bred westernsadel o fick den idag. Provade den på hästen, konstaterade först att det inte riktigt fanns något stäle på... 2
Svar
23
· Visningar
2 250
Senast: reykurboy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka