Sadeln för hårt stoppad?

WilmisSvensson

Trådstartare
Hej!

Min travare har alltid haft hög manke men nu på sistone har hans mankmuskler som flyttat på sig,(även fast han ridits regelbundet) vilket leder till att i princip inga sadlar passar. Har läst på internet att det kan bero på att sadeln jag ridit i är för hårt stoppad? Är det någon som har erfarenhet av detta? Kan muskler flytta på sig om sadeln är för hårt stoppad? Tacksam för svar :)
 
Menar du att han blivit insjunken runt manken?
I så fall kan det bero på att sadeln är för trång och musklerna får inte plats och istället "förtvinas"
. .
 
Menar du att han blivit insjunken runt manken?
I så fall kan det bero på att sadeln är för trång och musklerna får inte plats och istället "förtvinas"
. .
Precis, de har sjunkit in! Det är så konstigt bara för när jag började använda sadeln så satt den bra, uppfattade att vidare sadlar "låg på " på manken. Och tycker den legat bra hela tiden. Är såklart ingen sadelexpert :) Tack för svar!
 
Är nog inte fel att ta ut en sadelprovare som kan hjälpa dig hitta en sadel som passar, så du slipper gissa dig fram och får ett bra svar redan från början. Samtidigt som sadelprovaren ser hästen framför sig. Hoppas du hittar en lösning. :)
 
ta hjälp av en sadelprovare med goda referenser!
Min häst har hög och lång manke samt låg rygg (byggd i uppförsbacke) och de va verkligen inte så bara att hitta en sadel i rätt bomvidd. Kombinationen att få en tillräckligt bred sadel som ger bra plats åt manken samt väl uppbyggd bak var svår.

Det är lätt hänt att man väljer en för smal sadel för att manken ska få plats, den är då för trång o ligger i bakvikt. Klämmer då på musklerna runt manken o då förtvinar de. Nu kommer det bli ännu svårare att hitta en sadel eftersom de är mindre muskler som kan bära upp den runt manken.
 
Är nog inte fel att ta ut en sadelprovare som kan hjälpa dig hitta en sadel som passar, så du slipper gissa dig fram och får ett bra svar redan från början. Samtidigt som sadelprovaren ser hästen framför sig. Hoppas du hittar en lösning. :)
Tack, just nu rider jag i bomfri tills musklerna har börjat byggas upp igen. Sen ska jag absolut överväga sadelutprovare :)
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 442
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hej! Vi har en sadel som passar bra till vårat kallblod, enda problemet är att hon har typ ingen manke alls och alla sadlar vi provat...
Svar
4
· Visningar
818
Utrustning Hej! Har precis provat ut sadel. Hittade en som passade hästen och som jag tyckte var skön, så fick ha den på prov en vecka. Det jag nu...
Svar
2
· Visningar
655
Senast: Bee
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 283
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp